Resolució
Q-02803/2010 Disconformitat amb el Consell Comarcal del Segrià pels retards en l'abonament dels ajuts de menjador que atorga.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Beques i ajuts
Data d'inici 25/06/2010
Data de l'últim moviment 13/10/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consell Comarcal del Segrià Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La mare d'un alumne escolaritzat a l'escola Alba de Lleida mostra la seva disconformitat amb els retards en l'abonament dels ajuts de menjador que atorga el Consell Comarcal del Segrià.

La persona interessada exposa que els ajuts són abonats amb un retard de tres o quatre mesos, de manera que el 26 de maig, per exemple, es van abonar l'ajut corresponent als mesos de gener, febrer i març.

La promotora assenyala que aquesta situació no es produeix igual en altres centres, com per exemple l'escola Riu Segre, també de Lleida, on les famílies paguen el rebut de menjador ja amb el descompte corresponent a la beca. De la mateixa manera, l'ajut corresponent a l'últim trimestre de curs no es fa efectiu fins al mes d'agost o setembre.

Contingut

En data 19 de juliol de 2010 el Síndic va demanar informació en relació amb aquest assumpte al Departament d'Educació. Tot i no haver rebut contesta d'aquest departament, s'ha rebut l'informe que també es va demanar al Consell Comarcal del Segrià.

En aquest informe s'assenyalava que fins al dia 21 de maig de 2010 el Departament d'Educació no va abonar al Consell Comarcal del Segrià cap import corresponent al segon trimestre del curs escolar 2009/2010, i que sense aquest ingrés el Consell Comarcal no és capaç d'assumir, en termes de tresoreria, els pagaments derivats de les obligacions de transport i del menjador. També s'assenyalava que el tractament en la liquidació dels pagaments és el mateix en totes les obligacions.

Davant d'aquesta informació, el Síndic assenyala que amb motiu d'altres queixes ha pogut constatar l'existència de retards en la transferència de recursos financers per part del Departament d'Educació als consells comarcals per sufragar els costos del servei de menjador. 

Per aquest motiu, en l'"Informe extraordinari sobre la provisió i l'accés especial sobre el servei de transport i menjador escolar" que el Síndic va lliurar al Parlament el mes de maig de 2010. aquesta institució va suggerir al Departament d'Educació que desenvolupés les mesures financeres necessàries a fi de garantir la puntualitat en els pagaments que fa als consells comarcals pels conceptes de transport i menjador escolars.

Sens perjudici d'això, el Síndic considera, però, que mentre no es resolgui la situació actual de retard en el pagament als consells comarcals, aquest retard en el pagament dels ajuts no hauria de ser assumit per les famílies a les quals s'ha concedit l'ajut, que en cap cas haurien d'avançar el pagament de la totalitat del cost del servei, com passa en aquest cas.

En aquest sentit, considera que aquesta situació vulnera el principi d'equitat, i resulta contradictòria amb la naturalesa dels ajuts, establerts amb l'objectiu de compensar les desigualtats econòmiques i socials -article 6 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació (en endavant LEC)-, i per tant atorgats a les famílies amb menys disponibilitat de recursos.
 
D'altra banda, l'avançament de l'import de l'ajut per part de les famílies pot vulnerar també el dret dels alumnes a accedir al sistema públic de beques en condicions d'igualtat que reconeix l'article 6 de la LEC, ja que tant d'aquesta queixa com amb motiu d'altres queixes ja tramitades es constata que en determinats centres l'abonament de la quota de menjador ja inclou el descompte corresponent a l'ajut, com sembla que és el cas de l'escola Riu Segre.

D'acord amb això, per tal d'homogeneïtzar l'accés a aquest tipus d'ajut, el Síndic suggereix al Consell Comarcal del Segrià i al Departament d'Educació que promoguin les actuacions necessàries amb els centres inclosos dins l'àmbit del Consell Comarcal del Segrià perquè a través de les AMPA o les empreses de gestió del servei o qualsevol altre mecanisme es trobi la manera que les famílies no hagin d'anticipar l'import de l'ajut, com ja es fa en algunes escoles.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/07/2010 Consell Comarcal del Segrià Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/07/2010 Direcció General d'Atenció a la Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/08/2010 Consell Comarcal del Segrià Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/12/2010 Consell Comarcal del Segrià Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/12/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
08/03/2011 Consell Comarcal del Segrià Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/03/2011 Consell Comarcal del Segrià Resolució
11/03/2011 Consell Comarcal del Segrià Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
06/05/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/06/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
24/08/2011 Consell Comarcal del Segrià Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
07/10/2011 Consell Comarcal del Segrià Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
13/10/2011 Consell Comarcal del Segrià Seguiment finalitzat
13/10/2011 Departament d'Ensenyament Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació - DOGC.5422 (16/07/2009)

Expedients Relacionats

Q-00688/2011