Resolució
Q-02855/2011 Disconformitat amb Gas Natural per haver tramitat un canvi de companyia subministradora

Matèries
Consum
Elèctric
Data d'inici 12/05/2011
Data de l'últim moviment 31/10/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Gas Natural- Fenosa Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb Gas Natural pel fet que li tramités el canvi de companyia subministradora sense disposar prèviament del contracte. 

Exposa que va rebre una trucada de Gas Natural en què li oferien el canvi de companyia subministradora i que, malgrat indicar expressament que abans de fer cap canvi volia disposar d'un exemplar del contracte, se li va tramitar el canvi de companyia i la consegüent alta amb Gas Natural. 

En data 3 de desembre de 2010 va comunicar a Gas Natural la revocació del contracte. No obstant això, ha continuat rebent factures pel subministrament.

Contingut

Gas Natural indica que disposa de la gravació de la contractació feta per via telefònica en què es pot comprovar que el promotor va acceptar la contractació del canvi de companyia. Tot i això, el promotor explica que va condicionar la contractació al fet de disposar del contracte per escrit. 

És cert que la possibilitat de portar a terme la contractació del subministrament de gas per mitjà de conversa telefònica està recollida en l'article 44.6 del Reial decret 1434/2002, de 27 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediment d'autorització d'instal·lacions de gas natural. 

No obstant això, val a dir que l'article 5.3 de la Llei 7/1998, de 13 d'abril, sobre condicions generals de la contractació, disposa que en els casos de contractació telefònica és necessari que consti en els termes establerts reglamentàriament l'acceptació de totes i cada una de les clàusules del contracte, sense necessitat de signatura convencional. En aquest supòsit, cal enviar immediatament al consumidor la justificació escrita de la contractació efectuada, en què constin tots els termes de la contractació i, si el consumidor no hi està conforme, en el termini de set dies pot sol·licitar la resolució del contracte, com disposa el Reial decret 1906/1999, de 17 de desembre, que desenvolupa la contractació electrònica i telefònica.

Tot i que el Síndic entén que el procediment marc de contractació telefònica, electrònica i telemàtica, aprovat el 12 d'abril de 2011 per part la Direcció General de Política Energètica i Mines ha d'evitar situacions com la que s'exposa en aquesta queixa, cal que en les accions comercials es vetlli per tal que el consumidor a qui s'ofereix un canvi de companyia comercialitzadora tingui coneixement real de les condicions ofertes i, especialment, que el consentiment que el consumidor dóna és per tramitar un canvi rellevant i no tan sols per rebre una oferta comercial d'una altra companyia.

Tramitació

Data Administració Tràmit

10/06/2011 Gas Natural- Fenosa Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/07/2011 Gas Natural- Fenosa Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/07/2012 Gas Natural- Fenosa Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/10/2012 Gas Natural- Fenosa Resolució
31/10/2012 Gas Natural- Fenosa Seguiment finalitzat