La mare de l'alumna exposa que inicialment el mestre li facilitava l'accés als llibres, però que la direcció del centre ho ha prohibit. S'ha adreçat al Consorci d'Educació de Barcelona, des d'on se l'ha informat que es tracta d'una decisió de la direcció del centre en relació amb la qual no s'intervindrà.
La manca d'accés d'aquesta alumna als llibres de text li causa un clar perjudici, atès que impedeix que pugui seguir les activitats d'aprenentatge en condicions de normalitat. L'alumna no hauria de veure's perjudicada per un decisió que no li pertoca i que és atribuïble als seus pares, ja que la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant prohibeix qualsevol forma de discriminació als infants i fa referència expressa a les que poden derivar d'actuacions dels progenitors.
Davant d'aquesta situació, el Consorci hauria d'intervenir per poder trobar una solució que no perjudiqui el procés d'aprenentatge de l'alumna. El director o directora del centre públic és el responsable de l'organització i el funcionament del centre i té la consideració d'autoritat pública (article 142 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació), però en la seva actuació està obligat a prioritzar l'interès superior de l'infant per damunt d'altres circumstàncies.
D'altra banda, correspon a la Inspecció educativa vetllar pel respecte i el compliment de les normes reguladores del sistema educatiu i l'aplicació dels principis i valors que s'hi recullen (article 178 de la Llei 12/2009).
Per tot això, el Síndic suggereix al Consorci d'Educació de Barcelona que, en cas que es confirmin els fets que exposa la persona interessada, intervingui en aquest assumpte per trobar una solució que, de forma provisional i fins a final de curs, permeti a l'alumna accedir als llibres de text.