EL Departament d'Educació assenyala, en síntesi, que el desembre de 2008 la direcció de l'escola Marià Galí va comunicar a la Inspecció educativa que en els cursos de tercer i sisè hi havia hagut problemes de disciplina i dificultats per aconseguir els objectius proposats al cicle.
La Inspecció indica que va proposar més hores d'atenció al grup de sisè, amb dues persones a l'aula i reforços en les àrees instrumentals, i també la revisió de les actuacions segons el Reglament de règim intern del centre.
El centre, al seu torn, va acordar un seguit d'accions, que va comunicar a la Inspecció, amb els objectius de millorar els resultats educatius, les relacions interpersonals i afavorir l'ordre a l'aula. S'afegeix que, malgrat aquestes actuacions, la filla de la persona interessada va continuar mostrant reiteradament conductes contràries a la convivència.
El mes de maig la tutora va comunicar a la família que, a causa de la reiteració de conductes contràries a la convivència, tot l'equip de mestres del cicle havia decidit que l'alumna no anés de colònies.
S'afegeix que el centre va considerar el càstig com una mera mesura per reflexionar i reconduir les conductes d'aquests alumnes, i que en cap moment els va obrir un expedient disciplinari, ja que sempre han treballat la mediació davant els conflicte abans d'iniciar un expedient disciplinari.
El Síndic valora positivament les actuacions dutes a terme tant pel centre com per la Inspecció educativa per fer front a les dificultats detectades en els cursos de tercer i sisè de primària d'aquest centre el curs passat.
Això no obstant, considera que l'acumulació de faltes o conductes contràries a la convivència, motiu pel qual es va castigar l'alumna, té la consideració de conducta greument perjudicial per a la convivència i, per tant, la seva sanció hauria d'haver anat precedida de l'obertura d'un expedient disciplinari, dins el qual la família hauria pogut formular al·legacions. Aquest expedient s'hauria resolt per mitjà d'una resolució de la direcció del centre, no de l'equip de mestres, d'acord amb el que estableix el Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència als centres educatius.
Per tant, el Síndic ha suggerit al Departament d'Educació que doni instruccions al centre i a la Inspecció perquè, en el futur, l'aplicació de sancions per les conductes greument perjudicials per la convivència vagi precedida de la tramitació d'un expedient disciplinari. També li ha suggerit que es declari la nul·litat de la sanció que es va aplicar a l'alumna, atès que no es va ajustar al procediment que estableix la normativa reguladora dels drets i els deures de l'alumnat als centres docents.