Resolució
Q-02890/2010 Denúncia de la situació de sobreocupació del centre educatiu de justícia juvenil El Segre, a Lleida.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Centres de menors
Data d'inici 30/06/2010
Data de l'últim moviment 09/06/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Justícia Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Els promotors denuncien la situació de sobreocupació del centre educatiu de justícia juvenil El Segre, a Lleida.

Les persones interessades expliquen que el centre El Segre tenia assignades trenta places per a joves infractors, amb mesures judicials en règim tancat i semiobert, i joves indocumentats. Posteriorment, aquestes places van ser augmentades a trenta-sis, però actualment hi ha quaranta-tres menors i joves.

També refereixen que, tot i que s'ha produït un augment de la plantilla, de trenta-tres educadors -trenta-dos dels quals contractats-, la situació de sobreocupació continuada i progressiva no permet l'aplicació correcta i òptima dels programes que marca la Llei 27/2001, de 31 de desembre, de justícia juvenil, quan estableix que: "Les activitats dels centres, en l'exercici de les funcions regulades per aquesta llei, tenen com a objectius fonamentals la integració i la reinserció socials dels menors i els joves sentenciats a mesures d'internament, mitjançant l'aplicació de programes eminentment educatius, i també la custòdia de tots els menors i els joves internats amb mesures cautelars o definitives".

En aquest sentit, exposen que la situació actual té conseqüències perjudicials per a tots, perquè, en primer lloc, dificulta el compliment del principi bàsic de les mesures judicials de reeducació i reinserció; en segon lloc, impedeix la separació física al centre dels menors i dels joves, i entre penats i preventius; i en tercer lloc, suposa una càrrega de treball excessiva per als educadors, en l'atenció directa als nois i joves, especialment per a l'acompliment de les tutories individualitzades.

Contingut

Un cop estudiada l'extensa informació rebuda sobre els recursos d'internament de justícia juvenil del Departament de Justícia, el Síndic observa que s'han intentat adoptar mesures compensadores de l'increment sofert d'internaments, mitjançant una curosa distribució de la sobreocupació, i que també s'han adoptat mesures correctores amb la previsió de noves places a curt i mitjà termini.

En vista d'això, no s'aprecia una actuació incorrecta per part de l'Administració en la gestió del nou escenari del 2010. Tot i això, el Síndic formula les consideracions següents:

Primer, aquesta institució indica que l'acompliment de l'aplicació dels programes, que el Departament fa constar, no assegura per si sol, ni comporta de forma automàtica, que s'hagi pogut donar l'atenció individualitzada a cada intern, que era l'objecte de la queixa. 

En aquest sentit, s'entén que no s'hauria de minimitzar l'impacte que quatre o cinc persones més tenen en un centre amb trenta-sis interns, perquè aquest increment, si es manté de forma continuada, n'afecta necessàriament l'atenció personalitzada, i pot afectar especialment les tutories individuals. I això més enllà que l'adaptació dels espais sigui l'adequada per assumir més nois. 

Segon, d'acord amb això, el Síndic recorda que l'Estat ha de tenir en compte les cartes internacionals de drets en planificar i organitzar el sistema de justícia juvenil i, especialment, el dret a l'atenció i acompanyament personalitzats que el jove necessita per a la seva integració completa a la societat.

En aquest línia, cal esmentar els articles 3 i 40 de la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant, que disposen que l'interès de l'infant i de l'adolescent és superior a qualsevol altre interès, tant en les disposicions sobre la cura, l'orientació, la supervisió, l'acolliment familiar, l'educació i la preparació laboral, com en l'organització i la planificació, per tal d'assegurar que els nois i les noies són tractats de forma apropiada al seu benestar, a les seves circumstàncies i al delicte comès.

Així, l'article 6 del Reglament de la Llei orgànica reguladora de la responsabilitat penal dels menors, estableix en els Principis inspiradors de l'execució de les mesures que: "Els professionals, els organismes i les institucions que intervinguin en l'execució de les mesures han d'ajustar la seva actuació amb els menors als principis següents: a) El superior interès del menor d'edat sobre qualsevol altre concurrent"; i l'article 33 del mateix Reglament, sobre grups de separació interior, a l'apartat 1 disposa "Els centres han d'estar dividits en mòduls adequats [...] que permetin l'execució dels diferents programes d'intervenció educativa i les funcions de custòdia dels menors internats".

D'acord amb aquestes consideracions, el Síndic considera convenient fer el seguiment d'aquest assumpte i de les mesures que adopta el Departament de Justícia per assegurar l'atenció individualitzada dels nois interns al centre educatiu, i amb aquest objectiu sol·licita informació sobre:

Primer, la sobreocupació dels centres de justícia juvenil el darrer trimestre de l'any i la situació actual del centre El Segre.

Segon, les mesures correctores que s'han pres en cas de sobreocupació.

Tercer, si l'actual situació permet la separació dels menors i els joves.

Quart, si s'ha valorat en el centre El Segre l'impacte de la sobreocupació en l'atenció individualitzada als interns i en els seus resultats.

En vista de la informació rebuda posteriorment de part del Departament de Justícia, el Síndic observa que si, com diu l'informe, l'ocupació mitjana del centre va ser de trenta-nou nois, en alguns moments els interns eren més de quaranta (fins a quaranta-tres en un moment concret), la qual cosa comporta que un centre de trenta-sis nois n'atengui sis més.

En aquest sentit, el Síndic entén que, d'una banda, cal complir les mesures adoptades per la Jurisdicció de Menors, i de l'altra, els interns no poden ser distribuïts de forma igual en tots els centres, però reitera la consideració que cal assegurar l'atenció individualitzada de tots els interns.

Respecte de la separació dels nois menors d'edat i dels nois majors d'edat, el Síndic considera que caldria intentar una separació en la vida quotidiana del centre, sempre que sigui possible.

Amb aquests recordatoris, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest expedient de queixa.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/07/2010 Direcció General d'Execució Penal a la Comunitat i de Justícia Juvenil Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/12/2010 Departament de Justícia Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/02/2011 Departament de Justícia Resolució
16/02/2011 Departament de Justícia Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
02/03/2011 Departament de Justícia Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
09/06/2011 Departament de Justícia Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei orgànica 5/2000, de 12 de gener, reguladora de la responsabilitat penal dels menors- BOE.11 (13/01/2000)