La promotora de la queixa exposa que el seu fill gran ha patit assetjament escolar durant un any, motiu que els ha portat a considerar el canvi de centre educatiu tant d'aquest alumne com del seu germà.
Segons indica, es van assabentar d'aquesta problemàtica el setembre de 2013, quan van observar que l'alumne tenia blaus a l'abdomen. Sembla que uns companys de classe l'agredien físicament i verbalment durant l'hora de pati, al menjador i quan estaven als lavabos, fets que van ser reconeguts pels alumnes agressors. En data 1 d'octubre de 2013, la família es va reunir amb el director del centre escolar, però segons la promotora el director no va donar importància als fets i no es va prendre cap mesura per tal d'arreglar o reconduir la situació.
El Síndic ha recordat al Departament d'Ensenyament que des dels centres educatius cal observar i interpretar els signes que poden ser compatibles amb una situació d'assetjament escolar a fi que els serveis educatius puguin intervenir com més aviat millor per tal d'analitzar a partir de les característiques de cada situació si hi ha indicadors específics compatibles amb una situació d'assetjament escolar (estabilitat en el temps, intencionalitat, indefensió de la víctima, abús de poder, continuïtat...) per tal d'abordar-lo com a tal.
Una identificació ràpida del conflicte entre iguals, una major escolta dels pares i una major observació dels alumnes hauria pogut evitar el trasllat dels fills de la promotora a una altra escola.
D'acord amb aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament que des de la Inspecció educativa es treballi amb la direcció de l'escola la seva posició i les mesures que s'empren per prevenir, detectar i actuar davant de l'aparició de conflictes que es puguin produir en un futur entre iguals.
L'informe de la Inspecció educativa subscriu la consideració del Síndic que des dels centres educatius cal observar i interpretar els signes que poden ser compatibles amb una situació d'assetjament escolar. També refereix que al llarg del curs 2013-2014 la Inspecció va assessorar la direcció del centre i altres persones de l'equip docent per garantir l'adequació de les eines i les mesures del centre per prevenir, detectar i intervenir davant de l'aparició de conflictes que es puguin produir entre iguals. Tot aquest treball ha quedat incorporat en els documents de gestió de centre (Normes d'organització i funcionament, Pla de convivència, Pla d'acció tutorial, Programació general anual), que ordenen les prioritats educatives i els protocols d'actuació davant d'aquests tipus de situacions. Finalment, l'informe conclou que al llarg del curs 2014-2015, la inspecció ha fet un seguiment de l'aplicació dels acords presos amb la direcció del centre.