Resolució
Q-02671/2013 Disconformitat amb un procediment d'afecció de béns

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 15/04/2013
Data de l'últim moviment 01/09/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consell Comarcal de la Selva Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el procediment d'afecció de béns seguit a nom seu.

Exposa que ha rebut del Servei de Gestió Tributària del Consell Comarcal de la Selva una notificació mitjançant la qual se li reclama el pagament de l'IBI corresponent a l'exercici de 2005 de dues finques de Blanes. Va presentar al·legacions en data 20 de març de 2013 en què va exposar que la reclamació de l'IBI era improcedent perquè va adquirir la finca lliure de càrregues, segons escriptures notarials, i l'acció de reclamació del deute havia prescrit.

Contingut

De la informació tramesa pel Consell Comarcal de la Selva es desprèn que en data 16 d'abril de 2013, es va emetre una resolució mitjançant la qual es reclamava al promotor el pagament del deute derivat de l'IBI dels dos immobles, si bé no consta que aquesta resolució es pronunciï sobre les al·legacions que va presentar el promotor ni que s'hagin tingut en compte per emetre la liquidació de l'IBI de l'exercici del 2005. 

El Consell Comarcal també indica que li consta un acord de data 8 de febrer de 2008 en què es modifica la descripció cadastral d'un dels immobles del promotor, ja que al seu dia es va adjudicar en excés i per error els metres existents a la planta semisoterrani de la finca. Així doncs, la liquidació de l'IBI de l'exercici de 2005 que s'ha liquidat al promotor té en compte un valor cadastral calculat sobre unes dades errònies. 

El Síndic posa de manifest que en la resolució de l'Ajuntament de Blanes de data 14 de juny de 2010 d'una sol·licitud de devolució d'ingressos en concepte d'IBI dels exercicis 2006 i 2007 que va presentar el promotor s'assenyala que: ?La resolució del Tribunal Econòmic Administratiu Regional de Catalunya de data 16 de desembre de 2009 estima la reclamació presentada pel recurrent, en considerar que no es tracta d'una correcció de la superfície, sinó de l'atribució d'un element a una entitat registral diferent i el qualifica com la subsanació d'un error produït en la valoració inicial de l'immoble, i concedeix efectes retroactius a la modificació d'assignació del nou valor cadastral operada per la Gerència Territorial del Cadastre de Girona?. 

Així doncs, segons les dades de què es disposa, no hi hagut una alteració real de la superfície o dels elements de la finca, sinó que es tractava d'un error material en les dades cadastrals que s'havien tingut en compte per practicar la liquidació de l'IBI de l'exercici de 2005 que a l'any 2013 es reclama al promotor de la queixa. 

D'acord amb això, cal tenir en compte que l'article 220.1 de la Llei general tributària (en endavant LGT) estableix que ?l'òrgan o organisme que hagi dictat l'acte o la resolució de la reclamació ha de rectificar en qualsevol moment, d'ofici o a instància de l'interessat, els errors materials, de fet o aritmètics, sempre que no hagi transcorregut el termini de prescripció?. Així doncs, l'Administració tributària, a fi de corregir les liquidacions de l'IBI emeses sobre un valor cadastral erroni quan detecti que es deu a un error de fet, material o aritmètic, pot acudir al procediment de rectificació d'errors de l'article 220 LGT.

Així mateix, de conformitat amb el procediment de revocació dels actes d'aplicació dels tributs establert en l'article 219 LGT, l'Administració tributària pot revocar els seus actes en benefici de les persones interessades quan circumstàncies sobrevingudes que afectin una situació jurídica particular posin de manifest la improcedència de l'acte dictat. Segons es desprèn de les dades de què es disposa, en aquest cas ha aparegut un document posterior que ha posat de manifest que s'havia comès un error.

En conseqüència, el Síndic suggereix al Consell Comarcal de la Selva que revisi, d'una banda, la liquidació de l'IBI de 2005 que es va exigir al promotor l'any 2013, amb relació a una de les finques, atès que s'entén que s'ha calculat sobre un valor cadastral erroni, conseqüència d'un error material o de fet; i de l'altra, la decisió presa en la resolució de 16 d'abril de 2013, en què no es va tenir en compte l'al·legació quarta que el promotor havia posat de manifest en el seu escrit de 20 de març de 2013 i en què qüestionava l'import de la quota de l'IBI.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/06/2013 Consell Comarcal de la Selva Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/06/2013 Consell Comarcal de la Selva Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/11/2013 Consell Comarcal de la Selva Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/01/2014 Consell Comarcal de la Selva Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/01/2014 Consell Comarcal de la Selva Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/05/2014 Consell Comarcal de la Selva Resolució pendent d'acceptació
02/07/2014 Consell Comarcal de la Selva Resposta a la resolució pendent d'acceptació
29/08/2014 Consell Comarcal de la Selva No irregularitat
01/09/2014 Consell Comarcal de la Selva Seguiment finalitzat