Resolució
Q-02757/2012 Disconformitat amb el canvi de mestra de P-4 a meitat de curs en una escola de Palau Solità i Plegamans

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 17/04/2012
Data de l'últim moviment 31/10/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa, en representació de més de vint famílies d'una escola de Palau Solità i Plegamans, manifesta la seva disconformitat amb el canvi de mestra de P-4 a meitat del curs.

Exposa que la mestra que va començar el curs feia una substitució, i que la titular de la plaça es va incorporar a mitja jornada a menys de tres mesos de finalitzar el curs, la qual cosa comporta que l'alumnat tindrà dues noves mestres durant aquest curt període de temps. Durant el curs de P3, segons sembla, aquest alumnat ja va tenir tres mestres diferents. 

La persona interessada suggereix que es pugui mantenir la mestra que substituta, encara que sigui per cobrir la mitja jornada, ja que això, a criteri seu, permetria reduir els problemes d'adaptació que puguin sorgir.

Contingut

En vista del que s'exposa a l'informe del Departament d'Ensenyament, el Síndic constata que la direcció del centre va adoptar mesures, dins de les possibilitats que li oferia la normativa vigent, per minimitzar els efectes negatius de les baixes i substitucions de mestres sobre el bon funcionament de l'activitat escolar i sobre l'atenció educativa de l'alumnat.

Tot i això, amb caràcter general, el Síndic recorda la importància de l'acció tutorial i docent, que ha d'orientar el procés educatiu individual i col·lectiu de l'alumnat (article 18.6 de la Llei orgànica d'educació) i la necessitat de garantir als infants l'estabilitat i la regularitat necessàries per facilitar-los l'aprenentatge, com també preveu, en establir els criteris d'organització pedagògica en l'educació infantil, la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació (article 78).

En aquesta línia, per exemple, el Decret 142/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària, exposa que ?l'equip directiu procurarà que el tutor o tutora sigui el mateix al llarg de cada cicle? (article 13.3).

D'una banda, doncs, el Síndic entén que els canvis de mestres han estat originats per l'existència de baixes i substitucions no atribuïbles a causes imputables al centre. De l'altra, però, també recorda al Departament d'Ensenyament la necessitat de proporcionar als centres, sempre que es pugui, les condicions necessàries per tal que aquestes situacions no afectin la qualitat i l'atenció educativa de l'alumnat. 

Fetes aquestes consideracions, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte, si bé demana al Departament d'Ensenyament que vetlli per assegurar la qualitat de l'atenció educativa i l'estabilitat en aquest grup de cara al curs escolar vigent.

Tramitació

Data Administració Tràmit

30/04/2012 Serveis Territorials d'Ensenyament al Vallès Occidental Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/06/2012 Serveis Territorials d'Ensenyament al Vallès Occidental Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/09/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/10/2012 Departament d'Ensenyament Resolució
31/10/2012 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació - DOGC.5422 (16/07/2009)
Decret 142/2007, de 26 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària- DOGC.4915 (29/06/2007)