El promotor de la queixa manifesta el seu descontentament amb l'actuació dels Serveis Territorials del Departament d'educació al Vallès Occidental i amb la direcció de l'institut d'estudis secundaris Torre de Palau de Terrassa amb motiu de la tutoria que se li va assignar al centre per al curs 2009-2010.
D'acord amb la documentació aportada per la persona interessada, professor interí/substitut de secundària, abans que comencés el curs 2009-2010 va ser nomenat per fer una interinitat al centre esmentat, el director del qual li va assignar la tutoria del grup-classe 2n d'ESO D.
Atès que els mesos de setembre i octubre de 2009 no va percebre el complement salarial corresponent a la tutoria, va ser informat que a l'aplicació informàtica no sortien les tutories dels professors interins de mitja jornada, perquè no és habitual que a aquests professors se'ls carregui amb una tutoria.
Tot i disposar d'un certificat emès el 17 de maig de 2010 pel mateix director, que acredita que des del dia 9 de setembre de 2009 la persona interessada ha estat exercint les tasques de tutoria al grup classe assignat, el cert és que no ha cobrat el complement estipulat per a aquesta feina.
D'acord amb la informació proporcionada pel Departament d'Educació, aquest departament admet que el centre va sol·licitar l'assignació d'una tutoria més, a banda de les deu de què ja disposava i de les quals no en consta cap a favor de la persona interessada, i admet també que la Subdirecció General de Plantilles i Provisió va informar la petició negativament.
Tanmateix, i tot i que l'Administració considera que la problemàtica suscitada forma part de la potestat discrecional del centre i en la qual el Departament d'Educació no intervé, el fet és que el centre va reconèixer en data 17 de maig de 2010 que la persona interessada havia exercit les tasques de tutoria al grup-classe assignat des del 9 de setembre de 2009.
Amb independència de si l'assignació de la tutoria per part del director va ser un acte fruit de la seva potestat discrecional, el fet és que a la persona interessada se li va ocasionar un perjudici en tant que no se li va abonar com a part de les seves retribucions el complement estipulat per a aquesta feina.
D'acord amb l'article 139 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, els particulars tenen dret a ser indemnitzats per les administracions públiques corresponents de tota lesió que pateixin en qualsevol dels seus béns i drets, quan la lesió sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics.
Igualment, l'article 145.1 del mateix text legal disposa que els particulars han d'exigir directament a l'administració pública corresponent les indemnitzacions pels danys i perjudicis causats per les autoritats i el personal al seu servei.
En conseqüència d'aquestes disposicions legals i de la previsió de l'article 142.1 de la mateixa norma, el Síndic demana al Departament d'Educació que doni les ordres oportunes per tal que s'incoï d'ofici un expedient de responsabilitat patrimonial, sens perjudici que estudiï la possibilitat d'exigir del director del centre la responsabilitat en què hagi pogut incórrer per dol, culpa o negligència si efectivament va actuar en contra de les disposicions de la Subdirecció General de Plantilles i Provisió del Departament d'Educació.