Resolució
Q-02597/2010 Disconformitat amb la reducció del servei del transport escolar dels alumnes del centre d'educació infantil i primària La Flama, de Manresa.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 14/06/2010
Data de l'últim moviment 17/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Els promotors expressen la seva queixa per la reducció del transport escolar dels alumnes del centre d'educació infantil i primària (en endavant CEIP) La Flama, de Manresa. 

En la queixa s'exposa que l'escola està ubicada a Pineda de Bages, al municipi de Sant Fruitós de Bages, i tradicionalment acull alumnes de Pineda de Bages i de Manresa.

Segons les persones interessades, el CEIP es troba pendent de ser traslladat a la ciutat de Manresa, trasllat que ha de tenir lloc el curs 2012/2013, i descriuen la situació de massificació i manca d'espai que es viu al centre a l'espera d'aquest trasllat, atès que l'escola ha estat ampliada amb una segona línia.

En la queixa, els promotors exposen el desacord amb la reducció de la subvenció del Consell Comarcal del Bages del servei de transport escolar, que gestiona l'associació de mares i pares d'alumnes (AMPA), del 70% al 55%, i amb la supressió del servei de transport al migdia.

Les persones interessades consideren que l'escola atén necessitats d'escolarització de la ciutat de Manresa i, per aquest motiu, en estar situada fora del seu terme municipal, hauria de disposar de servei de transport escolar gratuït, en aplicació del Decret 161/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei de transport escolar. En aquest sentit, consideren que el servei de transport escolar al centre hauria de ser considerat obligatori.

Contingut

L'anterior Departament d'Educació assenyalava, en síntesi, que si bé el CEIP La Flama es troba ubicat al districte de Pineda de Bages, que pertany al terme municipal de Sant Fruitós de Bages, el centre es troba inclòs dins l'àrea de planificació i escolarització de Manresa, tant a efectes de primària com de secundària. Indicava també que, atesa la proximitat geogràfica de Manresa, dels 307 alumnes que té el centre, uns 250 dels matriculats són de Manresa, dels quals la majoria són d'escolarització voluntària i una petita part són d'escolarització necessària. 

Per tant, s'assenyalava que el centre es considera com a escola de Manresa i per aquest motiu se li aplica el règim de transport escolar no obligatori. Tanmateix, s'indicava que sí que és obligació de l'Administració cobrir la despesa que genera l'alumnat escolaritzat per indicació de l'Oficina Municipal d'Escolarització (en endavant OME) de Manresa, despesa prioritària que l'Ajuntament ha finançat.

Quant a la reducció de la subvenció del Consell Comarcal en concepte de transport escolar no obligatori, es matisava que la partida pressupostària corresponent a aquest concepte, si bé no ha patit reducció, tampoc no s'ha incrementat i que en aquest cas el Consell Comarcal ha manifestat que no ha reduït la subvenció que donava fins ara, sinó que ha aplicat el mateix percentatge del 70% sobre el transport necessari i imprescindible, que correspon a tres autocars.

Per acabar, pel que fa a la petició de mantenir el servei de transport escolar al migdia, el Departament ratifica que ha establert com a criteris de racionalització de la despesa la supressió d'aquest servei, la contractació dels serveis de transport segons l'ús real, la utilització del transport públic en els casos de coincidència de rutes, etc., per poder atendre d'aquesta manera totes les necessitats prioritàries de transport.

Davant d'aquesta informació, el Síndic assenyala al Departament d'Ensenyament que, efectivament, el Decret 161/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei de transport escolar, preveu la gratuïtat del servei de transport per a l'alumnat que hagi d'escolaritzar-se fora del seu municipi de residència en el cas que es tracti d'un centre proposat pel Departament.

En aquest cas, s'entén que aquest requisit es dóna únicament en el cas de l'alumnat escolaritzat al centre a proposta de l'OME, atès que les famílies residents a Manresa disposen d'oferta educativa alternativa en altres centres, la despesa dels quals queda coberta per l'Ajuntament. 

D'acord amb això, el Síndic considera que no es pot parlar d'incompliment de la normativa que regula el transport escolar.

Això no obstant, també cal considerar que, segons la informació de què es disposa, històricament l'Administració s'havia fet càrrec d'una part del cost del servei de transport, entenent que es tracta d'oferta educativa de la ciutat de Manresa, i que les famílies que van triar aquest centre ho van fer comptant amb aquest servei i en les condicions que prestava, que incloïen el servei de migdia i la subvenció del 70% del cost.

D'acord amb això, i atès que el centre ha d'entrar en funcionament en la nova ubicació el curs 2012/2013, el Síndic suggereix que el Departament d'Ensenyament i el Consell Comarcal s'esforcin per mantenir la subvenció del cost del servei de cara el curs vinent fins que es faci efectiu el canvi d'ubicació.

Així mateix, i tenint en compte que, com ja s'ha assenyalat en anteriors ocasions, les beques de menjador no cobreixen totes les necessitats socioeconòmiques de les famílies, el Síndic suggereix que s'adoptin mesures perquè es doni un atenció específica a les famílies que no poden fer front al servei de menjador i tinguin dificultats per fer l'acompanyament al migdia.

Posteriorment, el Departament d'Ensenyament ha indicat que aquest departament i el Consell Comarcal subvencionen el 70% del cost del servei de transport no obligatori, i que se sufraga la despesa del 30% restant mitjançant les quotes de les famílies de l'AMPA i altres ajudes procedents de l'Ajuntament.

El Departament d'Ensenyament reitera que aquest servei es dóna de forma gratuïta només en el cas d'alumnat escolaritzat al centre a proposta de l'OME.

Amb aquesta actuació, el Síndic dóna per finalitzada la seva intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/07/2010 Direcció General d'Atenció a la Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
06/10/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/01/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/03/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/03/2011 Departament d'Ensenyament Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 161/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei de transport per tal de facilitar el desplaçament de l'alumnat en l'educació obligatòria- DOGC.2208 (20/05/1996)
Reial decret 443/2001, de 27 d'abril, sobre condicions de seguretat en el transport escolar i de menors- BOE.105 (02/05/2001)