Resolució
Q-02729/2008 Manca d'actuació del Departament d'Acció Social i Ciutadania davant les reclamacions per l'atenció dels menors del centre residencial d'acció educativa Sants-Medir i per les condicions laborals dels treballadors.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Centres de menors
Data d'inici 06/06/2008
Data de l'últim moviment 09/09/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Els promotors de diverses queixes (02729/08, 02730/08 i 03344/08) exposen diversos aspectes relacionats amb l'atenció, la cura i la salut dels menors ingressats en el centre residencial d'acció educativa (en endavant CRAE) Sants-Medir, i també amb les condicions laborals dels treballadors, la línia educativa, la direcció i l'actuació d'aquest CRAE. 

Els promotors expliquen que:

- Al centre no hi ha un espai on els infants puguin jugar lliurement, la qual cosa afavoreix que sorgeixin petits conflictes entre ells i que com a càstig es quedin molts cops sense poder anar a jugar. D'altra banda, s'indica que es practica la contenció física a menors quan no és necessari. Diuen que quan se'ls té subjectes i no es poden moure, en lloc d'intentar tranquil·litzar-los, se'ls intenta posar més nerviosos, fent al·lusió a problemes familiars o acaronant-los de forma desagradable.

- Els educadors treballen per sobre de les seves possibilitats, no tenen temps de fer tutories, ni van a les reunions de les escoles. Els informes els han de redactar fora d'hores de feina perquè no disposen d'hores d'atenció indirecta per dedicar-les als projectes educatius individualitzats (PEI) i als informes tutorials de seguiment educatiu (ITSE). El mal ambient laboral i la rotació contínua d'educadors repercuteixen en l'atenció educativa que reben els menors i en llur estabilitat emocional. Les ràtio són molt elevades (3 educadors per 15 nens menors de 12 anys, dels quals 3 són nadons). Fins a l'entrada en vigor del nou conveni, els educadors van treballar les hores de festius com a hores normals, quan en tots els convenis les hores treballades en dies festius es paguen més que les normals. Tampoc no es pagava el plus de nocturnitat, i es fa referència que els dies festius els treballadors fan jornades de 24 hores.

- La gestió de la cooperativa concertada ISOM (Integració Social de Menors, SCCL) destina una despesa mínima a la cura i l'atenció dels menors (roba, productes d'higiene, menjar, etc.) en relació amb les seves necessitats.

- Sembla que la línia empresa per la direcció del CRAE és acomiadar els educadors per contractar integradors i integradores socials, amb menys qualificació i un salari més baix. El treball dels educadors no es valora, i la seva creativitat i participació queda limitada a obeir les ordres de la direcció del centre, des de la qual no s'emprèn una línia de cohesió laboral, sinó de tensió i manca de confiança.

- Hi ha dos nadons de 8 mesos ingressats al centre que tenen infeccions bucals per manca d'una higiene adequada. Pateixen estrès, diagnosticat per un facultatiu, perquè la línia del centre és que no se'ls ha d'agafar en braços perquè es malacostumen. Aquests nadons porten de cinc a sis mesos al centre i es deuen haver sentit molt sols.

- Tot i ser un centre maternoinfantil, es posa l'exemple d'un menor de 14 anys que va ser ingressat a la Unitat de Cures Intensives (UCI). S'indica que no es tenen en compte les opinions de l'educador, el qual coneix el cas ja que ha estat el seu referent. No es valora la feina d'atenció que ha estat desenvolupant i el seu coneixement respecte a les necessitats d'aquest menor.

Contingut

En relació amb l'espai i les condicions materials, el Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) indica que el Servei de Registre i Inspecció del DASC n'ha comprovat l'adequació a la normativa vigent i, en aquest sentit, va emetre un informe favorable perquè s'inscrivissin al Registre d'Entitats i Establiments de Serveis Socials, ja que va considerar que la quantitat d'espais d'activitats i de convivència era suficient per a les 16 places sol·licitades. De la mateixa manera, les ràtios d'educadors es troben dins els paràmetres establerts per la normativa que les regula (Decret 151/2008, de 29 de juliol, pel qual s'aprova la cartera de serveis socials 2008-2009).

Pel que fa a les condicions laborals dels treballadors, i atès que es tracta de treballadors contractats per l'entitat que gestiona el CRAE, l'informe indica que el Conveni col·lectiu de treball de Catalunya d'acció social amb infants, joves, famílies i altres situacions de risc (DOGC 19 de maig de 2008), regula de manera detallada les condicions, els horaris i les jornades laborals dels educadors. Qualsevol conflicte que es pugui donar s'hauria de plantejar pels canals que estableix el conveni i davant dels jutjats competents.

En relació amb la línia educativa del centre, amb la gestió de la cooperativa concertada i amb l'actuació de la direcció del centre, la Direcció General d'Atenció a la Infància i Adolescència (en endavant DGAIA) ha aprovat el projecte educatiu del centre (en endavant PEC) i valora molt positivament l'actuació de l'equip educatiu i la direcció del centre en relació amb l'atenció i l'educació dels menors ingressats.

En aquest sentit, l'informe rebut remarca que la línia educativa i pedagògica es considera molt correcta i no s'ha detectat cap problema específic en la cura de cap menor ni en la seva evolució. Així mateix, es considera que el centre ha actuat correctament en relació amb la queixa interposada pels educadors.

