Resolució
Q-02717/2011 Desacord amb l'actuació de l'Institut del Teatre durant el procés de tramitació d'una sol·licitud de beca Erasmus per estudiar a una escola de Berlín.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Beques i ajuts
Data d'inici 05/05/2011
Data de l'últim moviment 11/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Diputació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa, alumne de 4rt curs d'interpretació de text a l'Institut del Teatre, manifesta la seva disconformitat amb l'actuació i la manca de resposta d'aquest centre a la sol·licitud d'una beca Erasmus per estudiar a una escola de Berlín. 

La persona interessada exposa que des d'un principi no ha tingut tota la informació sobre l'Erasmus i que els requisits han variat en el decurs del temps.

Concretament, exposa els motius de queixa següents pel procés d'adjudicació de la plaça:

- Manca d'informació i recolzament per part de l'Institut del Teatre a l'inici i durant tot el procediment per contactar i fer les gestions amb l'escola berlinesa.

- Impossibilitat d'accedir a cap document oficial o bases de participació en l'Erasmus d'estudis.

- L'Institut del Teatre li ha donat informació verbal contradictòria: ell es va posar en contacte amb l'escola berlinesa, la qual el va acceptar, i després s'ha ofert la plaça a una altra alumna.

- Impossibilitat de recórrer la decisió negativa de l'Institut del Teatre de cursar un Erasmus a l'escola de Berlín.

- Denegació per part de l'Institut del Teatre de Barcelona de tramitar la sol·licitud d'Erasmus amb l'escola de Berlín quan aquesta escola ja acceptat l'alumne.

- Manca de resposta a un burofax enviat a l'Institut del Teatre en data 24 de març.

Contingut

El Síndic s'ha posat en contacte amb la Diputació de Barcelona i li ha fet les consideracions següents:

El promotor de la queixa va arribar a visitar l'escola de Berlín per presentar l'Escola Superior d'Art Dramàtic (en endavant ESAD) a la responsable d'Erasmus d'aquesta escola, i va aconseguir finalment el seu compromís de signar un conveni amb l'ESAD.

És per això que el Síndic lamenta que la resposta rebuda de l'Institut del Teatre addueixi que el promotor va incórrer en una gran confusió pensant que la gestió mediadora li podria donar preferència, ja que s'observa una manca d'informació clara i una manca de recolzament per part de l'Institut del Teatre durant tot el procediment de posar-se en contacte i fer les gestions amb aquesta escola berlinesa.

Hi ha indicis per pensar que aquestes gestions van ser consentides per l'Institut del Teatre, ja que aquest centre informava periòdicament el Departament de Relacions Internacionals dels passos que l'estudiant anava fent, i en cap moment no es va recordar a aquest alumne que obrir el camí no implicava que fos ell qui hi anés si finalment se signava conveni amb aquesta escola.

A banda, el promotor va fer trucades telefòniques pel seu compte, i fins i tot es va traslladar a Berlín, gestions que li han suposat temps, dedicació i diners, i que lògicament potser no hauria fet si la informació oferta des del Departament Internacional de l'Institut del Teatre hagués estat clara i concisa des del principi i se li hagués dit que aquestes gestions no li donarien cap mena de preferència com a estudiant i candidat a la plaça Erasmus i que si aconseguia que el conveni se signés, l'oferta hauria de quedar oberta a qualsevol alumne interessat.

De l'anàlisi de la documentació de què es disposa, s'observa que la contradicció d'informació va segur durant tot el procediment per l'existència de correus electrònics contradictoris.

El Síndic observa, doncs, que el procediment seguit ha estat informal i que no s'ha traslladat al promotor informació clara, transparent i concisa, la qual cosa li ha causat un greu perjudici, ja que, mogut pel seu propi interès, ha perseguit la materialització d'unes expectatives d'estudis a Alemanya, les quals s'han format per disposar d'una informació incompleta, ambigua i vaga.

A més, el Síndic lamenta que la manca d'informació prèvia objectiva, concisa i clara hagi afectat altres estudiants, que es troben en una situació incòmoda entre ells a causa de la conjuntura en què s'ha arribat d'haver d'adjudicar la plaça a un estudiant o a l'altre, la qual cosa s'hauria d'haver evitat a fi de preservar un bon clima de convivència entre companys dins de l'Institut del Teatre.

El Síndic també considera que s'hauria d'haver evitat permetre que un alumne s'involucri personalment en una tasca d'obertura i presentació de l'ESAD a escoles estrangeres, tasca que hauria de portar a terme el Departament Internacional o la direcció de l'escola per contribuir a la creació d'una comunitat de joves i futurs professionals qualificats, amb ments obertes i experiència internacional, a fi de perseguir un dels objectius del programa Erasmus.

Per això, el Síndic suggereix a la diputació de Barcelona que:

- Es revisi el procediment seguit i s'informi el Síndic del resultat.

- Es facin les gestions oportunes des del Departament Internacional de l'Institut del Teatre i/o la direcció de l'ESAD amb l'escola alemanya en qüestió a fi i efecte que no quedi deserta la plaça per cursar els estudis d'Erasmus d'interpretació de text, després que aquesta escola hagi demostrat en diversos correus electrònics la seva fermesa a acceptar el promotor d'aquesta queixa, i que aquest pugui cursar els estudis sol·licitats en aquesta escola.

- Es facin les gestions oportunes des del Departament Internacional de l'Institut del Teatre i/o la direcció de l'ESAD amb l'escola alemanya a fi i efecte que aquest any o l'any vinent l'altra alumna afectada hi pugui cursar els estudis d'Erasmus d'acord amb la seva sol·licitud, i tenint en compte el procediment seguit.

- Que s'introdueixin les mesures que es considerin necessàries a fi i efecte de millorar el procés de tramitació de les beques Erasmus, a banda de la informació que es dóna als alumnes interessats a sol·licitar una beca Erasmus, per tal de garantir que els alumnes no incorrin en cap mena de confusió i es creïn expectatives que després no es puguin materialitzar.

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/05/2011 Institut del Teatre Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/06/2011 Institut del Teatre Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/07/2011 Diputació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/07/2011 Diputació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/08/2011 Diputació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/09/2011 Diputació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/10/2011 Diputació de Barcelona Resolució