Resolució
Q-02773/2009 Manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania d'una sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 04/06/2009
Data de l'últim moviment 14/11/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor es queixa amb relació a la manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) d'una sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència i del dret a les prestacions i als serveis vinculats.

En concret, la persona interessada explica els fets següents:

En primer lloc, és beneficiari d'un servei residencial per a persones grans, segons una resolució de data 5 de juny de 2009, que pren com a referència l'acord del Programa individual d'atenció (en endavant PIA) que s'havia signat el novembre de 2008. En aquesta resolució, es fixava com a participació de la persona interessada en el cost del servei la quantitat que 1.025,86 euros mensuals.

En segon lloc, el 14 d'octubre de 2009 la seva esposa va presentar una sol·licitud de revisió de l'aportació econòmica. 

I en tercer lloc, el 25 de març de 2010 es va dictar una nova resolució d'aprovació del PIA, en què es fixava la participació de la persona interessada en el cost del servei en 942,36 euros mensuals, amb efectes des del 14 d'octubre de 2009.

Contingut

D'acord amb la informació de l'anterior DASC, aquesta aportació es determina d'acord amb els ingressos per la pensió de la persona interessada corresponents a l'any 2009. En aquest sentit cal entendre que el càlcul s'adequa a les previsions de la normativa vigent; en concret, l'Ordre ASC/432/2007, de 22 de novembre, per la qual es regulen els preus públics i el règim de participació de les persones beneficiàries en el finançament dels serveis del Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència (SAAD) en l'àmbit territorial de Catalunya.

Amb tot, resulta oportú fer algunes observacions, tant des del punt de vista de la revisió de l'aportació de les persones beneficiàries dels serveis, amb caràcter general, com del contingut de la resolució emesa en aquest cas.

Pel que fa a la revisió de l'aportació econòmica de les persones beneficiàries en el finançament dels serveis d'atenció a la dependència, la regula l'article 9 de l'Ordre ASC/432/2007. En concret, es disposta que l'import de les aportacions de les persones beneficiàries es pot revisar mitjançant una sol·licitud prèvia de la persona interessada -que seria el supòsit en el qual s'encabiria el cas que motiva la queixa- o d'ofici.

No s'estableix una previsió específica pel que fa als períodes en què s'ha de fer aquesta revisió d'ofici, tot i que, en canvi, sí que s'estableix una actualització anual dels preus públics i dels imports de les aportacions dels beneficiaris. 

En aquest sentit, i tenint en compte també que la valoració de la capacitat econòmica de la persona beneficiària es determina d'acord amb l'últim exercici anual, sembla que seria convenient preveure una revisió periòdica de l'aportació econòmica de la persona beneficiària al cost del servei, revisió que podria ser anual. 

D'aquesta manera, sens perjudici de la facultat de l'Administració de revisar d'ofici aquesta aportació en qualsevol altre moment, s'afavoriria una adequació de l'aportació econòmica més ajustada a les circumstàncies econòmiques de la persona dependent en cada moment.

Aquesta revisió periòdica -anual o amb la periodicitat que es consideri més convenient- s'hauria de regular convenientment, tot establint les condicions en què s'ha de fer, com ara la precisió de l'òrgan competent, els efectes temporals de les modificacions, el procediment que cal seguir, etc.

D'altra banda, cal referir-se al contingut de la resolució administrativa adoptada en aquest cas. 

La resolució de 25 de març de 2010 dóna resposta a la sol·licitud de revisió de l'aportació econòmica a instància de part, i té com a objecte exclusivament la modificació d'aquesta aportació, sense variar els serveis concedits. 

Tanmateix, al text de la resolució no es fa referència ni a la sol·licitud de revisió de l'aportació econòmica, ni a la resolució anterior d'aprovació del PIA, ja que únicament s'indica que deixa sense efectes "les prestacions i/o serveis que tingués reconeguts segons acord PIA anterior al que ara es resol". Fins i tot es fa referència a l'apartat d'antecedents a la proposta de PIA feta el 6 de novembre de 2008 quan, de fet, aquesta proposta és la que va donar lloc a la resolució anterior -de juny de 2009- amb una aportació econòmica diferent, i no consta que s'hagi fet un altre acord o proposta de PIA posterior.

Cal considerar, en atenció a les circumstàncies i les dades exposades, que el text d'aquesta resolució és genèric, poc aclaridor, i no resulta adequat a les circumstàncies i als fets que donen lloc a la decisió que finalment s'ha adoptat. En aquest sentit, el Síndic recorda que les resolucions administratives han de ser clares i congruents amb les peticions que hagin formulat les persones interessades, i han de recollir, encara que de manera succinta, els fets i fonaments de dret aplicables a cada cas. 

L'expressió clara dels fets i fonaments aplicables a cada acte administratiu que s'adopta és necessària per garantir el coneixement per part de les persones afectades dels fonaments de la decisió administrativa i evitar la inseguretat jurídica, i s'ha de vincular amb el dret dels ciutadans a la bona administració, tal com preveu l'article 22 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya. 

En aquest sentit el Síndic també recorda les previsions del Codi de bones pràctiques administratives aprovat per aquesta institució el setembre de 2009. Amb relació a la qüestió que ara es tracta, el Codi indica que les respostes expresses de l'Administració han de ser raonades, intel·ligibles i congruents amb les peticions o les al·legacions formulades, per no causar indefensió i inseguretat jurídica a les persones que s'hi adrecen. 

Per tot això, considera convenient que totes les administracions i òrgans amb competències en aquests procediments vetllin específicament perquè les resolucions que s'adoptin s'adeqüin a les circumstàncies de cada cas i recullin de manera clara els fets i els fonaments aplicables, tot evitant resolucions estandarditzades que poden vulnerar el dret a una resposta congruent.

De conformitat amb això exposat, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que, en el marc del seu àmbit competencial, adopti les mesures adients per tal de:

Primer, establir i regular els mecanismes i el procediment per a la revisió periòdica -anual o amb la periodicitat que es consideri més convenient- de les aportacions de les persones beneficiàries al cost dels serveis d'atenció a la dependència que els han estat concedits.

Segon, assegurar que el contingut de les resolucions administratives que s'adopten és clar, raonat i congruent amb la petició formulada, i que recull expressament tots els antecedents i els fonaments de dret que resulten essencials per a la fonamentació de la decisió que s'adopta.

Posteriorment, el Departament de Benestar Social i Família indica que, tot i que en aquests moments no disposa encara dels mecanismes i mitjans per posar-ho en marxa, comparteix la conveniència de fer una revisió periòdica de les aportacions de les persones beneficiàries al cost dels serveis. D'altra banda, pel que fa al contingut de les resolucions administratives, indica que els serveis del Departament estan treballant ja per millorar aquest aspecte. 

En vista d'aquesta informació, el Síndic entén que l'Administració ha acceptat els seus suggeriments, de manera que finalitza les actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

26/06/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/07/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/09/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
22/02/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
06/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/06/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/08/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/11/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució