Resolució
Q-02978/2010 Disconformitat amb el preu, l'oferta i l'adjudicació de places dels camps de treball que gestiona el Departament d'Acció Social i Ciutadania.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Educació en el lleure, oci i activitats esportives de l'infant
Data d'inici 05/07/2010
Data de l'últim moviment 21/01/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el preu, l'oferta i l'adjudicació de places dels camps de treball que gestiona el Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC).

La persona interessada planteja diverses qüestions relacionades amb la gestió de la Secretaria de Joventut de les ofertes de camps de treball. En concret, fa referència al desacord amb els preus fixats per participar en els camps de treball de Catalunya, ja que representen el doble del preu respecte al d'altres comunitats autònomes.

També considera que la divulgació i la publicitat que efectua el DASC sobre els altres camps de treball situats en d'altres comunitats autònomes no corresponen amb l'oferta que veritablement hi ha.

Addueix l'existència de possibles irregularitats durant el procés d'inscripció dels camps de treball atès que només començar la inscripció ja no hi havia places al centre que ella havia triat.

Exposa que el DASC té una oferta de camps a Catalunya i una altra a fora. A Catalunya gestiona 25 places de cada camp de treball a uns 170 euros aproximadament, i fora de Catalunya gestiona 2 places de cada camp de treball a menys de la meitat de preu, uns 72 euros aproximadament.

La informació que s'obté de l'oferta de places de camps de treball fora de Catalunya és que hi ha 25 places, quan en realitat l'oferta real de places a les quals es pot accedir en aquests camps és d'únicament 2 places.

Contingut

A l'informe de resposta tramès per l'antiga Secretaria de Família en referència a diferents aspectes relatius als camps de treball per a joves, s'indica que a la resolució de la Convocatòria ASC/191/2010, de 21 de gener d'aquest any, s'especifica la quantitat màxima inicial de places disponibles per atendre les sol·licituds de subvenció que es presentin, el finançament de cada tipus de plaça i les contribucions que les persones participants han de fer efectives amb la finalitat de contribuir a les despeses de realització dels camps de treball de fora de Catalunya, que són una quota de 72 euros per cada plaça en els camps d'intercanvi amb entitats organitzadores de camps de treball de la resta de l'Estat espanyol, i una quota de 109 euros per cada plaça en els camps d'intercanvi amb entitats organitzadores de camps de treball de fora de l'Estat espanyol.

Així, s'indica que el cost global per plaça dels camps de treball a Catalunya per a joves residents a Catalunya (camps catalans) i dels camps de treball d'intercanvi (camps d'altres comunitats autònomes i internacionals) és similar.

L'informe continua dient que l'import de les quotes dels camps de treball a Catalunya per a joves residents a Catalunya es deuen a la durada total d'aquests camps de treball. La diferència entre les quotes dels camps de treball d'intercanvi amb la resta de l'Estat espanyol i els camps de treball amb joves residents a Catalunya es deu al pacte que hi ha entre totes les comunitats autònomes, seguint el principi de solidaritat, que té l'objectiu que els joves, independentment de la seva residència i del lloc on es faci el camp de treball, hagin de pagar el mateix. A part d'aquest principi de solidaritat, cal tenir en compte que en els camps de treball, el desplaçament va a càrrec dels participants i, per tant, en el cas de camps de treball d'intercanvi amb la resta de l'Estat espanyol, el desplaçament té un cost més elevat a càrrec del participant; per aquest motiu, també es considera que la quota ha de ser més reduïda.

La diferència en la gestió de places entre una modalitat i l'altra és que, d'una banda, en els camps de treball que es fan a Catalunya per a joves catalans l'entitat organitzadora té la possibilitat de disposar de fins a un 50% de les places per gestionar-les ella mateixa, ja sigui per als joves del seu territori o de la seva entitat, amb l'objectiu de potenciar l'associacionisme juvenil a Catalunya. La resta de places són gestionades segons els circuits i els procediments establerts per la Secretaria de Joventut.

