Arran de les notícies aparegudes als mitjans de comunicació en relació amb la mort d'un nadó a l'Hospital de Sant Joan de Déu d'Esplugues de Llobregat i l'existència d'indicis que es podria haver vulnerat el seu dret a ser protegit pels poders públics, el Síndic ha iniciat una actuació d'ofici a fi de revisar la intervenció duta a terme en aquest cas.
Pel que fa a les actuacions referides a aquest nadó, el Síndic no observa indicis d'irregularitat en l'actuació de l'Administració, ja que l'infant i la família van estar residint fins molt poc temps abans a Galícia, on havia nascut. En aquest sentit, el nadó tenia hora assignada per ser visitat per primera vegada al CAP el dia 11 d'abril, l'endemà de l'ingrés d'urgències al centre hospitalari.
Tot i això, un cop analitzada la informació de què es disposa, el Síndic fa les consideracions següents:
En relació amb el nucli acollidor integrat per l'àvia materna i la besàvia, cal tenir en compte que, segons el marc normatiu vigent, la mesura d'acolliment en família té caràcter preferent respecte de l'acolliment en centre. D'altra banda, en els informes consta l'evolució positiva del germà de quatre anys del nadó mort durant el període que ha romàs sota la guarda de l'àvia.
Tot i això, també s'observa la manca de referència, tant en l'informe emès per l'equip de valoració de maltractaments infantils (en endavant EVAMI) com en l'informe emès per l'equip d'atenció a la infància i l'adolescència (en endavant EAIA), a elements que haurien de ser tinguts en compte atesa la situació de maltractament molt greu que va originar la intervenció.
Cal tenir en compte que en el moment en què es va produir el maltractament que va ocasionar la mort del nadó, aquest i la mare vivien a casa de l'àvia acollidora. En els informes mèdics consta que el nadó mort presentava hematomes a diverses parts del cos, alguns dels quals antics. No hi consta que l'àvia tingués coneixement de la situació, però tampoc que hagués adoptat una actitud protectora.
Es desconeix si aquesta qüestió va ser efectivament presa en consideració en el moment d'atorgar la guarda a l'àvia acollidora i, posteriorment, quan es va constituir l'acolliment; però en tot cas no apareix referida en els informes proposta de l'EVAMI i l'EAIA.
Tot i això, el posicionament de l'àvia envers els maltractaments físics suposadament infligits per la seva filla als infants hauria de ser objecte de valoració específica, especialment per garantir la protecció actual del germà gran envers la mare.
En els informes tampoc no es fa referència a l'existència d'antecedents de maltractament físic greu de la mare al germà -pendent de confirmació judicial- en referir-se a l'establiment de les visites entre el germà gran i la mare. Així, en la informació rebuda consta que aquest infant té establert un règim de visites i que la mare viu a prop del domicili de l'àvia. Però no es fa referència a cap mena de treball amb la mare per assegurar el bon tracte a l'infant durant les visites, i la protecció de l'àvia envers el nen davant qualsevol actuació de la mare.
En aquest sentit, tot i que s'entén que l'acolliment amb l'àvia materna resulta en aquest moment la mesura més adequada per a l'infant, cal tenir en compte que els antecedents de maltractament físic en el nucli familiar constitueixen un indicador de risc greu que s'hauria de tenir present en fer el seguiment de l'acolliment amb l'àvia i de les visites de l'infant amb la mare.
Per aquest motiu, el Síndic demana al Departament de Benestar Social i Família que tingui en compte aquestes consideracions en el seguiment de l'estat d'aquest infant i en la supervisió de les visites.