Resolució
Q-02994/2009 Disconformitat amb les deficients condicions d'accessibilitat de l'estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya Manresa-Viladordis.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 16/06/2009
Data de l'últim moviment 13/01/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora es queixa de les deficients condicions d'accessibilitat de l'estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (en endavant FGC) Manresa-Viladordis.

La persona interessada explica que va en cadira de rodes amb motor i que viu a tres minuts de l'estació d'FGC Manresa-Viladordis. Malgrat això, no la pot utilitzar, ja que encara presenta problemes d'accessibilitat, i, per aquest motiu, es veu obligada a desplaçar-se durant quinze minuts en la seva cadira de rodes fins a l'estació de Manresa-Alta. 

Al seu escrit, reconeix que l'estació d'FGC Manresa-Viladordis ha esta recentment adaptada, però es queixa que no s'han adoptat mesures per garantir un itinerari d'accés als vagons que sigui accessible per persones que es desplacen en cadires de rodes.

D'acord amb la documentació que la persona interessada aporta a l'expedient, el passat 20 d'octubre de 2008 el diari Avui va publicar, en la seva secció de "Bústia", una carta enviada per ella en què exposava les dificultats amb què es troba a diari i la impossibilitat d'utilitzar l'estació d'FGC Manresa-Viladordis. També hi consta un reportatge publicat el dia 6 de novembre de 2008 al diari Regio7 de Manresa sobre els problemes d'accessibilitat a què fa referència el seu escrit de queixa.

Finalment, la promotora aporta a l'expedient una carta de resposta signada pel gerent de Transports Terrestres del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (en endavant DPTOP). En la seva carta, el DPTOP assenyala que "en relació amb la carta publicada el 20 d'octubre sobre l'estació de Manresa-Viladordis dels FGC, les obres executades pel DPTOP han suposat l'eliminació de les barreres arquitectòniques i una millora de l'accessibilitat".
 
Desprès de descriure algunes de les reformes fetes, el DPTOP continua assenyalant que "els trens que circulen per les línies d'FGC disposen d'una porta que s'adequa a l'alçada de les andanes per tal de permetre l'accés als vehicles a les persones amb cadira de rodes. Des d'FGC es comprovarà periòdicament el compliment d'aquesta prescripció a l'estació de Manresa-Viladordis i, en cas contrari, es duran a terme les correccions pertinents".

La persona interessada es queixa, però, de la falta de compliment de les previsions contingudes en aquesta carta emesa pel DPTOP.

Contingut

En resposta a la petició d'informació, FGC comunica que a l'estació de Manresa-Viladordis, en tractar-se d'una estació gestionada de manera remota, la proximitat entre el personal d'atenció i els usuaris no es pot garantir en tot moment i que, per tal de salvar les dificultats que això pot generar a l'usuari, han establert el sistemes d'interfonia, d'emergència, de megafonia i de circuït tancat de televisió per tal que l'usuari tingui accés a l'atenció que es presta des del Centre de Comandament Integral (en endavant CCI).

Ara bé, el Síndic recorda que la preocupació de la persona interessada en aquesta queixa se centra en el fet que, d'acord amb la seva experiència, el sistema de comunicació amb el CCI falla sovint, la qual cosa li impedeix fer un ús autònom i independent d'aquesta estació.

Addicionalment, alguns dels problemes que explica la persona interessada van ser constatats pel Síndic quan va personar-se a l'estació. Així, justament el dia de la seva visita el botó vermell que hi ha a l'entrada de la porta d'accés a les vies no funcionava. Finalment, van passar prop de 20 minuts entre el seu primer intent de comunicació i el moment en què la trucada va ser atesa des del CCI. 

En relació amb aquet assumpte, el Síndic recorda que les persones amb discapacitat són un col·lectiu especialment vulnerable i que, en moltes ocasions, han de suportar greuges comparatius afegits a les pròpies dificultats derivades de la discapacitat. Les administracions públiques, doncs, han de tenir, davant d'aquests casos, una especial sensibilitat i posar tots els mitjans al seu abast al servei de reduir al màxim possible les dificultats amb què es poden trobar diàriament les persones amb discapacitat.

En aquesta línia, el Síndic recorda la necessitat d'adoptar les mesures que es considerin adients per tal de garantir que els diferents mitjans que han disposat per tal de permetre una comunicació entre els usuaris i el CCI es trobin sempre en funcionament.  
Així mateix, suggereix que es prenguin les mesures que es considerin adients per garantir que les demandes d'assistència fetes per persones amb discapacitat siguin ateses amb immediatesa, i de ser possible, de manera personalitzada.

D'altra banda, al seu informe, FGC assenyala que hi ha diversos canals complementaris que permeten a l'usuari posar en coneixement del CCI la seva necessitat d'assistència personal amb antelació (SMS, correu electrònic, fax).

Quant a aquests canals complementaris, que el Síndic considera especialment importants pel que fa a l'atenció de les necessitats específiques de les persones amb discapacitat, aquesta institució suggereix que s'adoptin les mesures que es considerin pertinents per tal de donar-los a conèixer, amb caràcter general, a tots els usuaris de'FGC.

Pel que fa al cas concret de la promotora, el Síndic suggereix que s'adoptin les mesures adients per tal d'informar-la dels diferents canals complementaris que pot fer servir per tal de demanar una assistència personal a l'estació amb antelació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/07/2009 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/09/2009 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/11/2009 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resolució
27/11/2009 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/01/2010 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/03/2010 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/11/2010 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/12/2010 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
13/01/2011 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 20/1991, de 25 de novembre, de promoció de l'accessibilitat i de supressió de barreres arquitectòniques- DOGC.1526 (04/12/1991)
Decret 135/1995, de 24 de març, de desplegament de la Llei 20/1991, de 25 de novembre, de promoció de l'accessibilitat i de supressió de barreres arquitectòniques, i de l'aprovació del Codi d'accessibilitat- DOGC.2043 (28/04/1995)