D'altra banda, en el cas de camps de treball d'intercanvi, l'entitat organitzadora no té l'opció de reservar un tant per cent de places per gestionar-les tenint en compte que aquestes places de camps de treball d'intercanvi amb la resta de l'Estat espanyol es reparteixen de forma equitativa entre totes les comunitats autònomes per tal que els joves de les diferents comunitats tinguin la mateixa oportunitat d'inscriure's a tots els camps independentment del seu lloc de residència. És per aquest motiu que en els camps de treball d'altres comunitats autònomes hi ha una oferta inicial d'entre 1 i 3 places per a joves catalans en la primera fase d'inscripció. Un cop passada la primera fase, comença la fase de repesca i l'oferta de places en aquest període va en funció de l'ocupació de la primera fase de les comunitats autònomes. En el cas que no es cobreixin les places, aquestes tornen a la comunitat autònoma d'origen i s'ofereixen, per ordre de trucada, als joves de qualsevol comunitat autònoma.

Les inscripcions als camps de treball es poden fer per internet o bé trucant al telèfon 012. Tots dos sistemes accedeixen al mateix moment al programa informàtic per fer la inscripció, ja que les places s'atorgaran per ordre de trucada o connexió. Cada trucada o connexió té dret a fer un màxim de dues reserves a un mateix camp de treball (llevat del cas dels camps de treball per a joves catalans que es fan a Catalunya, que es poden fer quatre reserves al mateix moment). Les places es van actualitzant al moment. 

Pel que fa als camps de treball d'intercanvi amb la resta de l'Estat espanyol, s'indica que hi ha dos períodes d'inscripció, atès que el procés varia en funció de si les comunitats autònomes han cobert totes les places ofertes dins el primer període o no. Això s'explica als llocs web i a les xerrades informatives prèvies a les inscripcions de camps de treball.

En vista d'aquesta informació, el Síndic s'ha adreçat al Departament de Benestar Social i Família per demanar-li informació sobre les qüestions següents:

1. Si la subvenció als camps de treball a Catalunya per a joves residents a Catalunya és inferior a la subvenció als camps de treball de fora de Catalunya

2. No s'observa que la diferència de cost per al participant a un camp de treball a Catalunya per a joves residents a Catalunya respecte del participant en un camp de treball fora de Catalunya es regeixi pel principi de solidaritat a fi i efecte que al jove, independentment de la seva residència i del lloc on es faci el camp de treball, li costi el mateix.

3. Com es repercuteix el suposat cost més elevat per desplaçament als camps de fora de Catalunya reduint la quota i sota quins criteris.

4. Es diu que els camps de treball a Catalunya per a joves catalans ofereixen el 50% de les places, i l'explicació és que són per a joves del seu territori o de la seva entitat per potenciar l'associacionisme juvenil a Catalunya, sense especificar-se què s'entén per territori, o què s'entén per "la seva entitat".

5. En camps de 25 places, si la Direcció de Joventut ofereix el 50% de les places, és a dir, 12,5, com s'ha d'entendre que se soluciona aquestes dues mitges places que queden.

6. Com s'aconsegueix vetllar perquè en l'adjudicació de places es tendeixi a assolir la presència equilibrada de nois i noies amb aquest sistema d'inscripció.

7. Quin és el motiu que va provocar que a les 9.00 hores per internet i pel 012 del dia fixat per inscriure's no hi hagués cap plaça vacant en el camp de treball de Banyoles.

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/07/2010 Secretaria de Joventut Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/09/2010 Secretaria de Joventut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/04/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
05/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/11/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/01/2012 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/01/2014 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
20/01/2014 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
20/01/2014 Direcció General de Joventut Irregularitat
21/01/2014 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

ORDRE ASC/567/2008, de 5 de novembre, per la qual s'aproven les bases per a la concessió de subvencions a entitats per al foment i la promoció de camps de treball per a joves que es facin a Catalunya, i s'obre la convocatòria per a l'any 2009.- DOGC.5307 (29/01/2009)
Resolució ASC/191/2010, de 21 de gener, per la qual s'obre convocatòria per a la concessió de subvencions a entitats per al foment i la promoció dels camps de treball per a joves que es facin a Catalunya dins l'exercici 2010.- DOGC.5560 (04/02/2010)