Resolució
Q-02796/2012 Disconformitat de diversos professors de religió arran de la publicació de les bases del procediment d'assignació de destinacions definitives

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 18/04/2012
Data de l'últim moviment 03/07/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Amb motiu de la publicació de la Resolució ENS/283/2012, de 3 de febrer, sobre el procediment de destinacions definitives i mobilitat per al professorat de religió en centres docents públics dependents del Departament d'Ensenyament, el Síndic ha rebut queixes d'alguns professors que manifesten la seva disconformitat amb les bases del procediment general d'assignació de destinacions definitives. 

Concretament, les seves queixes se centren en l'apartat 3 de l'annex 2 de la Resolució, quan s'utilitza la condició legal de discapacitat com a criteri de desempat, en el cas que es produeixin empats en el total de la puntuació obtinguda d'acord amb el barem de mèrits de l'annex 3.

Segons manifesten les persones interessades, la condició legal de discapacitat no pot emprar-se com a criteri de desempat, ja que això comporta menystenir la legislació vigent, com ara la Llei 12/1982, de 7 d'abril, d'integració social de minusvàlids; la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal dels discapacitats, i el Decret 66/1999, de 9 de març, sobre l'accés a la funció pública de les persones amb discapacitat, pel que fa al dret preferent a escollir les vacants.

Contingut

L'informe del Departament d'Ensenyament dóna compte, en síntesi, del següent:

1. Quant a les resolucions dictades amb relació a les reclamacions prèvies a la via laboral i a les sol·licitud presentades, el Departament fa constar que estan en tramitació.

2. Pel que fa a les raons per les quals la Resolució ENS/283/2012 no conté mesures d'acció positiva tendents a evitar o compensar els desavantatges d'una persona amb discapacitat per participar plenament en la vida laboral, a diferència dels criteris mantinguts en les resolucions dictades en anys anteriors o, fins i tot, en la regulació de les convocatòries de concurs per formar part de la borsa de treball, l'informe del Departament no exposa les raons del canvi de criteri que hi ha hagut amb relació a les resolucions precedents.

En aquestes resolucions s'establia que l'ordre d'elecció començava per les persones que acreditessin la condició legal de discapacitat. Cal tenir en compte, a més, que aquest criteri és el que es manté en la regulació de les convocatòries de concurs públic per formar part de la borsa de treball com a personal interí docent. En aquesta regulació s'assenyala que sempre que s'acrediti la compatibilitat entre la disminució i l'exercici de les tasques, es rebrà una atenció preferent per adjudicar la destinació i adequar l'adscripció al lloc de treball apropiat.

En vista d'aquesta informació, el Síndic recorda que cal assegurar que en els casos de les persones que acrediten discapacitat física el lloc assignat sigui l'adequat a la seva capacitat funcional. 

3. Pel que fa a les demandes concretes que feien els promotors de les queixes, l'informe del Departament es remet al Reial decret 696/2007, d'1 de juny, que regula la relació laboral dels professors de religió i als requisits que cal complir per impartir els ensenyaments de religió. En aquest sentit, l'article 3 estableix que cal haver estat proposat per l'autoritat de la confessió religiosa i haver obtingut la declaració d'idoneïtat o certificació equivalent. I que en el cas de la religió catòlica aquesta certificació sempre ha estat feta pels bisbats i arquebisbats en l'àmbit del seu territori.

D'altra banda, el Departament no motiva per què es limita la participació de les persones interessades als centres d'un únic àmbit territorial. Aquesta situació comporta que les persones que tenen més d'un certificat d'idoneïtat, que els permetria prestar serveis en centres de més d'un àmbit, no ho puguin fer.

Per tant, la resposta tramesa, més enllà d'assenyalar el que estableix el Reial decret esmentat, posa de manifest que el Departament no ha dut a terme cap actuació per verificar les qüestions assenyalades per les persones interessades i que, d'alguna manera, si es confirmessin, suposarien un entrebanc important per poder fer efectiva la mobilitat.

Al mateix temps, no sembla que el Departament conegui els criteris emprats pels bisbats per emetre les declaracions d'idoneïtat ni que hagi valorat la possibilitat que la declaració pugui ser emesa per una única autoritat.

Per tot això, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que, com més aviat millor:

1. El posi al corrent de les resolucions dictades en resposta a les reclamacions prèvies a la via laboral.

2. L'informi de la seva decisió amb relació a la recomanació formulada perquè en les properes convocatòries s'incloguin expressament mesures d'acció positiva amb relació als concursants amb discapacitats, i l'informi del seu determini amb motiu del suggeriment relatiu a la revisió de les destinacions adjudicades de les persones amb discapacitat que hagin posat expressament de manifest la dificultat per conciliar la seva situació amb el lloc de treball assignat.

3. L'informi de la decisió que ha pres amb relació al suggeriment formulat perquè el Departament s'assabenti dels criteris emprats en l'emissió de les declaracions d'idoneïtat per part dels bisbats, tenint en compte llur incidència en els processos d'assignació de destinacions.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/05/2012 Direcció General de Professorat i Personal de Centres Públics Sol·licitud d'informació a l'Administració
12/06/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/10/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/12/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/04/2013 Departament d'Ensenyament Vulneració
03/07/2013 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-02551/2012
Q-02557/2012