Resolució
Q-02712/2011 Disconformitat amb una assignació de plaça escolar a Granollers, específicament pels dèficits d'escolarització equilibrada existents al municipi

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 05/05/2011
Data de l'últim moviment 15/07/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'assignació de plaça a la seva filla a l'escola Joan Solans de Granollers.

El Síndic ha informat el promotor que la manca d'accés a les escoles demanades per manca de places disponibles no té per si mateixa caràcter irregular, i que la normativa que regula l'admissió als centres docents preveu l'assignació de lloc escolar d'ofici en aquests casos.

Això no obstant, el promotor també fa referència a la situació de segregació escolar que pateix el municipi de Granollers, i exposa el seu desacord amb l'elevada concentració d'alumnat amb necessitats educatives específiques en determinats centres educatius públics.

Contingut

D'una banda, convé posar de manifest que, en efecte, tal com assenyalava la persona interessada, hi ha forts desequilibris en la composició social dels centres escolars del municipi de Granollers. Dins del mateix sector públic, per exemple, hi ha centres amb una proporció d'alumnat estranger superior al 50%, mentre que hi ha escoles públiques amb un pes del fet migratori molt inferior. El mateix succeeix amb la concentració d'alumnat amb necessitats educatives específiques en el conjunt dels centres.

D'altra banda, tot i aquests desequilibris, el Síndic constata que el Departament d'Ensenyament ha aplicat, com a mínim en el marc del procés d'admissió corresponent al curs 2011/2012, mesures per promoure la distribució equitativa de l'alumnat amb necessitats educatives específiques.

A tall d'exemple, la reserva de places per a alumnat amb necessitats educatives específiques s'ha ampliat de dos a cinc alumnes per grup, i les sol·licituds d'alumnat que pot ocupar aquestes places, que es distribueix de manera desigual en la preinscripció, es distribueixen posteriorment de manera més o menys equilibrada entre els diferent centres. 

El mateix informe rebut exposa que la Comissió de Garanties d'Admissió té en compte la proporció dels alumnes amb necessitats educatives específiques dels diferents centres a l'hora d'orientar en el procés de preinscripció i matrícula les sol·licituds d'alumnat amb aquestes necessitats educatives dels centres amb més concentració cap als centres amb menys concentració d'aquest tipus d'alumnat.

Constatades les mesures d'escolarització equilibrada existents al municipi, però també els dèficits d'equitat en la distribució d'alumnat amb necessitats educatives específiques, d'acord amb el dret dels infants a l'educació en igualtat d'oportunitats establert en l'ordenament jurídic vigent, que es veu vulnerat en escenaris de segregació escolar, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que empri tots els instruments disponibles a fi de distribuir equitativament entre centres l'alumnat amb necessitats educatives específiques i promoure polítiques que estimulin la demanda escolar durant el procés ordinari de preinscripció i matrícula dels centres afectats per situacions de demanda feble o socialment afavorida. 

Com és sabut, la segregació escolar és un fenomen complex que requereix múltiples línies d'actuació simultànies per fer efectives les polítiques. En el cas dels centres ?guetitzats?, la necessitat d'abordar el fenomen des de plantejaments integrals es posa més clarament de manifest. Algunes experiències demostren que, quan les administracions públiques desenvolupen de manera decidida actuacions per combatre la segregació escolar, en tots els diversos vessants, els centres ?guetitzats? poden recuperar progressivament els nivells òptims de demanda escolar. 

Per aquest motiu, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que defineixi per als centres ?guetitzats?, si no s'ha fet ja, plans de xoc que en minimitzin progressivament la guetització, i que aprofitin les possibilitats de combatre la segregació escolar del centre i de millorar els nivells de demanda en els processos d'admissió. Aquests plans han de contenir mesures no només de gestió del procés d'admissió d'alumnat sinó també d'enfortiment del projecte educatiu del centre. Si la guetització escolar no s'elimina en un període de temps prudencial, tal com ha fet en altres ocasions, el Síndic de Greuges també recorda que l'Administració ha d'estar disposada, fins i tot, a tancar els centres. 

Finalment, el Síndic recorda la conveniència d'aprofitar l'aprovació del nou decret d'admissió d'alumnat, actualment en procés d'elaboració, per regular nous instruments per combatre la segregació escolar.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/05/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/10/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/02/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/03/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/01/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/07/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
12/07/2013 Departament d'Ensenyament Vulneració
15/07/2013 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat