Resolució
Q-02551/2011 Disconformitat amb el retard en la tramitació d'una sol·licitud de reconeixement de grau de discapacitat

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 28/04/2011
Data de l'últim moviment 24/05/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el retard en la tramitació de la seva sol·licitud de reconeixement de grau de discapacitat.

Contingut

En vista de la informació de què es disposa, el Síndic recorda que, d'acord amb la legislació vigent, les administracions públiques tenen el deure de complir els terminis màxims de resolució previstos en cada cas, i que aquest és un principi bàsic del procediment administratiu i d'una bona administració. 

Aquest deure s'emmarca en els principis d'eficàcia i celeritat que han de regir l'actuació administrativa, per la qual cosa cal agilitar tant com sigui possible la instrucció dels procediments, i resoldre'ls en el termini més breu possible; però en tot cas dins del màxim establert reglamentàriament. 

De conformitat amb això, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família el deure de l'Administració de dictar resolució expressa en tots els procediments administratius, i de fer-ho dins dels terminis màxims establerts. Consegüentment, en relació amb aquest cas concret, el Síndic reitera la necessitat d'adoptar les mesures adients per tal d'agilitar la tramitació de la sol·licitud de la persona interessada, de manera que es resolgui el procediment en el termini més breu possible.

Finalment, el Síndic recorda que és molt important que una persona amb alguna discapacitat rebi, com més aviat millor, la resolució en què s'estableix el seu grau de disminució, ja que en depèn la seva possibilitat d'accedir a un plec de prestacions i mesures compensatòries que li permetin millorar la seva qualitat de vida mitjançant ajudes destinades a fomentar la seva integració social i el desenvolupament de la pròpia autonomia.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/07/2011 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/08/2011 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/01/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
26/04/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
24/05/2012 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat
24/05/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Comunicació a Administració finalització del seguiment

Normativa i jurisprudència

Normativa

Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de minusvalidesa- BOE.22 (26/01/2000)
Reial decret 1414/2006, d'1 de desembre, pel qual es determina la consideració de persona amb discapacitat als efectes de la Llei 51/2003- BOE.300 (16/12/2006)
Llei 51/2003, de 2 de setembre, de la igualtats d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat- BOE.289 (03/12/2003)