Resolució
Q-02732/2012 Manca de pagament de la prestació de la renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 16/04/2012
Data de l'últim moviment 21/11/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada es queixa de la manca de pagament de la prestació econòmica de la renda mínima d'inserció dels mesos de juliol, agost i setembre de 2011.

Contingut

El Síndic ja ha estudiat aquest motiu de queixa en el marc de l'actuació d'ofici 05152/2011 i de forma específica en diverses queixes formulades per persones afectades per aquesta problemàtica. De fet, el Síndic s'ha adreçat al Departament d'Empresa i Ocupació i li ha traslladat les consideracions següents:

En primer lloc, la demora en el pagament de l'RMI afecta de forma molt negativa els drets de les persones que la reben.

En segon lloc, la decisió de ?bloquejar? el pagament de la prestació a les persones que tenen reconegut el dret a percebre la prestació de l'RMI no està emparada legalment. El Síndic considera que aquesta decisió s'ha d'adoptar amb subjecció al procediment administratiu general, segons els qual cal incloure, com a tràmits més rellevants, l'audiència de la persona interessada i la resolució expressa, motivada i notificada formalment.

En tercer lloc, cal tenir en compte que de les queixes rebudes es desprèn una situació de desinformació generalitzada i això ha ocasionat que els destinataris de l'RMI s'hagin vist abocats a una situació de pelegrinatge administratiu en recerca de la informació, i que presentin reclamacions a les diverses administracions que participen en la tramitació d'aquest ajut. 

D'acord amb l'article 28 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, el Síndic ha recordat a l'Administració que els ciutadans tenen dret a obtenir informació veraç i de qualitat. També li ha recordat que, d'acord amb l'article 22.1 f) de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, els ciutadans tenen el dret a conèixer en qualsevol moment l'estat de tramitació dels procediments en què són persones interessades, i totes les persones titulars de l'RMI tenen la condició d'interessades.

D'acord amb les consideracions anteriors, el Síndic, d'una banda, insta el Departament d'Empresa i Ocupació a informar les persones interessades, en cas que no s'hagi fet, sobre els problemes en l'efectivitat de la seva prestació; i de l'altra, li suggereix que actuï amb celeritat per adoptar les mesures que siguin necessàries per fer efectius els abonaments dels mesos pendents als titulars del dret, sense més demora, en cas que a hores d'ara encara no s'hagi abonat, i sempre que no s'hagi emès cap resolució per la qual es determini la suspensió o l'extinció d'aquest dret.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/04/2012 Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Acusament de recepció
31/05/2012 Departament d'Empresa i Ocupació Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
31/05/2012 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució
03/09/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
12/09/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
21/11/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat
21/11/2014 Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Comunicació a l'Ombudsman del seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya - DOGC.5686 (05/08/2010)
Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d'inserció.- DOGC.2435 (17/07/1997)

Expedients Relacionats

Q-02135/2012