Resolució
Q-02605/2012 Queixa relativa a l'accés a una escola de Barcelona en el procés d'admissió corresponent al curs 2012/2013

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 10/04/2012
Data de l'últim moviment 14/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Consorci d'Educació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Contingut

La promotora de la queixa considera una anomalia el fet que, sense punts complementaris de familiars d'antics alumnes, de malalties digestives cròniques i de famílies nombroses o monoparentals, un alumne resident a la zona de proximitat no pugui accedir a aquest centre. A més, afegeix que li consten fraus en l'empadronament per poder fer prevaler els punts de proximitat i el criteri d'antic alumne al centre.

De l'informe tramès per l'Ajuntament de Barcelona es desprèn que dels quatre alumnes en relació amb els quals es van fer comprovacions de possibles irregularitats en l'empadronament a efectes de l'al·legació del criteri de proximitat en el procés d'admissió d'alumnat al centre, només un no semblava viure al domicili padronal, atès que la seva mare va modificar l'adreça padronal un cop finalitzat el procés d'admissió d'alumnat i les inspeccions realitzades.

Així, a fi de poder resoldre els casos de frau en què la persona investigada per irregularitat es dóna voluntàriament de baixa del padró, el Síndic considera que:

- Els ajuntaments no poden donar de baixa del padró per inscripció indeguda una persona que hagi estat inscrita de manera irregular quan aquesta baixa ja s'ha produït de manera voluntària per part de la mateixa persona. 

- Les dades contingudes en el Padró d'habitants, d'acord amb la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, constitueixen una prova de la residència habitual de les persones empadronades i tenen presumpció de veracitat sempre que no hi hagi indicis consistents d'irregularitat en l'empadronament.

- L'informe de la Policia Local sobre la irregularitat de les dades padronals no acredita aquesta irregularitat però sí que constitueix una prova d'irregularitat en l'empadronament. Altres proves podrien ser el canvi d'empadronament just abans i just després del procés d'admissió, per exemple.

- Els ajuntaments, d'acord amb la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, poden iniciar d'ofici un procediment en què es verifiquin aquestes possibles irregularitats, acomplint amb el principi de contradicció i escoltant la part interessada per mitjà del tràmit d'audiència corresponent.

- Els ajuntaments, com a administració responsable de la gestió del padró, poden emetre una resolució en què, sense donar de baixa la persona del padró amb efectes retroactius, es valorin les diferents proves recollides sobre la irregularitat comesa i es constati que no es compleixen els requisits previstos en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, per a l'empadronament.

Fetes aquestes consideracions, el Síndic demana a l'Ajuntament de Barcelona, en primer lloc, que valori la possibilitat de dur a terme aquest procediment i d'emetre la resolució esmentada, després de verificar possibles irregularitats en l'empadronament de persones que fan moviments padronals just abans i just després del procés d'admissió amb origen i destí al mateix domicili; en segon lloc, que, en cas que en el moment de la preinscripció l'alumnat no visqui al domicili padronal, encara que estigui donat de baixa voluntàriament del Padró d'habitants just després del procés d'admissió d'alumnat i que s'hagi tancat l'expedient de baixa d'ofici per inscripció indeguda, s'informi el Consorci d'Educació de Barcelona de l'existència de frau en l'empadronament, si es confirma, a fi que aquesta administració pugui aplicar, si escau, el que estableix l'article 5.4 de la Resolució ENS/280/2015, de 18 de febrer, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula d'alumnes als centres del Servei d'Educació de Catalunya i altres centres educatius, en els diversos ensenyaments sostinguts amb fons públics, per al curs 2015-2016, segons el qual ?la falsedat o el frau en les dades al·legades comporta la invalidació dels drets de prioritat que puguin correspondre. Si la falsedat o el frau s'acredita amb posterioritat al 30 de setembre del 2015, l'alumne perd el dret a la plaça en finalitzar el curs en què queda acreditada la falsedat o el frau i ha de participar de nou en el procés de preinscripció del següent curs escolar?; i finalment, que emeti la resolució esmentada en el cas objecte de queixa si s'han verificat irregularitats en la preinscripció de l'alumne, i que ho comuniqui al Consorci d'Educació de Barcelona.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/04/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/06/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/11/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/01/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/03/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/03/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/03/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/05/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/12/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/01/2015 Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/01/2015 Consorci d'Educació de Barcelona No irregularitat
22/01/2015 Àrea d'Urbanisme, Infraestructures, Medi Ambient i Sistemes d'Informació i Telecomunicacions Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/01/2015 Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat No irregularitat
11/03/2015 Àrea d'Urbanisme, Infraestructures, Medi Ambient i Sistemes d'Informació i Telecomunicacions Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/03/2015 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/03/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/04/2015 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
12/05/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/05/2015 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
08/06/2015 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
12/06/2015 Ajuntament de Barcelona Irregularitat
12/06/2015 Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat Irregularitat
12/06/2015 Àrea d'Urbanisme, Infraestructures, Medi Ambient i Sistemes d'Informació i Telecomunicacions Irregularitat
13/11/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/12/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Irregularitat
14/12/2015 Ajuntament de Barcelona Seguiment finalitzat
14/12/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

AO-00419/2011
AO-07571/2012