La promotora de la queixa, mare d'un alumne de 3er de primària d'una escola de Llagostera, manifesta la seva disconformitat amb el tracte que rep el seu fill per part de la direcció del centre.
Exposa que les mesures que la directora del centre adopta vers el seu fill no són educatives, i que arran d'això l'ha hagut de dur al psicòleg.
Explica que ha sol·licitat el trasllat de centre del seu fill i que està preocupada per l'informe que enviarà la direcció d'aquest centre a la nova escola, el qual podria estigmatitzar l'alumne.
En l'informe tramès pel Departament d'Ensneyament s'indica que des que aquest alumne es va incorporar mostra conductes poc adequades vers alguns dels seus companys, fins i tot amb uns certs trets d'agressivitat.
Al començament del curs 2011-2012 es va incorporar al grup classe d'aquest alumne un alumne repetidor, i entre ambdós alumnes va sorgir immediatament una relació d'incompatibilitat. Segons l'informe, per tal de pal·liar els efectes d'aquesta incompatibilitat, es van dur a terme, a partir del mes de gener de 2012, diverses intervencions i actuacions.
L'informe indica també que l'alumne en qüestió presenta un retard d'aprenentatge motivat per una manca d'atenció sostinguda, necessitat de mobilitat a l' aula i de cridar l'atenció als companys i a la mestra mitjançant conductes fora de lloc.
Així, el 12 d'abril, arran d'un incident a la classe de música, es va aplicar una mesura correctora a aquest alumne, que va consistir en l'aïllament del grup durant tot el dia. Tot i això, no consta que aquesta incidència fos notificada a la família.
Aquell dia, la família va comunicar a la direcció de l'escola que el seu fill havia sortit brut de femta, i argumentava que l'alumne havia demanat cinc cops per anar al lavabo mentre estava castigat.
Davant d'aquesta informació, la directora es va reunir amb la família per escoltar-los, i es va comprometre a esbrinar el motiu del succés. L'informe del Departament indica que la directora va comunicar finalment a la família que el tutor de 4t tenia coneixement que el seu fill havia anat al lavabo tres vegades entre les 15:00 h i les 17:00 hores.
El Síndic considera que des de l'escola s'hauria d'haver controlat i, en tot cas evitat, que un alumne de 3r de primària, el qual per edat ja té incorporats els hàbits de control d'esfínters des de fa temps, pogués sortir de l'escola brut de femta, després de l'aplicació d'una mesura correctora.
La Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, disposa que les irregularitats en què incorrin els alumnes, si no perjudiquen greument la convivència, comporten l'adopció de les mesures que estableixin la carta de compromís educatiu i les normes d'organització i funcionament del centre. L'aplicació de mesures correctores ha de tenir en compte la proporcionalitat amb la conducta i ha de tenir per finalitat contribuir al manteniment i la millora del procés educatiu dels alumnes.
Així doncs, el Síndic considera que en aquest cas, l'expulsió temporal de l'aula d'aquest alumne hauria d'haver estat de durada més limitada i, en tot cas, se n'hauria d'haver supervisat les conseqüències i els efectes que produïa a l'alumne. El Síndic entén que el malestar que va produir aquest incident a l'alumne no és proporcional ni té cap efecte educatiu o de reconducció de la situació pretesa.
Per tot el que s'ha exposat, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament que revisi el procediment seguit en aquest cas i que informi el Síndic del resultat de les actuacions dutes a terme amb l'escola.