La promotora ha demanat la intervenció del Síndic per disconformitat amb la resolució de l'Ajuntament de Sant Joan de Vilatorrada, de 4 de juny de 2010, per la qual es desestimava la seva demanda d'obertura a les 5 del matí del seu negoci de bar.
Amb aquesta resolució, l'Ajuntament dóna resposta a la demanda de la persona interessada, feta mitjançant escrit presentat a les oficines municipals el 28 de juny de 2010, en el qual la reclamant feia constar que amb l'obertura a les 6 del mati, el seu negoci se'n ressentiria, atès que és una hora punta i és quan més es treballa.
Segons l'escrit de l'Ajuntament, la negativa a autoritzar l'obertura a les 5 del matí es fonamenta en l'horari que, amb caràcter general, fixa l'ordre del Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació IRP/181/2007, sense cap altre comentari, matís o fonament més.
Cal tenir en compte que aquesta ordre estableix que l'horari d'obertura és a partir de les 6.00 hores, "llevat que la normativa específica o l'autorització corresponent estableixi un altre horari." Així doncs, s'atorga a l'Ajuntament la potestat discrecional per establir un altre horari
d'obertura per otius que resultin justificats.
No obstant això, la resolució municipal no fa referència a les circumstàncies singulars al·legades per la titular de l'activitat ni les té en compte, i, per tant, no resol sobre l'aspecte discrecional de la petició formulada.
L'article 89 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, estableix que el contingut de les resolucions administratives "ha de decidir totes les qüestions plantejades per les persones interessades i les altres que en derivin". Per tant, "la resolució ha de ser congruent amb les peticions que aquesta persona hagi formulat" i, per descomptat, la resolució ha de ser motivada i comprensible per la persona interessada.
En el cas plantejat, el Síndic entén que l'Ajuntament no ha resolt sobre la qüestió demanada per la persona interessada, que és l'avançament de l'horari d'obertura de l'activitat de bar, en funció d'unes raons i unes circumstàncies concretes que exposa i que l'Ajuntament notòriament també ha de conèixer.
D'altra banda, i atès que la petició de la persona interessada podria estar emparada en la potestat discrecional atorgada per l'Ordre IRP/181/2007, l'Ajuntament tampoc no justifica perquè, en aquest cas concret, no fa ús de la capacitat de decisió de què disposa.
En conseqüència, i sense prejutjar quin ha de ser el sentit de la resolució final, el Síndic recorda a l'Ajuntament el deure legal de resoldre sobre tots els aspectes que demani la persona interessada, i de fonamentar degudament la resolució en allò que faci referència a la petició específica i a les seves circumstàncies, tot mantenint la congruència del seu contingut amb la petició formulada i tot motivant també l'ús o no de la capacitat de decisió discrecional existent en relació amb aquest supòsit.