Els promotors de la queixa, membres d'una comunitat de propietaris de Sabadell, manifesten la seva disconformitat amb el requeriment de l'Ajuntament perquè s'instal·li a l'edifici un canal de recollida d'aigües pluvials de coberta per reconduir-les a la xarxa de clavegueram, d'acord amb el Decret d'alcaldia 12785/2010, de 22 de desembre de 2010.
Aquest requeriment es basa en l'article 49.15 i 16 de l'Ordenança municipal reguladora de l'edificació, que estableix la necessitat de recollir i conduir les aigües pluvials a la xarxa de clavegueram més propera i d'instal·lar sifons hidràulics d'aïllament.
Atès el contingut de l'informe de l'Ajuntament i de les dades trameses per les persones interessades, el Síndic no considera correcta l'actuació de l'Administració local.
El 8 d'octubre de 2004 es va concedir llicència d'obres per construir aquests habitatges. En el projecte executiu consta el sistema de recollida d'aigües pluvials. El projecte, doncs, complia l'article 49.15 de les Ordenances municipals reguladores de l'edificació, el qual exigeix que es recullin i es condueixin les aigües pluvials encastades a la planta baixa, i l'article 49.16, que diu que les aigües brutes, residuals i pluvials han de ser conduïdes a la xarxa de clavegueram més propera i s'han d'instal·lar sifons hidràulics d'aïllament. El 24 de juliol de 2006 es va atorgar llicència de primera ocupació.
El 22 de desembre de 2010, mitjançant el Decret 12785/2010, es va requerir iniciar un expedient d'ordre d'execució perquè en una visita d'inspecció s'havia constatat que mancava el canal de recollida d'aigües pluvials.
Els promotors es qüestionen l'actuació dels serveis municipals de l'Ajuntament de Sabadell perquè van atorgar una llicència de primera ocupació de l'edifici quan en realitat no s'havia executat correctament el projecte, autoritzat mitjançant llicència d'obres, de manera que van infringir la normativa municipal reguladora de l'edificació.
En aquest sentit, el Síndic recorda que les llicències de primera ocupació ?acrediten el compliment de les condicions imposades en la llicència d'obres? (article 90 del Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals (en endavant ROAS), aprovat pel Decret 179/1995, de 13 de juny). L'article 91 del ROAS diu que el facultatiu director de l'obra ha d'adjuntar a la sol·licitud de llicència de primera ocupació un certificat en el qual s'acrediti, a més de la data d'acabament, el fet que les obres s'han de dur a terme d'acord amb el projecte aprovat o les modificacions posteriors i les condicions imposades, i que l'edificació està en condicions de ser utilitzada. No obstant això, segons aquest article 91, el servei tècnic municipal ha d'efectuar una inspecció, per comprovar que l'edificació s'ajusta al projecte aprovat i a les condicions fixades per la llicència, amb caràcter previ a la concessió de la llicència de primera ocupació.
Per tant, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Sabadell que, atesa la seva responsabilitat per haver atorgat una llicència de primera ocupació a uns habitatges d'una edificació que va ser executada sense ajustar-se a la llicència d'obres concedida, es faci càrrec de les despeses que derivin de la reparació dels danys causat pel funcionament anormal dels serveis municipals.