El promotor de la queixa exposa la seva disconformitat amb els criteris de puntuació per a la inscripció de l'alumnat als centres d'educació secundària obligatòria (en endavant ESO) establerts en el procés d'admissió d'alumnat per al curs 2013-2014.
Concretament, manifesta que ha sol·licitat en primera opció l'Institut Narcís Monturiol, centre adscrit a l'escola del seu fill, però que les famílies amb un únic fill no tenen pràcticament cap possibilitat d'accedir a aquest institut com a conseqüència dels criteris de puntuació establerts per a l'accés a primer d'ESO, que atorga punts als alumnes amb germans escolaritzats al centre de procedència, no només de destí, encara que aquest fet no suposi l'agrupament de germans.
En síntesi, en el marc d'aquest expedient de queixa, el Síndic ha constatat, en primer lloc, que hi ha forts desequilibris en l'admissió als instituts de la zona del promotor en funció del fet de tenir germans escolaritzats o no, la qual cosa limita enormement les possibilitats dels alumnes fills únics o sense germans escolaritzats d'accedir a l'institut Narcís Monturiol; en segon lloc, que hi ha forts desequilibris en la composició social d'aquests instituts; i en tercer lloc, que les adscripcions entre centres conformen un instrument de planificació educativa que pot contribuir a corregir, encara que sigui parcialment, els desequilibris en la composició social dels centres i també en l'admissió en funció del fet de tenir germans escolaritzats o no, desequilibris que vulneren el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats.
Pel que fa a les adscripcions, l'article 10 del Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics, estableix que per als instituts públics l'adscripció s'efectua a iniciativa del Departament d'Ensenyament per resolució dels directors i de les directores dels serveis territorials (o del Consorci d'Educació de Barcelona, en aquest cas).
Atesos aquests forts desequilibris en l'admissió als instituts de la zona del promotor en funció del fet de tenir germans escolaritzats o no, i en funció de la seva composició social, el Síndic demana al Consorci d'Educació de Barcelona que estudiï l'impacte que models d'adscripció alternatius podrien tenir sobre l'equitat en el procés d'admissió d'alumnat, així com la possibilitat d'endegar altres mesures per corregir aquests desequilibris, i aplicar el model d'adscripció que sigui més favorable al dret a l'educació en igualtat d'oportunitats.
En la resposta rebuda, el Consorci d'Educació de Barcelona destaca que, per al curs 2014-2015, farà una revisió de les adscripcions de centres i analitzarà particularment la situació de les zones en què s'hagin detectat més necessitats d'ajustament. En vista d'aquest fet, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte.