Resolució
AO-02653/2011 Actuació d'ofici relativa a l'ús de telèfons amb tarifació especial per part de les administracions públiques

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu
Data d'inici 04/05/2011
Data de l'últim moviment 28/07/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Pendent de rebre informació de l'administració
Àrea de Treball, Economia i Planificació Estratègica Pendent de rebre informació de l'administració
Departament de la Presidència Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El Síndic ha recomanat al Govern de la Generalitat i a l'Ajuntament de Barcelona que deixin d'aplicar tarifes amb cost addicional per a les trucades als telèfons d'informació pública 012 i 010, ja que es tracta de serveis vinculats al dret d'accés a la informació pública, reconegut legalment, de manera que no poden estar subjectes a cap contraprestació.

El Síndic, que ha investigat per mitjà d'una actuació d'ofici les tarifes que apliquen aquests serveis d'atenció telefònica, dóna així la raó als ciutadans que li han presentat queixa perquè estan en desacord amb el fet que les administracions treguin benefici econòmic d'un servei públic. Cal subratllar que el fet de triar la modalitat tarifària de cost afegit és una opció de l'administració titular del servei que no ve imposada per la regulació estatal d'aquests serveis d'informació pública telefònica.

Els arguments del Síndic es fonamenten, a més, en el fet que, tot i que el 010 i 012 han estat configurats com a serveis d'informació, també són canals habilitats per dur a terme tràmits amb l'Administració com el web o l'atenció presencial, que són gratuïts. 

Per tant, si el telèfon 012 de l'Administració de la Generalitat cobra un recàrrec per la trucada, tots els serveis i tràmits que permet realitzar per mitjà d'aquest telèfon s'haurien de traslladar a una línia sense cost afegit. El Síndic alerta que el servei 012, mentre apliqui el recàrrec, hauria d'especificar la tarifa de les trucades.

En el cas del telèfon 010 de l'Ajuntament de Barcelona, la Carta de serveis municipals també inclou la possibilitat de dur a terme un nombre significatiu de tràmits i gestions, a banda d'accedir a la informació municipal. Un exemple en són les altes i modificacions al padró municipal, el volant de convivència o residència, la llicència d'obres o la targeta blanca per a l'ús del transport especial.

A partir d'una actuació del Síndic de l'any 2004, l'Ajuntament de Barcelona ja va crear el telèfon gratuït (prefix 900) del civisme, amb la finalitat de canalitzar les trucades que reclamen una actuació municipal o alerten d'una situació determinada que ha de ser objecte d'actuació municipal i que tenen per fonament un interès comunitari.

No obstant això, la creació d'aquest servei no resol el fet que un 010 amb tarifació addicional continua sent un canal per accedir a tràmits i informacions de procediments que el ciutadà té oberts amb l'Ajuntament i que no s'han de cobrar. 

Pel que fa als telèfons vinculats a la prestació de serveis públics, com ara Sanitat Respon o la concertació de la ITV, el Síndic considera que han de seguir el mateix criteri que el que proposa per al 010 i 012, ja que tant si és directament l'Administració o es tracta d'empreses concessionàries, no poden atendre els usuaris a través d'un telèfon amb cost afegit.

El Síndic ha traslladat al Defensor del Poble, perquè ho plantegi al ministeri competent, la recomanació d'obligar normativament els operadors de telefonia a incloure dins les seves ofertes de tarifa plana els telèfons d'informació pública que tenen una tarifa igual o inferior als telèfons de numeració ordinària que ja en formen part.

Les trucades al 010, 012 i 902 no s'inclouen en la tarifa plana, de manera que sempre tenen un cost específic per al ciutadà, amb independència de si són números de tarifa ordinària o no. Segons el Síndic, cal tenir en compte aquesta situació per valorar el cost efectiu dels serveis d'informació pública per als ciutadans, encara que, en aquest cas, la causa sigui una pràctica comercial dels operadors i no una decisió de l'administració que presta el servei.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/02/2012 Direcció General d'Atenció Ciutadana i Difusió Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/03/2012 Departament de la Presidència Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/03/2012 Direcció General d'Atenció Ciutadana i Difusió Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/03/2012 Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/05/2012 Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/07/2012 Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/06/2015 Àrea de Treball, Economia i Planificació Estratègica Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/07/2015 Departament de la Presidència Resolució pendent d'acceptació
28/07/2015 Departament de la Presidència Resposta a la resolució pendent d'acceptació

Expedients Relacionats

Q-05508/2011