Després d'estudiar l'informe de la DGAIA, el Síndic constata que en aquest cas es produeixen les mateixes circumstàncies que han ocorregut amb altres menors estrangers immigrants no acompanyats que, després de determinar-los l'edat a través de proves mèdiques, no han pogut romandre en el sistema de protecció a la infància i a l'adolescència.
En el marc de les diferents queixes rebudes sobre aquesta problemàtica, el Síndic ha formulat nombroses recomanacions a les administracions afectades, fins ara només parcialment acceptades. Les principals són aquestes:
1. Pel que fa a les situacions que determinen la pràctica de les proves de determinació de l'edat, el Síndic suggereix:
- que aquests joves no es considerin indocumentats i que es tingui en compte l'edat que consta en la seva documentació legal, sempre que no estigui invalidada i sempre que no es pugui acreditar legalment una situació de majoria d'edat.
- que, independentment de les actuacions endegades per via mèdica, l'administració competent en la protecció de menors i altres organismes competents duguin a terme de manera sistemàtica actuacions per la via documental, a fi de verificar el grau de validesa i d'adequació de la tramitació de la documentació aportada (passaports, certificats de naixement, llibres de família, etc.).
- que els organismes competents, en aplicació del principi ?favor minoris?, practiquin proves mèdiques de determinació de l'edat només en cas que no hi hagi dubte, per aparença física o per qualsevol altra condició, d'una situació de majoria d'edat, i que es reguli què es considera ?dubte raonable?.
- que l'administració competent en la protecció de menors i a la resta d'organismes competents apliquin el principi de proporcionalitat a l'hora d'adoptar la decisió de practicar proves de determinació de l'edat als joves estrangers no acompanyats, especialment quan aquests puguin tenir per passaport una edat legal propera a la majoria d'edat.
2. Pel que fa a la pràctica de les proves (garanties jurídiques, mèdiques i procedimentals) el Síndic suggereix als organismes competents:
- que es garanteixi, atès que aquestes proves comporten una intervenció corporal, el consentiment del jove, que, alhora, ha de ser informat sobre el procediment i les seves conseqüències.
- que, en cas d'una negativa a la pràctica de les proves, aquesta sigui considerada un indici d'una possible majoria d'edat, però que es valorin altres circumstàncies, sense que aquest indici sigui determinant.
- que s'estableixin mecanismes adequats per escoltar l'opinió d'aquests joves i les mesures necessàries per formar les persones que treballen directament amb aquest col·lectiu perquè tinguin la capacitat d'escoltar-los i donar el valor corresponent a la seva història, trajectòria, circumstàncies i opinions.
- que, en el marc dels convenis signats entre l'Administració de justícia i els col·legis d'advocats, s'estudiï la possibilitat de garantir l'assistència lletrada d'ofici als menors que són objecte d'un procés de determinació de l'edat.
- que es donin garanties jurídiques als joves a qui s'ha determinat la majoria d'edat d'oposició al resultat de les proves i de sol·licitud de proves complementàries per a la revisió del resultat. Especialment, que es garanteixi la notificació a la persona interessada del resultat de les proves i el dret a formular al·legacions.
D'altra banda, el Síndic suggereix a l'administració responsable de l'Institut de Medicina Legal una valoració sobre els criteris tècnics que determinen la conveniència o no de practicar proves complementàries per millorar la fiabilitat de la predicció de l'edat per als joves als quals es determina una edat propera al llindar de la majoria d'edat.
El Síndic també suggereix a l'administració competent en la protecció de menors que sol·liciti a la Fiscalia informació completa dels diferents casos abans de tancar l'expedient de protecció corresponent.
I finalment, el Síndic suggereix que els informes mèdics respectin els criteris establerts en la Trobada de Fiscals Especialistes en Menors i Estrangeria, que va tenir lloc a Madrid en data 20 d'abril de 2010, i en el document ?Recomendaciones sobre métodos de estimación forense de la edad de los menores extranjeros no acompañados. Documento de Consenso de Buenas Prácticas entre los Institutos de Medicina Legal de España?, i que, consegüentment, s'hi incorporin els marges d'error, entre altres aspectes, tant pel que fa als informes forenses com als informes elaborats pels serveis hospitalaris corresponents.
3. Pel que fa a l'exercici de la funció protectora per part de l'Administració, el Síndic:
- recorda a l'administració competent en la protecció de menors que el Decret de Fiscalia, tot i que decreti una majoria d'edat, no eximeix aquesta administració de les seves competències d'atendre qualsevol persona sobre la qual hi hagi indicis de minoria d'edat, d'acord amb la legislació en matèria d'infància, i que la decisió de cessar les seves actuacions vingui donada per una valoració global de cada cas, especialment de la seva situació de risc social.
- recorda a l'administració competent en la protecció de menors la possibilitat, prevista en la mateixa Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, de desenvolupar mesures assistencials més enllà de la majoria d'edat, i demana a l'administració que aquestes mesures siguin activades en els casos de joves estrangers immigrats no acompanyats, d'acord amb la seva situació de vulnerabilitat social.
- suggereix al Departament d'interior que, en cas que la policia localitzi un jove estranger no acompanyat que declari ser menor d'edat, això sigui notificat a l'administració competent en la protecció de menors per tal que pugui prestar-li atenció immediata.
- suggereix que l'administració competent en la protecció de menors es coordini amb la Fiscalia, a fi que pugui conèixer de manera immediata l'existència d'un jove que declara que és menor d'edat, abans que se li practiquin les proves de determinació de l'edat, amb l'objectiu de garantir-ne l'atenció immediata, mentre aquest procés es duu a terme, tal com preveu la normativa vigent.
- suggereix que l'administració competent en la protecció de menors obri expedient administratiu a tots aquests joves, encara que les proves determinin una situació de majoria d'edat, a fi de poder valorar el procés i assumir les funcions protectores, si escau.
- demana que l'administració competent en la protecció de menors especifiqui i reguli en què consisteix l'atenció immediata (mentre dura el procés de determinació de l'edat), des d'una perspectiva comprensiva dels drets dels infants, i que vetlli per tal de garantir l'acompanyament adequat d'aquests joves en el procés de determinació de l'edat.
- demana que l'administració competent en la protecció de menors vetlli pel dret del presumpte menor sense referents familiars a ser informat degudament respecte dels seus drets i dels procediments que l'afecten. La manca d'intervenció de l'administració competent en la protecció de menors davant d'un cas de manca d'assistència lletrada pot representar un dèficit en la seva atenció immediata.
- suggereix a l'administració competent en la protecció de menors que declari amb caràcter d'urgència el desemparament preventiu dels joves estrangers immigrats no acompanyats, un cop s'hagi detectat una possible situació de desemparament, mentre està en espera de determinar-se l'edat per decret de Fiscalia i que, en cas que se'n determini la minoria, tuteli el menor i en tramiti la documentació de manera immediata.