Resolució
Q-02465/2010 Disconformitat amb la resposta del Departament d'Acció Social i Ciutadania a la denúncia sobre el centre de desenvolupament infantil i atenció precoç de Tremp.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 03/06/2010
Data de l'últim moviment 29/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora, una antiga treballadora del centre de desenvolupament infantil i atenció precoç (en endavant CDIAP) de Tremp, denuncia la situació d'aquest centre, tot exposant els fets següents:

Primer, el CDIAP no dóna l'abast a donar l'atenció que necessiten els infants, ja que ella havia d'atendre fins a trenta infants en quinze hores, i en algunes sessions s'arribava a tendre tres infants en tres quarts d'hora de forma simultània.

Segon, no hi ha històries clíniques.

Tercer, no s'elaboren programes d'atenció individualitzada.

Quart, una professional de la direcció té també un negoci privat de reeducació, en què treballen alguns dels mateixos professionals del CDIAP. Així, doncs, explica que a ella li van fer un contracte de vint hores setmanals, cinc de les quals les havia de fer al centre privat de reeducació esmentat.  

La persona interessada manifesta també la seva disconformitat amb la resposta del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) al seu escrit de denúncia, ja que entén que fa referència a condicions d'infraestructura de les quals ella no es queixava, i respecte a la prestació del servei d'atenció precoç es limita a afirmar que "sembla satisfactòria".

Finalment, amb relació a les queixes rebudes sobre el CDIAP de Tremp, el DASC respon que no n'hi ha hagut, mentre que la persona interessada fa constar que té coneixement de dues queixes de pares relatives al temps de la sessió de treball amb els seus fills i de reclamacions d'altres de professionals de l'educació sobre el funcionament del servei que es feien ressò de la disconformitat que mostraven altres pares en el mateix sentit.

Contingut

Un cop estudiat l'informe de resposta de l'antic DASC, el Síndic formula les consideracions i els suggeriments següents a l'actual Departament de Benestar Social i Família:

En l'informe rebut s'informa sobre la plantilla del CDIAP, els infants atesos, les seves edats i que tenen la documentació corresponent. Respecte a la possible relació del personal entre el CDIAP i un centre privat de la direcció, es diu que no se'n té coneixement, atès que la provisió del servei es fa mitjançant un contracte programa entre el DASC i el Consell Comarcal del Pallars Jussà. S'indica que no consta cap altra queixa efectuada en relació amb els serveis prestats al CDIAP de Tremp. El DASC també comunica que va finançar 2.616 hores d'atenció anuals del contracte Programa per els anys 2009 i 2010, per poder atendre seixanta infants al CDIAP de tremp.

En l'informe del Servei d'Inspecció i Registre, en canvi, es fan constar diverses irregularitats relatives a la infraestructura, la seguretat, la informació exposada, i d'altres relatives als fets següents:

- Els expedients de quatre usuaris, escollits a l'atzar, tenen la documentació en regla, menys un infant que no té contracte assistencial després de dos mesos de tractament.

- No s'indica el professional que ha fet la intervenció.

- No tenen actualitzats els horaris d'atenció directa dels professionals del servei de la setmana en curs: no consta qui fa les sessions, ni la durada, ni el tipus de sessió.

- No es fan les substitucions del personal en el temps de trenta dies que marca la normativa. Per exemple, no s'havia substituït la logopeda, que havia estat quaranta dies de baixa.

- A les instal·lacions del CDIAP una professional de la direcció desenvolupa en horari de tardes la seva professió de logopeda.

En l'informe, el DASC fa constar que ha demanat informació complementària relativa a: la relació de treballadors que especifiqui la dedicació d'atenció directa i indirecta; els TC1 i TC2 del darrer mes cotitzat; el contracte de personal que no consta en els TC1 ni TC2; la còpia de les factures lliurades per serveis professionals o documentació acreditativa del nombre d'hores d'atenció que presten per qui no figuri en els TC1 i TC2, i la pòlissa d'assegurança vigent.

Un cop estudiada tota la informació que consta en l'expedient, el Síndic observa que es barregen serveis públics i privats en el mateix àmbit. A més de les funcions pròpies del CDIAP, una professional de la direcció del CDIAP exerceix la seva feina privada de logopèdia, fora de l'horari del CDIAP però en les mateixes instal·lacions.

Tot i que es fa constar que l'horari del CDIAP de Tremp és dilluns, dimarts i dijous de 9 a 13 hores, i que el servei de logopèdia privat té horaris de tarda, el Síndic indica que cal un estudi a fons d'aquesta situació, pels fets següents: que s'utilitzi el mateix local; que una professional de la direcció del CDIAP sigui la titular del negoci privat; que el tractament de logopèdia s'ofereixi també al CDIAP com a servei públic, i que, segons la promotora de la queixa, els professionals contractats per l'empresa prestadora del CDIAP tinguin una part de dedicació en el servei privat de logopèdia de la direcció.

