Resolució
Q-02681/2010 Manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania d'una sol·licitud de reconeixement del grau de disminució.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 17/06/2010
Data de l'últim moviment 05/09/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora es queixa de la manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) d'una sol·licitud de reconeixement del grau de disminució que va presentar, l'11 d'abril de 2010, a nom del seu pare.

La filla de la persona interessada manifesta que, quan el seu pare va presentar la sol·licitud, el DASC va informar-la que en dos anys es posarien en contacte amb ell per valorar la seva situació. Davant d'aquesta resposta, es queixa perquè considera que es tracta d'un temps excessiu.

Contingut

L'anterior DASC va informar que encara no s'havia fixat la data en què la persona interessada serà valorada ni tampoc s'havien establert els criteris de priorització, com s'ha fet en altres casos. 

Davant d'això, el Síndic formula a l'actual Departament de Benestar Social i Família les consideracions següents:

D'una banda, pel que fa als criteris de priorització, dins del marc de l'actuació d'ofici 00806/09, l'1 de juliol de 2009 aquesta institució va suggerir que el Departament articulés mecanismes que permetessin que es fes més difusió dels criteris de priorització existents i que s'indiqués, amb aquesta finalitat, al mateix imprès de sol?licitud de reconeixement o revisió de grau de disminució, la possibilitat d'assenyalar alguna de les motivacions que permeten, en cas que el cap de servei de territori dicti l'ordre motivada corresponent d'acord amb l'article 74.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, prioritzar la sol?licitud, tot aportant els documents justificatius corresponents. No obstant això, recentment el Departament ha indicat que aquests suggeriments efectuats no s'han acceptat.

D'altra banda, atès el nombre de queixes que rep el Síndic sobre aquesta qüestió, s'entén que malgrat que s'han dut a terme actuacions per reduir les demores en la resolució d'aquests procediments, aquestes encara no són suficients. Per això, el Síndic recorda que cal esmerçar encara més esforços per reduir aquests retards que afecten de manera negativa els drets de les persones amb discapacitat.

Pel que fa al cas de la persona interessada, des que va presentar la sol·licitud fins ara, han transcorregut deu mesos, de manera que se supera el termini que està establert legalment.
 
D'acord amb tot això, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família, d'una banda, el deure legal de resoldre els procediments en els terminis legalment establerts, i, d'altra banda, la necessitat d'introduir les mesures correctores oportunes per tal que situacions com aquesta s'evitin i els ciutadans puguin veure satisfets els seus drets en els terminis legalment previstos.

Pel que fa al cas concret de la persona interessada, el Síndic demana informació sobre la data en què finalment serà visitat.

Posteriorment, el Departament de Benestar Social i Família ha informat que finalment la persona interessada tenia cita per al 5 de juliol de 2011. En conseqüència, el Síndic dóna per acabades les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/07/2010 Serveis Territorials d'Acció Social i Ciutadania a Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució
16/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
16/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
05/09/2011 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de minusvalidesa- BOE.22 (26/01/2000)