Resolució
Q-02832/2012 Queixa relativa al suport de les administracions públiques als centres privats que desenvolupen oferta d'ensenyaments artístics

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Altres ensenyaments
Data d'inici 19/04/2012
Data de l'últim moviment 12/09/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació no irregular de l'administració

Plantejament

El promotor, director d'una escola de música de titularitat privada, ha presentat una queixa relativa al suport de les administracions públiques als centres privats que desenvolupen oferta d'ensenyaments artístics. 

La persona interessada defensa la importància d'aquests centres privats de cara a promoure l'ensenyament de la música, atès que les escoles de música públiques en municipis com Sant Cugat del Vallès no cobreixen la demanda existent. Lamenta, però, entre altres aspectes, la manca de suport que reben de les administracions públiques a l'hora de promoure la participació en igualtat d'oportunitats de les famílies al conjunt de l'oferta existent.

La persona interessada exposa que l'accés a les escoles públiques té gairebé cost zero i, en canvi, en l'admissió a aquesta oferta no es discrimina en funció de criteris de renda. Les famílies amb pocs recursos econòmics, si no tenen la sort d'obtenir plaça a l'oferta pública, tenen dificultats per poder accedir a l'oferta privada.

Contingut

El Síndic se centra a supervisar si la provisió d'ensenyaments artístics reglats o no reglats garanteix suficientment el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats, previst en l'ordenament jurídic. Tant la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant (art. 28) com la legislació catalana en matèria d'educació i infància, la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació (art. 4), o la Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència (art. 13 i 48), preveuen que l'accés a l'educació es produeixi en condicions d'igualtat.

Per garantir aquestes condicions d'igualtat, l'ordenament jurídic estableix bàsicament dues mesures: l'establiment de criteris d'admissió d'alumnat que discriminin positivament determinats col·lectius socialment desfavorits, i la concessió d'ajuts per sufragar els costos d'accés a aquests ensenyaments per part de les famílies amb més dificultats econòmiques.

Pel que fa als criteris d'accés, tant la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació (art. 47), com el Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics (art. 7), estableixen criteris de prioritat en l'accés als ensenyaments de règim general referits, entre d'altres, a la renda de la unitat familiar o a la discapacitat.

Per als ensenyaments professionals o superiors artístics, en canvi, el Decret 75/2007, de 27 de març (art. 8, 9 i 14), o el Decret 25/2008, de 29 de gener, pel qual s'estableix l'ordenació curricular dels ensenyaments de música de grau professional i se'n regula la prova d'accés (art. 14 i 15), només estableixen la necessitat de superar una prova específica d'accés, i ordenen les sol·licituds d'admissió en funció de la qualificació obtinguda en aquesta prova. La normativa vigent d'admissió no recull la possibilitat d'incorporar altres criteris relacionats amb la discriminació positiva de determinades condicions socials. De fet, en cas d'empat, un cop ordenades les sol·licituds a partir de la qualificació obtinguda en la prova d'accés, es preveu que cada centre faci un sorteig públic.

En canvi, per als ensenyaments artístics no reglats, previstos també en la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació (art. 65), que s'imparteixen fonamentalment en escoles de música, l'ordenament jurídic no regula l'admissió a aquests estudis i no estableix criteris específics. 

Particularment, l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, que és titular de l'Escola Municipal de Música i del Conservatori Municipal de Música, ha establert criteris d'admissió als ensenyaments musicals de l'Escola de Música que tenen a veure amb: ser resident a la ciutat; tenir l'edat idònia per cursar els estudis sol·licitats, i estar al corrent de les obligacions econòmiques amb el Patronat Municipal d'Educació. Però entre aquests criteris no n'hi ha que discriminin positivament determinades condicions socials. 

Finalment, convé afegir que aquest és un àmbit educatiu tradicionalment afectat per desigualtats importants en l'accés, ja que, en general, els infants socialment menys afavorits fan un ús molt limitat d'aquest tipus de servei educatiu. 

D'altra banda, l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès no aporta informació sobre si concedeix ajuts a les famílies amb més dificultats econòmiques per sufragar els costos d'accés a aquests ensenyaments. En tot cas, precisa que els preus públics corresponents a l'accés a l'Escola Municipal de Música incorporen bonificacions de fins al 50% per a les famílies nombroses o monoparentals de categoria general, i de fins al 100% per a les famílies nombroses de categoria especial, de conformitat amb l'article 1.2 i la Disposició Final primera de la Llei 40/2003, de protecció a les famílies nombroses, i els articles 18 i 20 de la Llei 18/2003, de suport a les famílies. Aquestes bonificacions, però, no remeten explícitament a altres factors explicatius de les desigualtats d'accés, com ara la renda familiar.

Per tot això, el Síndic demana a l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès:

1. que estudiï la possibilitat d'incorporar criteris en l'admissió als ensenyaments no reglats de l'Escola Municipal de Música que discriminin positivament l'accés dels infants socialment desfavorits, atès que aquests infants poden tenir més dificultats d'accés a l'oferta existent en el sector privat (com ja succeeix en l'accés a les escoles bressol municipals, per exemple). 

2. que estudiï la possibilitat d'establir sistemes d'ajuts, de bonificacions, de tarifació social, etc., orientats a garantir l'accés dels infants amb dificultats econòmiques a l'oferta d'ensenyaments artístics, especialment a l'Escola Municipal de Música (encara que no necessàriament han de quedar restringits a aquesta oferta de titularitat pública).

Tramitació

Data Administració Tràmit

09/05/2012 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/05/2012 Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Sol·licitud d'informació a l'Administració
12/06/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/07/2012 Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/09/2012 Departament d'Ensenyament Resolució
29/10/2012 Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/11/2012 Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/01/2013 Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/04/2013 Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Resposta a la resolució pendent d'acceptació
26/04/2013 Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Vulneració
31/10/2013 Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
12/03/2014 Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
28/07/2014 Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
12/09/2014 Ajuntament de Sant Cugat del Vallès Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-03422/2012