Resolució
Q-02772/2008 Disconformitat amb la manca d'impartició de la sisena hora al centre especialitzat en educació especial Garbí, del Vendrell.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 10/06/2008
Data de l'últim moviment 17/11/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

Els promotors de la queixa, un grup de mares i pares d'alumnes del centre d'educació especial (en endavant CEE) Garbí, del Vendrell, denuncien la manca d'impartició de la sisena hora en aquesta escola. Consideren que aquesta situació és una discriminació dels seus fills respecte de l'alumnat escolaritzat en centres ordinaris, i demanen que el proper curs s'imparteixi la sisena hora al centre.

Contingut

El Departament d'Educació va trametre un informe en relació amb la implantació de la sisena hora als centres d'educació especial de titularitat pública, i en concret al centre Garbí, del Vendrell. Aquest informe assenyala que els centres d'educació especial ja organitzen el temps de migdia com a temps educatiu. També assenyala, però, que actualment dos centres d'educació especial estan implementant de manera experimental la sisena hora, i afegeix que la seva organització i les seves finalitats han de ser diferents de les dels centres ordinaris.

Per la seva banda, el Síndic considera que en principi qualsevol mesura introduïda per a la millora de l'atenció educativa de l'alumnat, com és l'aplicació de la sisena hora, hauria de fer-se extensiva als centres d'educació especial, en aplicació del principi d'igualtat i no discriminació, si no és que existeixen raons objectives d'interès de l'alumnat dels centres
d'educació especial que justifiquin el contrari.

Tanmateix, de l'informe del Departament d'Educació se'n desprèn que el temps de migdia ja té caràcter educatiu, i que per tant seria equiparable o faria menys necessària l'aplicació de la sisena hora en aquests centres. Per tant, per tenir un millor coneixement d'aquest assumpte, el Síndic demana al Departament informació sobre:

1. Si el servei de menjador té caràcter obligatori o voluntari per a l'alumnat en els centres d'educació especial. 
2. Les característiques específiques de la prestació del servei de menjador en els CEE, i si aquest servei és prestat per un servei de monitoratge o per personal docent del centre. 
3. La valoració de l'aplicació de la sisena en els dos centres en què s'aplica de forma experimental i previsions d'extensió de la seva aplicació a altres centres el proper curs.

L'actual Departament d'Ensenyament ha tramès un nou informe en relació amb aquest assumpte, en el qual s'assenyalava que el servei de menjador en els centres d'educació especial és un servei que es presta de forma generalitzada, però que el seu ús per part de les famílies és voluntari. També s'informava que les característiques específiques de la prestació del servei de menjador en els CEE depenen del pla de funcionament de l'organització de cada centre; la prestació del servei en uns casos la duen a terme monitors i en d'altres, tot i que no forma part de les funcions del personal docent, el professorat.

En relació amb l'aplicació de la sisena hora, s'informava que la singularitat de l'alumnat d'aquests centres, i atès que gairebé la totalitat de les famílies fan ús d'aquest servei, fa que no es consideri necessari aplicar la sisena hora amb caràcter general. S'afegia que el Departament la implantaria progressivament en aquells centres que ho proposessin de manera explícita.

El Síndic considera que ni la singularitat de l'alumnat d'aquestes escoles ni l'ús gairebé generalitzat del servei de menjador en els CEE justifiquen que s'exclogui aquests centres de l'aplicació de l'anomenada sisena hora. 

D'una banda, la sisena hora forma part de l'horari lectiu, que la Llei d'educació defineix com les hores destinades al desenvolupament del currículum establert per a cada etapa o nivell d'ensenyament, encara que amb les modificacions curriculars que es pugui establir en cada cas.

En canvi, el temps de migdia i les activitats que s'hi desenvolupen no formen part de l'horari lectiu, per bé que també constitueixi un temps educatiu; amb caràcter general, els professionals no disposen de la mateixa titulació -exceptuant els casos en què el servei el desenvolupa el professorat- i les activitats desenvolupades no són les mateixes.

Pel que fa a la singularitat d'aquest alumnat, el Síndic entén que el fet que es tracti d'alumnes amb necessitats educatives especials que s'escolaritzen en centres especialitzats en educació especial no hauria de determinar un tracte diferenciat en relació amb els infants escolaritzats en centres ordinaris, més enllà de les especificitats concretes que estableix la normativa. En aquest sentit, l'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzats en centres ordinaris o en unitats de suport a l'educació especial (USEE) fan la jornada pròpia d'aquests centres, que inclou la sisena hora.

D'acord amb això, ni la Llei d'educació ni l'Ordre EDU/44/2010, de 8 de febrer, per la qual s'estableix el calendari escolar del curs 2010/2011 per als centres educatius no universitaris de Catalunya, no exclouen els CEE de l'aplicació de la sisena hora.

D'acord amb tot això, el Síndic suggereix que el Departament d'Ensenyament promogui l'aplicació de l'anomenada sisena hora als centres especialitzats en educació especial, en els mateixos termes que a la resta d'escoles de primària.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/06/2008 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/12/2008 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/02/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/01/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/09/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/04/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/07/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/11/2011 Departament d'Ensenyament Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 299/1997, de 25 de novembre, sobre l'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials- DOGC.2528 (28/11/1997)
Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures dels alumnes i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya- DOGC.4670 (06/07/2006)
Reial decret 1721/2007, de 21 de desembre, pel qual s'estableix el règim de les beques i ajuts a l'estudi personalitzades.- BOE.15 (17/01/2008)