La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la celebració de la festa del Quinto del Traginer als baixos del seu edifici, tenint en compte les molèsties per soroll que indica que va patir durant l'última celebració d'aquesta festa, al llarg de sis dies del Nadal de 2012-2013.
De la documentació aportada per la promotora de la queixa es desprèn que l'Ajuntament de Balsareny va autoritzar aquesta activitat extraordinària i va fer el certificat corresponent, després de comprovar que es complien els requisits que estableix el Reglament d'espectacles públics i activitats recreatives.
Tot i això, el que es desprèn de l'informe tècnic de 16 de gener de 2013, que recull els resultats dels mesuraments sonomètrics realitzats, és que no es van complir els requisits en matèria de contaminació acústica, ja que es van superar els valors límit previstos a la Llei de protecció contra la contaminació acústica, pel que fa als ambients interiors.
Segons l'informe de l'Ajuntament, en el cas que aquest any s'utilitzés de nou el local per celebrar-hi la festa del Quinto de Traginer, preveu sol·licitar a la Diputació o a la Generalitat que duguin a terme mesuraments de soroll adequades dins de l'habitatge de la promotora de la queixa, i, si és necessari, adoptar les mesures que els serveis tècnics determinin per reduir els nivells de soroll.
En aquest sentit, el Síndic recorda que l'article 42.4 de la Llei 11/2009, de 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives, disposa que els reglaments de la Generalitat i les ordenances municipals han de regular el procediment, els requisits i les condicions generals que s'exigeixin per atorgar aquestes autoritzacions per als espectacles públics i les activitats recreatives de caràcter extraordinari.
Per la seva banda, l'article 11 del Decret 112/2010, de 31 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament d'espectacles públics i activitats recreatives, estableix que les activitats extraordinàries, tant si les autoritza la Generalitat com si atorga la llicència l'Ajuntament, inclosos els organitzats pels ajuntaments o sota la seva responsabilitat directa, han de complir una sèrie de requisits, entre els quals destaquen els dos següents:
- Presentar una anàlisi de la mobilitat provocada per l'espectacle públic o activitat recreativa, amb previsió de mesures especials per afrontar les necessitats detectades, si escau.
- Presentar una valoració de l'impacte acústic i, si escau, adoptar les mesures necessàries per prevenir-lo i minimitzar-lo.
Per aquest motiu, el Síndic entén que les mesures per prevenir l'impacte acústic que produeix aquesta activitat s'han d'adoptar abans de l'atorgament de la llicència municipal. A més, atès que l'Ajuntament ja disposa de dades que confirmen que se superen els límits establerts per la normativa en matèria de contaminació acústica, el Síndic suggereix que es prevegi amb antelació les possibles afectacions i focus emissors de sorolls per tal d'evitar molèsties als veïns.