Resolució
Q-02769/2014 Disconformitat amb Aqualia per la facturació d'aigua en un domicili en què hi havia hagut una fuita

Matèries
Consum
Aigua
Data d'inici 07/05/2014
Data de l'últim moviment 21/01/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Aigües de Barcelona (AGBAR) Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Ajuntament de Sant Andreu de la Barca Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa exposa que és titular d'un contracte de subministrament d'aigua amb Aqualia, que l'últim trimestre de 2012 va patir una fuita a casa seva i que a conseqüència d'aquesta incidència la factura va augmentar considerablement. Va reparar la fuita, tot i que va tenir molts problemes per fer-ho perquè el seu comptador és al jardí del veí, i va acreditar amb documentació que l'augment de consum d'aigua s'havia produït per la fuita. 

Per tant, demana que Aqualia  torni a emetre la factura del quart període de 2012, tenint en compte que l'augment del consum d'aigua va ser com a conseqüència de la fuita (degudament acreditada); que l'Àrea Metropolitana de Barcelona tingui en compte la incidència als efectes d'imputar la taxa metropolitana de tractament de residus; que el cànon de l'aigua tingui en compte la fuita, i que l'empresa Aqualia instal·li el comptador d'aigua al domicili del titular.

Contingut

L'article 69.7 del Decret legislatiu 3/2003, de 4 de novembre, que aprova el Text refós de la legislació en matèria d'aigües a Catalunya, estableix que ?en els supòsits de fuites d'aigua degudament acreditades com un fet fortuït no atribuïble a negligència dels abonats en què l'entitat subministradora hagi optat per donar un tractament excepcional al volum d'aigua que excedeixi el consum habitual de l'habitatge i hagi decidit no aplicar a aquest volum la progressivitat de la tarifa, pel que fa al cànon de l'aigua s'aplica, sobre el volum que excedeix del que amb l'estudi previ de l'historial de consums dels darrers dos anys es fixi com a consum habitual en aquell habitatge, el tipus domèstic que l'apartat 2 d'aquest article estableix per a consums superiors a la dotació bàsica. En qualsevol cas, el caràcter fortuït de la fuita no atribuïble a negligència dels abonats s'ha d'acreditar per mitjà dels documents justificatius expedits per l'instal·lador homologat, i la causa de la fuita pot ésser verificada per l'entitat subministradora, si ho considera necessari?.

Per tal que l'abonat pugui beneficiar-se de la bonificació en el cànon de l'aigua, l'entitat subministradora Aqualia hauria de donar un tractament excepcional al volum d'aigua per fuita. 

Per aquest motiu, el Síndic suggereix a Aqualia que apliqui algun tipus de bonificació en les factures afectades per la fuita, a fi que el promotor pugui demanar la bonificació en relació amb el cànon de l'aigua.

Tramitació

Data Administració Tràmit

14/05/2014 Aigües de Barcelona (AGBAR) Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/06/2014 Aigües de Barcelona (AGBAR) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/07/2014 Aigües de Barcelona (AGBAR) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/07/2014 Ajuntament de Sant Andreu de la Barca Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/07/2014 Aigües de Barcelona (AGBAR) No irregularitat
24/07/2014 Ajuntament de Sant Andreu de la Barca Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/08/2014 Ajuntament de Sant Andreu de la Barca Resolució pendent d'acceptació
10/10/2014 Ajuntament de Sant Andreu de la Barca Resposta a la resolució pendent d'acceptació
21/01/2015 Ajuntament de Sant Andreu de la Barca No irregularitat