La persona interessada exposa el seu desacord amb el fet que s'hagi obert un quart grup de 1r d'ESO a l'Institut La Garrotxa, al qual no hi ha sol·licituds d'inscripció suficients, i, en canvi, no hi hagi possibilitat d'ampliar aquest grup o la ràtio a l'Institut Bosc de la Coma, el qual té moltes sol·licituds d'admissió.
El Departament d'Ensenyament exposa que els criteris de programació emprats a l'hora d'adoptar aquesta mesura entre instituts tenen com a objectiu no perdre línies en un sol centre i, per tant, evitar desestructurar-lo i que la seva demanda se'n pugui veure perjudicada.
El Síndic assenyala que el Departament té discrecionalitat per decidir on ubica les places escolars en el marc del seu manament de programar l'oferta educativa. La intervenció, doncs, d'aquesta institució, es produeix quan els principis que han de regir la programació de l'oferta, d'acord amb l'ordenament jurídic vigent, no s'acompleixen, o quan aquesta programació deriva en efectes no desitjats que resulten ser perjudicials per als drets de les persones. Quant a la mesura de fer rotar un grup, el Síndic considera que no perjudica ni l'equitat ni la qualitat dels centres escolars afectats, sinó que es proposa enfortir-les.
El procés d'admissió ha de vetllar per una certa proximitat del lloc de residència dels alumnes al centre assignat (sempre que sigui possible), perquè aquesta és una mesura que fomenta l'equitat. Això, però, no significa que els alumnes tinguin dret a accedir al centre més proper al seu domicili ni tampoc al centre que sol·liciten, però sí que puguin ser escolaritzats en un centre que compleixi unes condicions mínimes de proximitat.
El Síndic ja va estudiar aquest assumpte dos anys enrere arran de les queixes rebudes pel procés d'admissió corresponent al curs 2009/2010. Aleshores, va concloure que no es valorava negativament l'acord adoptat per part de les direccions dels instituts de fer rotar un grup, i considerava que fins i tot podia ser adequat de cara a promoure l'equitat educativa al municipi. Tot i així, va considerar que mantenir aquest política de rotació en la reducció de grups sense modificar al mateix temps la zonificació escolar provocava que hi haguessin zones amb més oferta que demanda i zones amb més demanda que oferta. En cas que es mantingués en el futur la política de rotació, el Síndic va demanar al Departament d'ensenyament que s'adeqüés la zonificació escolar de tal manera que el nombre de places i el nombre d'alumnat resident en una mateixa zona estiguessin ben proporcionats.
El Departament ha informat que les condicions del 2009 no són equiparables a les actuals, ja que, entre altres aspectes, la zonificació aleshores existent no era funcional per ser aplicada en un context de rotació de grup, motiu pel qual es va pactar una nova proposta d'escolarització per a la secundària obligatòria, l'adscripció de centres de primària a secundària.
Amb tot, i per millorar la planificació vigent, el Síndic demana al Departament si, d'acord amb l'aplicació del model vigent, hi ha famílies que procedeixen de centres adscrits que s'han quedat fora de l'institut que els corresponia per adscripció, i també si hi ha famílies que, tot i residir a la zona de proximitat i procedir d'un centre adscrit, no hi han obtingut plaça. El Síndic considera que l'Administració educativa ha de vetlla per l'escolarització de proximitat sempre que es procedeixi d'un centre adscrit.