Resolució
Q-02850/2011 Manca de resposta a una reclamació sobre l'atenció prestada a l'Hospital Josep Trueta, de Girona.

Matèries
Polítiques socials
Salut
Disconformitat amb el diagnòstic i tractament de la malaltia
Data d'inici 12/05/2011
Data de l'últim moviment 27/03/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta a una reclamació sobre l'atenció prestada a la seva mare a l'Hospital Josep Trueta, de Girona. 

La mare del promotor va ingressar en aquest centre el passat mes de gener, a causa d'un infart de miocardi. En data 15 de març de 2011 el promotor va presentar una reclamació per l'administració de morfina i per la manca d'informació a la família. En aquest escrit sol·licitava un informe explicatiu sobre aquests fets però, segons indica, no ha rebut resposta.

Contingut

En l'informe tramès pel Departament de Salut s'exposa que la mare del promotor va ingressar amb el diagnòstic de mort sobtada extrahospitalària, i que durant el seu ingrés a la Unitat de Cures Intensives se li van practicar les cures indicades per la pràctica clínica habitual. S'assenyala també que se li va administrar morfina, en les dosis recomanades per les guies clíniques, amb l'objectiu de garantir el confort de la pacient i l'absència de dolor, i que en tot moment es va informar la seva família del seu estat.

En conseqüència, cal concloure que s'ha revisat l'actuació del centre i que l'Hospital ha donat resposta expressa a la reclamació presentada pel promotor. Això no obstant, vist el contingut de l'escrit que se li va trametre en data 19 de setembre de 2011, el Síndic considera que es tracta d'una resposta insuficient, ja que es limita a expressar que les dosis del fàrmac administrades van ser les recomanades. El Síndic entén, però, que la reclamació i la informació que demanava el promotor tenia un abast més ampli, i que requeria una explicació detallada de les actuacions dutes a terme i del procés assistencial a la seva mare.

En aquest sentit, cal tenir en compte que, tal com preveu la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària, entre els drets de les persones usuàries dels serveis sanitaris públics hi ha el de presentar suggeriments i reclamacions, que han de ser avaluats i contestats per escrit. Per satisfer convenientment aquest dret no n'hi ha prou amb una resposta formal, sinó que cal que les respostes a aquestes reclamacions siguin adequades i suficients, explicatives de les qüestions sobre les quals la persona interessada planteja interrogants o manifesta insatisfacció.

El Síndic també recorda el Codi de bones pràctiques administratives, aprovat per aquesta institució, el qual recull que les respostes expresses de l'Administració han de ser raonades, intel·ligibles i congruents amb les peticions o les al·legacions formulades, per no causar indefensió i inseguretat jurídica a les persones que s'hi adrecen.

De conformitat amb això, el Síndic entén que en aquest cas seria convenient que es facilités al promotor de la queixa una explicació per escrit, detallada i explicativa sobre el procés assistencial a la seva mare, i que se li facilités una còpia de l'historial clínic, per tal d'aclarir els possibles dubtes que pugui tenir i perquè pugui exercir les accions que cregui oportunes. Per tant, el Síndic suggereix al Departament de Salut que prengui les mesures oportunes perquè es faci arribar al promotor una resposta més completa, d'acord amb les consideracions exposades.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/05/2011 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/08/2011 Institut Català de la Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/10/2011 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/11/2011 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/01/2012 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/03/2013 Departament de Salut Seguiment finalitzat
27/03/2013 Institut Català de la Salut Comunicació a l'interessat del seguiment finalitzat