La mare d'un infant es queixa per la manca de reserva de places per a alumnat amb necessitats educatives especials (en endavant NEE) centre d'estudis de primària, secundària i artístics (en endavant CEPSA) Oriol Martorell de Barcelona.
La persona interessada exposa la seva disconformitat amb el fet que no s'hagi previst, com succeeix amb la resta de centres, una reserva de places per a alumnat amb NEE. Això, a parer seu, limita les possibilitats d'accés al centre de l'alumnat amb aquestes necessitats.
El Consorci d'Educació de Barcelona ha tramès un informe sobre aquesta qüestió. Després d'estudiar l'assumpte objecte de queixa, el Síndic indica a la persona interessada que no aprecia irregularitat en la gestió de la sol·licitud d'admissió de l'alumne al CEPSA Oriol Martorell. Com menciona la mateixa resolució del Consorci d'Educació de Barcelona, la família no havia informat l'Administració de les NEE de l'alumne i, per qualificació en les proves d'aptitud, tal com preveu la normativa vigent, no li corresponia accedir-hi.
El Síndic recorda a la persona interessada que la Resolució EDU/553/2009, de 2 de març, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres educatius per al curs 2009-2010 en els ensenyaments sufragats amb fons públics d'educació infantil, d'educació primària, d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, de formació professional, artístics, d'esports, d'idiomes o de formació de persones adultes, exposa en l'article 11 que "per a l'accés als centres integrats que imparteixin ensenyaments d'educació primària, educació secundària obligatòria o batxillerat i ensenyaments de música o de dansa, l'alumnat ha de ser valorat de manera positiva de les aptituds artístiques en l'especialitat de música o en la de dansa, segons correspongui. L'admissió s'efectua d'acord amb la valoració obtinguda, de més alta a més baixa, i de manera separada per a música i dansa".
Dit això, però, en el marc d'aquest expedient de queixa també es constata que en el procés d'admissió d'alumnat als ensenyaments integrats artístics de música i dansa no es discrimina positivament l'alumnat amb NEE. Convé recordar que aquestes necessitats educatives poden situar en una posició de desavantatge l'alumnat que pateix algun tipus de malaltia o discapacitat respecte a la resta d'alumnat que es presenta a les proves d'aptitud que formen part del procés d'admissió.
El Síndic recorda que tant la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, com la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, opten per un model d'escolarització inclusiva i recullen com a principis rectors del sistema educatiu l'equitat, la igualtat d'oportunitats, la inclusió educativa i la no-discriminació, amb l'objectiu de compensar les desigualtats, amb especial atenció a les que es deriven de determinades condicions de salut.
El mateix Decret 75/2007, d'admissió d'alumnat, estableix com a principi general d'admissió que el dret a l'educació es regeix pels principis d'equitat, igualtat, integració i cohesió social. Segons aquests principis, doncs, el Síndic recomana que es modifiqui la normativa específica d'admissió a fi que l'alumnat amb NEE pugui incorporar-se amb igualtat d'oportunitats als centres amb ensenyaments integrats de música i dansa.
El Consorci d'Educació de Barcelona, com a resposta, exposa que el procés d'admissió a aquest centre es regeix pel que estableix la Resolució EDU/553/2009, de 2 de març, que regula les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres sufragats amb fons públics per al curs 2009-2010, el qual considera com a prioritat les aptituds artístiques dels alumnes en l'especialitat de música o dansa, i no les necessitats educatives específiques.
Com que la redacció d'aquesta normativa d'admissió d'alumnat correspon al Departament d'Educació i com que aquesta administració encara no ha respost la resolució esmentada, el Síndic reitera la seva recomanació en data 11 de febrer de 2010.