El Síndic ha indicat a l'Ajuntament que, si decideix que un tercer exploti els serveis de temporada, ha de tenir en compte que cal ajustar-se a la normativa municipal aplicable en funció de l'activitat desenvolupada i sense perdre de vista les característiques de l'indret on aquesta activitat s'ubica. Així doncs, l'Ajuntament és el titular de l'autorització d'ocupació i, per tant, responsable solidari, en el cas de gestió indirecta, del compliment de les finalitats públiques afectades i del compliment de les condicions fixades a la resolució d'autorització atorgada pel Departament de Territori i Sostenibilitat.
De la informació aportada per l'Ajuntament, se'n desprèn que pel que fa a les característiques de les guinguetes, la superfície de la terrassa és més extensa que l'ocupació estricta de la guingueta i no es fa cap referència al compliment de la normativa vigent en matèria de sorolls i vibracions. Pel que fa als mesurament sonomètrics, l'Ajuntament indica que no en va dur a terme cap perquè no hi havia hagut queixes durant el període estival, ni a la policia ni als serveis tècnics.
El Síndic, però, assenyala que la queixa de la persona interessada venia motivada per la manca de resposta a l'escrit que va adreçar a l'Ajuntament, i que aquest escrit contenia diferents signatures de ciutadans que viuen a la zona de la platja on s'ubica la guingueta i posava de manifest que les molèsties per les activitats sorolloses i els espectacles musicals s'havien posat en coneixement dels agents cívics i de la Policia Local.
Per aquest motiu, el Síndic considera que el que hagués calgut fer amb caràcter preventiu, abans de la posada en marxa de la guingueta, és una inspecció per verificar si aquest establiment disposava d'aparells musicals i, en cas afirmatiu, determinar si l'ús d'aquests aparells estava permès en les condicions d'explotació de l'activitat i quina n'havia de ser la potència i la ubicació.
En relació amb els horaris de funcionament de la guingueta, tenint en compte l'horari fixat per acord de la Junta de Govern Local i l'Ordenança reguladora de les autoritzacions d'activitats comercials i instal·lacions de terrasses en espais públics, el Síndic considera que l'establiment d'uns horaris d'obertura diferents i menys estrictes per a les guinguetes, com els que ha indicat l'Ajuntament, és contrari a la normativa municipal de què s'ha dotat el consistori.
D'altra banda, l'autorització de la Direcció General de Transports i Mobilitat empara l'ocupació de les guinguetes per a una activitat associada a l'ús comú del domini públic maritimoterrestre, de manera que el Síndic assenyala que aquests establiments han d'estar al servei de la platja, que el seu funcionament ha d'anar orientat a prestar servei als usuaris de les platges i que s'ha d'adaptar l'horari a les hores amb més afluència de banyistes.
A més, els usos permesos a les platges són restringits, de manera que només s'hi poden permetre activitats o instal·lacions que per la seva naturalesa no puguin tenir una altra ubicació fora de la platja.
En cas de confirmar-se, doncs, que a la guingueta en qüestió s'hi fan activitats musicals, el Síndic entén que el desenvolupament d'aquestes activitats pot resultar difícilment compatible amb les disposicions contingudes en el reglament de costes.
A més a més, la regulació específica de guinguetes-bars que conté el Pla de serveis de temporada no especifica la possibilitat de disposar d'elements per a la reproducció de música ni quines són les característiques que, si escau, haurien de tenir aquests aparells.
Si l'Ajuntament permet l'ús de la música en aquests establiments caldria que així ho fes constar expressament a la regulació específica sobre les guinguetes que conté el Pla de serveis a les platges, tot establint-ne les condicions d'ús, la potència i la ubicació dels aparells, entre d'altres.
La regulació de les guinguetes-bar amb música comporta haver d'aplicar no només la Llei 11/2009, de 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives, i el Decret 112/2010, sinó també la Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica, i el Decret 176/2009 que la desenvolupa.
Això porta a recomanar una restricció dels usos de les terrasses de les guinguetes, llevat que s'acrediti que amb la instal·lació de limitadors acústics els nivells d'immissió en l'ambient exterior des dels habitatges més propers estan dintre dels límits fixats en la normativa vigent.
Per tot el que s'ha exposat, el Síndic adreça els suggeriments i les recomanacions següents a l'Ajuntament de Cubelles:
- Que es revisin els horaris de funcionament de la guingueta a la llum de la regulació que conté l'Ordenança reguladora de les autoritzacions d'activitats comercials i instal·lacions de terrasses en espais públics.
- Que el desenvolupament d'activitats musicals a les guinguetes pot resultar difícilment compatible amb les finalitats que conté la normativa de costes sobre els usos permesos a les platges.
- Que en cas que l'Ajuntament consideri que les guinguetes poden disposar de música ambiental, aquest extrem, juntament amb les característiques i les condicions que han de tenir els aparells, es faci constar de forma expressa en el Pla de serveis de temporada.
- Que es restringeixi l'ús de les terrasses de les guinguetes per instal·lar-hi equips de música, llevat que s'acrediti, amb la instal·lació de limitadors acústics, que els nivells d'immissió en l'ambient exterior des dels habitatges més propers estan dintre dels límits fixats a la normativa vigent.
- Que abans de la posada en marxa de la guingueta en qüestió es facin les inspeccions oportunes per evitar que al llarg de la temporada estival es puguin produir incidents amb motiu de la música.
- Quant al Departament de Territori i Sostenibilitat, el Síndic considera que aquest no està desapoderat per intervenir davant del funcionament de guinguetes que ocasionen molèsties per sorolls per l'activitat nocturna que desenvolupen. Aquesta intervenció aniria encaminada a verificar si es respecten les condicions fixades a l'autorització que es va atorgar a l'Ajuntament per a l'ocupació del domini públic. És a dir, si l'Ajuntament és el responsable de vetllar perquè qui explota la guingueta compleixi les condicions del títol d'ocupació, el Departament de Territori i Sostenibilitat, mitjançant la Direcció General, seria l'òrgan competent per inspeccionar el compliment de les condicions i revocar, si fos necessari i en cas d'incompliment, l'autorització d'ocupació atorgada a l'Ajuntament.
Per aquest motiu, el Síndic recomana al Departament de Territori i Sostenibilitat que a l'hora de fixar les condicions per a l'ocupació del domini públic maritimoterrestre s'especifiqui de forma clara i detallada quina és l'activitat associada a l'ús públic comú del domini públic que empara l'autorització per a l'ocupació de la guingueta, amb la finalitat d'evitar que aquesta autorització encobreixi, a la pràctica, el funcionament d'activitats recreatives musicals que van més enllà de la prestació d'un servei a la platja.