Amb tot, el Síndic demana al DASC la valoració respecte a les qüestions següents:

a) La responsabilitat de la DGAIA de garantir que els centres disposin de personal que gaudeixi de bones condicions laborals, d'un equip directiu estable i de treballadors amb experiència. I les mesures adoptades per assolir-ho, des d'un vessant de supervisió i control, d'acord amb els drets i interessos dels infants atesos.

b) Els efectes en la qualitat d'atenció dels menors de les consideracions exposades pels educadors. I les mesures adoptades, des d'un vessant de supervisió i control, d'acord amb els drets i els interessos dels infants atesos.

c) La referència que exposen els educadors del fet que treballen per sobre de les seves possibilitats, de l'existència d'un mal ambient laboral i la rotació contínua d'educadors, que repercuteixen en l'atenció educativa que reben els menors i en la seva estabilitat emocional. 

d) La consideració que exposen els educadors que la gestió de la cooperativa concertada ISOM destina una despesa mínima a la cura i a l'atenció dels menors (roba, productes d'higiene, menjar, etc.) en relació amb les seves necessitats.

e) La línia que perceben els educadors en la direcció del CRAE d'acomiadar els educadors per contractar integradors i integradores socials, amb menys qualificació i un salari més baix. El treball dels educadors no es valora, i la seva creativitat i participació queda limitada a obeir les ordres de la direcció del centre, des de la qual no s'emprèn una línia de cohesió laboral, sinó de tensió i manca de confiança.

En el segon escrit de resposta, el DASC informa, que: la DGAIA ha fet visites i ha observat que els menors es troben atesos de forma excel·lent i en molt bones condicions; les queixes laborals plantejades pels educadors no han revertit en el tracte diari amb els infants ingressats perquè han estat capaços de separar les queixes laborals i la seva tasca educativa; la DGAIA considera prioritària la bona atenció dels infants residents; el control i la supervisió es duen a terme des dels Serveis d'Inspecció i Registre del DASC; i s'han derivat les queixes al Consorci de Serveis Socials de Barcelona, que gestiona els centres de gestió delegada i col·laboradors de la ciutat.

Un cop valorada la informació rebuda, tot i que és d'utilitat, no és suficient per resoldre les queixes rebudes. En aquest sentit, el Síndic recorda, en primer lloc, que en el primer escrit, de data 17 de juny de 2008, es relataven els fets descrits per les persones que van formular les queixes i s'assenyalaven els indicadors d'una atenció i un tracte inadequats als infants, més enllà de les queixes de caire laboral per part dels educadors. El Síndic observa, però, que en l'informe rebut no es valoren aquests indicadors, ni es confirmen ni es descarten, sinó que, tot i la gravetat d'alguns, només es respon amb "els menors es troben atesos de forma excel·lent i en molt bones condicions". 

Per tant, el Síndic considera que aquesta valoració genèrica, tot i que és positiva, no dóna resposta a les qüestions que plantejaven les queixes rebudes. Queixes que, agrupades en tres expedients, estan promogudes per més persones, i que obliguen a investigar les qüestions que plantegen a fons.

D'altra banda, respecte als esmentats indicadors d'una atenció inadequada als infants residents al CRAE Sants Medir, el Síndic destaca els que considera més preocupants amb relació a l'atenció que reben els infants: la recomanació de no agafar els infants petits en braços perquè es malacostumen; la provocació als infants per derivar en contencions físiques, de vegades desmesurades, i el fet que des de la direcció es relataven exemples d'aquesta pràctica en un altre centre de la mateixa cooperativa; la despesa insuficient en l'atenció als infants; la disminució del nombre d'educadors (un a la nit per a 18 infants, entre els quals es compten els nadons), insuficients en els caps de setmana; i les mancances en l'acció dels tutors, que no tenen temps per fer tutories individuals ni per participar en les reunions de l'escola. 

Ni en el primer ni en el segon informe rebuts no s'aclareixen aquestes qüestions, raó per qual el Síndic entén que la DGAIA, independentment de la titularitat del centre, les hauria d'investigar totes.

Finalment, tot i que es comunica que s'han derivat les queixes formulades pel Síndic al Consorci de Serveis Socials de Barcelona, el Síndic entén que la DGAIA és la institució que té la tutela dels infants que resideixen als centres residencials d'acció educativa, i és per tant qui ha d'assegurar que en qui ha delegat la guarda exerceixi les seves funcions adequadament.  

D'acord amb això, en el cas que no s'hagi dut a terme aquesta investigació, el Síndic suggereix, d'una banda, que s'investigui cadascuna d'aquestes qüestions de forma suficient per descartar-ne o confirmar-ne la certesa i, en particular, els mètodes educatius, les contencions físiques, les directrius als educadors en relació amb el tracte afectiu amb els infants i especialment amb els nadons; i d'altra banda, que es prenguin les mesures oportunes per assegurar que l'atenció als infants residents al CRAE Sants-Medir segui adequada, segons el resultat de la investigació demanada.

El Síndic també demana que se li faci arribar una còpia de l'informe de la darrera visita d'inspecció al CRAE Sants-Medir, una còpia dels informes resultants de les visites de l'equip funcional d'infància corresponent i una còpia del PEC.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/06/2008 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/03/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/03/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/01/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/03/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/04/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/05/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/09/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 8/1995, de 27 de juliol, d'atenció i protecció als infants i els adolescents i de modificació de la Llei 37/1991, de 30 de desembre, sobre mesures de protecció dels menors desemparats i de l'adopció- DOGC.2083 (02/08/1995)
Llei 14/1984, de 20 de març, del Síndic de Greuges- DOGC.421 (30/03/1984)

Expedients Relacionats

Q-02730/2008
Q-03344/2008