Q-02858/2011 | Disconformitat amb un deute que es reclama a una família en concepte de la renda mínima d'inserció |
|
|
|||||||||
|
||||||||||
|
Els promotors de la queixa manifesten la seva disconformitat amb el deute que se'ls reclama en concepte de la renda mínima d'inserció. Exposen que són preceptors d'aquesta prestació des del 3 de juny de 1998 i que en data 10 de març de 2009 se'ls va aprovar el dret a percebre la prestació econòmica per l'acolliment dels seus tres fills, tutelats per la Generalitat de Catalunya, amb efectes des del juny de 2007. Tot i això, en data 3 de juliol de 2009 van tenir coneixement que atès que se'ls havia reconegut el dret a la prestació per l'acolliment dels seus fills s'havia generat un deute en concepte de renda mínima d'inserció de 7.462,18 euros i se'ls reclamava aquest import. Atès que en aquell moment no s'havia fet efectiva la quantia de tots els endarreriments de la prestació econòmica per l'acolliment, van demanar que no els fossin ingressat els imports en concepte de la prestació per a l'acolliment de menors d'edats tutelats per la Generalitat que els havia estat aprovat recentment i que quedés compensat amb el deute que s'havia generat en concepte de la renda mínima d'inserció. No obstant això, aquesta demanda no va ser atesa. Actualment se'ls dedueix 155,46 euros mensuals de la prestació de renda mínima d'inserció, que els ha quedat reduïda a 378,82 euros al mes. Manifesten la seu desacord amb el fet que s'hagi aplicat aquesta deducció sobre l'import de la renda mínima d'inserció i les dificultats que tenen per fer front a les despeses de la vida diària amb una prestació de quantia tan reduïda.
Si bé és cert que des del punt de vista normatiu el Síndic no aprecia irregularitat en l'actuació de l'Administració quan va abonar la prestació per acolliment als promotors ni quan els va demanar la devolució de les prestacions indegudes, aquesta institució considera que s'hauria d'haver atès la petició d'aquestes persones i, en qualsevol cas, informar-los clarament sobre els motius que impedien fer aquesta compensació. També s'hauria hagut de raonar la decisió de no condonar el deute, tal com demanaven els promotors. En aquest sentit, tal com es recull en el Codi de bones pràctiques administratives editat pel Síndic el setembre de 2009, l'Administració ha de donar resposta escrita a les qüestions que les persones li plantegin també per escrit, no només en el marc d'un procediment administratiu, sinó també quan formulin propostes, i l'Administració ha de motivar els seus actes per garantir el dret de les persones a conèixer les raons que han motivat la presa d'una decisió. Malgrat que en aquest cas concret ja no és possible atendre la petició de compensació dels promotors, el Síndic demana al Departament d'Empresa i Ocupació que tingui en compte les consideracions efectuades per a altres casos en què es trobi davant la mateixa circumstància, i li suggereix que valori la possibilitat de pactar amb la família un període de rescabalament de quantitats indegudes més ampli, de manera que es pugui incrementar la quantia de la prestació de renda mínima d'inserció, atesa la situació complicada en què es troba la família, segons l'opinió dels serveis socials de referència.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
06/06/2011 | Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
22/07/2011 | Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
10/08/2012 | Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
10/08/2012 | Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
17/01/2013 | Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
17/01/2013 | Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
12/09/2013 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
18/12/2013 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resolució pendent d'acceptació |
03/02/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
06/02/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
10/06/2014 | Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) | No irregularitat |
10/06/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | No irregularitat |
11/06/2014 | Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom | No irregularitat |