Resolució
Q-02916/2009 Manca d'actuació suficient de l'Ajuntament d'Olivella davant les reclamacions per les molèsties de l'activitat d'un bar restaurant.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 11/06/2009
Data de l'últim moviment 08/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament d'Olivella Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Una veïna d'Olivella demana la intervenció del Síndic per una suposada manca d'actuació suficient de l'Ajuntament davant les queixes escrites que ha formulat per les molèsties que provoca l'activitat d'un bar restaurant situat a sota del seu habitatge.

Relata que ha de suportar molèsties per sorolls provinents d'aquesta activitat que tenen lloc al local, la pèrgola i la terrassa.

Contingut

De la documentació municipal facilitada en resposta a la petició del Síndic, es pot deduir que la reclamant, com a mínim des de tot l'any 2009, ha de suportar una contaminació acústica produïda per l'activitat esmentada entre 12 i 17 dB(A) per sobre dels valors màxims admesos.

La darrera informació facilitada sobre aquesta qüestió consisteix en una còpia de l'acord adoptat per la Junta de Govern Municipal del 27 d'octubre passat i notificada a la promotora de la queixa el 21 de gener, pel qual s'impedeix l'ús de la terrassa des de les 21.00 hores fins a les 8.00 hores i s'estableixen una sèrie de mesures correctores de la contaminació acústica que el propietari de l'activitat haurà d'executar en el termini de dos mesos.

El cas és que ha transcorregut prou temps sense que es disposi de cap nova informació sobre si les mesures ordenades han estat executades i si han estat efectives. Es pot deduir que no, atès que la promotora de la queixa ha informat que el passat 12 de juny, es van tornar a prendre mesuraments sonomètrics des del seu habitatge i, malgrat que no es fa ús de la terrassa, els valors obtinguts per l'activitat interior resulten molt per sobre dels tolerats.

La promotora afegeix que davant de les amenaces verbals i escrites que pateix per part dels clients, s'ha vist obligada a posar el fets en coneixement de la policia.

Així les coses, el Síndic manifesta que de ser certa la informació facilitada quant als darrers mesuraments, la persona interessada i la seva família estant suportant un valors d'immissió acústica del tot intolerables, com a mínim des de l'inici de l'any 2009. Durant aquest temps, i malgrat conèixer la importància de la contaminació provocada, l'actuació de l'Ajuntament ha estat incompleta i ineficaç, ja que les molèsties per sorolls perseveren.

Cal deduir que les mesures correctores descrites en l'acord de 27 d'octubre esmentat no han estat executades en vista de la darrera informació facilitada per la promotora de la queixa.

Per tant, el Síndic recorda que l'existència de valors d'immissió acústica d'entre 12 i 15 dB(A) per sobre dels tolerats es tipifica com a infracció molt greu (article 30.3 de la Llei 16/2002, de 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica) i davant d'aquesta situació intolerable i mantinguda en el temps, i amb un procediment sancionador iniciat, es poden adoptar mesures provisionals de precinte de focus emissor o clausura temporal, total o parcial de l'establiment a banda de la sanció final que pugui resultar un cop instruït el procediment i que pot arribar fins a la retirada temporal o definitiva de l'autorització per exercir l'activitat, (article 32.1 i 33.3 de la Llei esmentada).

En els darrers anys, s'observa una judicialització excessiva dels problemes sobre contaminació acústica per inactivitat municipal, ja sigui per desatenció de l'activitat inspectora o per no fer tot el que cal per acabar amb el focus que produeix el soroll excessiu. El recurs als tribunals hauria de ser evitable si l'Ajuntament utilitza amb eficàcia les eines legals al seu abast. D'altra banda, les resolucions judicials poden comportar condemnes importants en concepte d'indemnització amb greus conseqüències en les economies municipals. 

Per això, el Síndic vol estimular les administracions perquè actuïn amb fermesa davant les situacions de contaminació acústica provades.

En conseqüència, recorda el deure legal de dur a terme totes les actuacions que siguin necessàries, en aplicació de la normativa en matèria de medi ambient i contaminació acústica, per tal de que cessin les molèsties que no han de suportar la promotora i la seva família.

Igualment i davant les amenaces que la persona interessada diu que pateix, i un cop hagin estat comprovades, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que li faciliti l'assistència proporcionada i necessària.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/06/2009 Ajuntament d'Olivella Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/11/2009 Ajuntament d'Olivella Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/12/2009 Ajuntament d'Olivella Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/07/2010 Ajuntament d'Olivella Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
28/09/2010 Ajuntament d'Olivella Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
02/05/2011 Ajuntament d'Olivella Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
30/05/2011 Ajuntament d'Olivella Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
08/07/2011 Ajuntament d'Olivella Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 16/2002, de 28 de juny, de protección contra la contaminació acústica- DOGC.3675 (11/07/2002)