Resolució
Q-02667/2012 Manca de resposta de l'Ajuntament de la Torre de Claramunt a un escrit relatiu al valor cadastral d'una finca del municipi

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs estatals
Data d'inici 12/04/2012
Data de l'últim moviment 07/11/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de la Torre de Claramunt Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta a l'escrit que va presentar a l'Ajuntament de la Torre de Claramunt en data 18 de novembre de 2011 relatiu al valor cadastral d'una finca de la seva propietat.

Exposa que és titular d'una finca situada en un sector no desenvolupat urbanísticament i que no disposa dels serveis urbanístics bàsics. Va rebre acord de notificació del valor cadastral individualitzat de la finca com a resultat del procediment de valoració col·lectiva de caràcter general que es va portar a terme al municipi de la Torre de Claramunt amb efectes a partir de l'1 de gener de 2012.

Atesa la seva disconformitat amb el valor cadastral atorgat, la persona interessada exposa que va presentar recurs contra la nova valoració cadastral mitjançant l'escrit esmentat més amunt però que, tot i el temps transcorregut, no s'ha donat resposta expressa al recurs presentat.

Contingut

En vista de la documentació de què es disposa i atès que l'escrit de la persona interessada va presentar-se en el marc d'un procediment de valoració cadastral col·lectiva, el Síndic fa les consideracions següents a l'Ajuntament:

L'article 70.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (en endavant LRJPAC), estableix que les sol·licituds de les persones interessades que iniciïn el procediment administratiu han de contenir, entre d'altres, els fets, les raons i les peticions en què es concreti, amb tota claredat, la sol·licitud.

D'acord amb l'article 71 LRJPAC si la sol·licitud d'iniciació no requereix els requisits establerts i els que exigeix, si escau, la legislació específica aplicable, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició. Així mateix, i de conformitat amb l'apartat 3 de l'article 71, en els procediments iniciats a sol·licitud de les persones interessades, l'òrgan competent pot demanar al sol·licitant la modificació o la millora voluntàries dels termes de la sol·licitud. 

Per tant, en cap cas una sol·licitud defectuosa, incorrecta o inexacta pot tenir com a conseqüència la manca de resposta o manca de resolució, ja que l'ordenament jurídic preveu mecanismes d'esmena i millora de les sol·licituds a fi de garantir l'exercici dels drets dels ciutadans i, en tot cas, impedir que es trobin en una situació d'indefensió. 

Consegüentment, davant l'escrit presentat per la persona interessada, l'òrgan administratiu hauria d'haver dictat el requeriment d'esmena pertinent i finalitzat el procediment administratiu de conformitat amb alguna de les formes establertes en l'article 87 LRJPAC.

D'altra banda, el Síndic considera que l'escrit presentat per la persona interessada no en dificulta la qualificació per part de l'òrgan administratiu encarregat de tramitar-lo i, per tant, considera no justificada la manca de tramitació. L'exposició de fets posa de manifest la disconformitat amb la qualificació urbanística de la finca efectuada per l'Ajuntament i, per tant, la subjecció al pagament de l'impost sobre béns immobles, quan la persona interessada considera que la qualificació que li correspon a la finca és de rústica.

El Síndic considera que el petitum és precís i concret quan diu textualment: ?Per tant, es considera que la finca esmentada no pot considerar-se urbana, de manera que hauria de quedar exempta del pagament de tributs que corresponen a terrenys i/o finques de naturalesa urbana i es recomana la rectificació de consideració cadastral actual i el retorn a la que realment li pertany i que se la qualifiqui com a no urbana.?

D'acord amb el que s'ha exposat, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que resolgui de forma expressa l'escrit presentat per la persona interessada. La resolució que es dicti ha de ser motivada en tots els casos, ha de decidir totes les qüestions plantejades per les persones interessades i ha de contenir la resta d'elements detallats en l'article 89 LRJPAC.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/05/2012 Ajuntament de la Torre de Claramunt Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/05/2012 Ajuntament de la Torre de Claramunt Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/06/2012 Ajuntament de la Torre de Claramunt Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/10/2012 Ajuntament de la Torre de Claramunt Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/10/2012 Ajuntament de la Torre de Claramunt Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/11/2012 Ajuntament de la Torre de Claramunt Resolució
07/11/2012 Ajuntament de la Torre de Claramunt Seguiment finalitzat