Resolució
Q-02422/2013 Disconformitat amb la manca de pagament per part de l'Institut Català de la Salut d'un complement de la pensió de jubilació de diversos infermers i infermeres

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 03/04/2013
Data de l'últim moviment 20/12/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut

Plantejament

El Síndic ha rebut diverses queixes d'infermeres i infermers jubilats que manifesten que l'Institut Català de la Salut (en endavant ICS) no els va pagar el complement de la pensió de jubilació de la catorzena paga de l'exercici 2012 que tenen reconeguda a l'empara de l'article 151 de l'Estatut del personal sanitari no facultatiu de les institucions sanitàries de la Seguretat Social, malgrat que li correspon pagar-lo en virtut de les resolucions que va dictar en el moment de declarar-los en situació de jubilació.

Expliquen que han presentat diverses reclamacions a l'ICS, en què sol·liciten el pagament
d'aquest complement, i que no estan d'acord amb les respostes rebudes. L'ICS fonamentava la manca de pagament del complement en l'article 2.1 del Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l'estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat.

Contingut

En vista de la informació tramesa per l'ICS, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, les mesures retributives de l'article 2.1 del Reial decret llei 20/2012 s'apliquen al
personal del sector públic definit a l'article 22. U de la Llei 2/2012, de 29 de juny, de
pressupostos generals de l'Estat. És a dir, l'àmbit d'aplicació d'aquest reial decret llei s'estén al personal del sector públic que mantingui una relació d'ocupació dins aquest sector, ja
sigui estatutària, funcionària o laboral. Per tant, els promotors de la queixa, en tant que personal jubilat, no queden inclosos en l'àmbit d'aplicació del Reial decret llei 20/2012.

En segon lloc, el complement de la pensió de jubilació, fixat a l'article 151 de l'Estatut del personal sanitari no facultatiu de les institucions sanitàries de la Seguretat Social, va ser un incentiu a la jubilació voluntària anticipada per als treballadors que tinguessin seixanta anys i vint-i-cinc anys de cotització i serveis efectius a la Seguretat Social. Al mateix temps, també va ser un complement per als jubilats forçosos que reunissin les mateixes condicions de
cotització i serveis efectius prestats.

El fet que per a la determinació del càlcul del complement de la pensió es prengui com
a referència el 100% del sou base, dels premis d'antiguitat i del complement de
destinació, de lloc de treball i de les gratificacions reglamentàries extraordinàries que
s'haguessin percebut en el moment de la jubilació, no comporta que automàticament el
personal jubilat s'hagi de veure afectat per la mesura retributiva del Reial decret llei 20/2012.

En tercer lloc, l'article 29 de l'Estatut bàsic de l'empleat públic és el que ofereix la cobertura per establir les retribucions diferides. Concretament, tenen aquesta consideració les quantitats destinades a finançar aportacions a plans de pensions d'ocupació o contractes d'assegurança col·lectius que incloguin la cobertura de la contingència de jubilació.

En quart lloc, el complement de la pensió de jubilació s'integra dintre del sistema de millores de la Seguretat Social i és concebut com una millora empresarial establerta per l'ICS per al
seu personal, que es regeix per l'article 191 i següents de la Llei general de la Seguretat
Social. Es tracta d'una millora voluntària que es regula en una norma reglamentària -l'Estatut
del personal sanitari no facultatiu- i que té com a font subsidiària la normativa de la
Seguretat Social. Això comporta que aquesta millora, que té el caràcter de prestació
complementària, segueixi la prestació principal de l'acció protectora de la Seguretat Social que la motiva i que, per tant, sigui aquesta regulació la que li hagi de ser d'aplicació. (Sentència
del Tribunal Suprem de 9 de febrer de 2004).

I finalment, aquest complement de pensió no té la consideració d'una prestació del fons d'acció social. El capítol XIII de l'Estatut del personal sanitari no facultatiu de les institucions sanitàries de la Seguretat Social inclou tota una diversitat d'ajuts adreçats al personal en actiu, que van des de les bestretes i préstecs fins a l'assignació d'ajuts per fill a càrrec i plans de formació professional. Al mateix temps, aquest capítol també acull el complement de pensió de jubilació adreçat al personal jubilat.

Ara bé, malgrat l'encaix de tota aquesta diversitat d'ajuts en el capítol esmentat, cal dir
que no tots aquests ajuts formen part del fons d'acció social (en endavant FAS); és a dir, no tots són prestacions econòmiques de caràcter compensatori adreçades a sufragar les despeses que a la persona sol·licitant li hagi ocasionat alguna de les modalitats d'ajut regulades a la convocatòria del FAS, les quals han estat objecte de suspensió a la Llei 1/2012, de 22 de febrer, de pressupostos de la Generalitat per al 2012, actualment prorrogada. I en aquest sentit, es pot afirmar que el complement de pensió de jubilació no s'integra en el FAS.

Per totes aquestes raons, el Síndic recomana al Departament de Salut que revoqui, a l'empara de l'article 105 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, les resolucions de denegació de l'abonament del complement de la pensió corresponent a la catorzena paga, i que dugui a terme els tràmits pertinents per fer-lo efectiu.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/04/2013 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/05/2013 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/07/2013 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
21/08/2013 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
09/12/2013 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació
20/12/2013 Departament de Salut Altres formes de finalitzar

Expedients Relacionats

Q-01346/2013
Q-01830/2013
Q-02621/2013