En el mateix sentit, indica que també cal estudiar el nombre d'infants que han estat donats d'alta al CDIAP i han passat a rebre atenció en el servei privat de logopèdia de la direcció, atès que en l'informe rebut no es dóna resposta a la sol·licitud d'informació relativa a aquesta qüestió.

Respecte al fet que el DASC desconeixia la confluència de dos serveis similars, públic i privat, en el mateix local i dirigits per la mateixa persona, ja que el Consell Comarcal del Pallars Jussà contracta directament l'empresa proveïdora de serveis, el Síndic considera que la inspecció d'aquesta qüestió correspon al Departament, ja que ha de vetllar perquè el finançament atorgat per a l'atenció d'estimulació precoç en el CDIAP de Tremp sigui utilitzat per a aquest objectiu. 

D'altra banda, en l'informe del Servei d'Inspecció i Registre es diu que en el programa informàtic del CDIAP consta que es dóna servei a quaranta-quatre infants, mentre que el contracte del programa diu que es presta servei d'estimulació precoç a seixanta infants, però enlloc no es fa referència a aquesta diferència. 

Pel que fa a una presumpta manca de registre i documentació de l'activitat del CDIAP amb relació a la que està establerta en el Decret 261/2003, de 21 d'octubre, pel qual es regulen els serveis d'atenció precoç, s'observa que el Servei d'Inspecció i Registre va estudiar quatre expedients a l'atzar, dels quals tres eren correctes, però al quart li mancava el contracte assistencial (tot i que feia dos mesos que rebia atenció). Per tant, el Síndic palesa que una quarta part dels expedients estudiats no són correctes. Aquesta és una de les presumptes disfuncions esmentades en la queixa.

La manca de la documentació corresponent en cada expedient, juntament amb la manca de constància del nom dels professionals responsables de cada sessió que rep cada infant, ni del tipus de sessió de què es tracta, i el fet que no s'exposi l'horari en el tauler d'anuncis, no ajuden a assegurar el compliment d'una correcta prestació del servei públic d'estimulació precoç, tal com estableix l'article 7 del Decret esmentat, sobre les funcions dels serveis d'estimulació precoç.

Finalment, respecte del local, si bé el titular del CDIAP és el Consell Comarcal, tot i que es desconeix la propietat de les instal·lacions, cal esmentar l'article 9 de la normativa esmentada: "Els serveis d'atenció precoç es presten en un establiment específic o en l'entorn natural de l'infant". 

Per aclarir aquest punt, el Síndic s'ha adreçat al Consell Comarcal del Pallars Jussà, al qual ha sol·licitat informació sobre la titularitat de l'immoble i ha demanat una còpia del contracte amb l'empresa prestadora del servei de CDIAP.

D'acord amb el que s'ha exposat fins aquí, el Síndic fa els suggeriments següents al Departament de Benestar Social i Família:

Primer, que s'estudiï més a fons la relació de la prestadora dels serveis de CDIAP amb els serveis particulars de logopèdia de la direcció: identificació de centre al carrer; tauler d'anuncis amb l'autorització administrativa d'inscripció en el registre i els horaris; persones contractades pel CDIAP que han de prestar serveis també en el servei de logopèdia privat; infants que han estat donats d'alta al CDIAP i que han passat a rebre atenció en l'empresa privada de logopèdia, etc.

Segon, que s'asseguri que en els expedients dels infants que reben atenció d'estimulació precoç en el CDIAP de Tremp hi constin tots els documents establerts per la normativa de referència: protocols i dossier de l'infant amb la història clínica completa (programa terapèutic individualitzat).

El Síndic demana també informació sobre si el CDIAP de Tremp ha aportat la documentació requerida sobre: la relació de treballadors i la dedicació d'atenció directa i indirecta; els TC1 i TC2 del darrer mes cotitzat; contracte del personal que no consta en els TC1 i TC2; una còpia de les factures lliurades per serveis professionals o documentació acreditativa del nombre d'hores d'atenció que presten per qui no figuri en els TC1 i TC2, i la pòlissa d'assegurança vigent.

Posteriorment, el Departament de Benestar Social i Família ha tramès una resposta a la resolució del Síndic, de la qual es desprèn que s'han acceptat els suggeriments fets i que s'han corregit les disfuncions relatives a les diferents qüestions que s'abordaven a la resolució: constància documental del tractament dels infants atesos, informació del servei prestat en el tauler d'anuncis, entre d'altres.

D'acord amb això, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/06/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/07/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/04/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 8/1995, de 27 de juliol, d'atenció i protecció als infants i els adolescents i de modificació de la Llei 37/1991, de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2083 (02/08/1995)
Llei 37/1991/ de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.1542 (17/01/1992)