Resolució
Q-03005/2011 Disconformitat amb el Departament de Benestar Social i Família per la denegació d'una prestació econòmica per part per no haver lliurat la sol·licitud correcta.

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Drets de les famílies. Subvencions i ajuts
Data d'inici 19/05/2011
Data de l'últim moviment 12/12/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la denegació de la prestació per fill a càrrec que va sol·licitar el 15 de setembre de 2009.

Exposa que en data 17 d'agost de 2009 va donar a llum la seva filla i que el dia 15 de setembre de 2009 va anar a l'oficina de l'anterior Departament d'Acció Social i Família (en endavant DASC), des de la qual erròniament se li va indicar que emplenés un imprès normalitzat de sol·licitud d'ajut per part, adopció, tutela o acolliment múltiple sotmès al nivell d'ingressos de la unitat familiar per a l'any 2009, regulat a l'apartat 1.2 b) de l'Ordre ASC/258/2009, de 21 d'abril, per la qual s'aproven les bases per a la concessió de les prestacions econòmiques per a les famílies amb filles i fills a càrrec i s'obre la convocatòria per a l'any 2009. 

La persona interessada, segons exposa, no va rebre cap resolució de la sol·licitud presentada ni l'import de la prestació durant tot l'any 2010 i per aquest motiu va decidir personar-se a les oficines dels Serveis Territorials de l'anterior DASC a Tarragona per aportar documentació i presentar una reclamació el dia 13 de desembre de 2010.

Contingut

En data 25 d'abril de 2011 es va emetre una resolució que desestimava la reclamació prèvia presentada per part de la Secretaria de Família del Departament de Benestar Social i Família, ja que un cop valorada la documentació de l'expedient es va constatar que no complia els requisits de la convocatòria, ja que no es tractava d'un part múltiple, motiu pel qual la sol·licitud no va ser admesa a tràmit.

Altrament, es diu que la sol·licitud presentada no pot ser considerada com una sol·licitud de prestació per infant a càrrec ja que no es tracta de l'imprès de sol·licitud normalitzat que cal emprar.

Respecte a aquesta darrera qüestió, i a banda que sigui cert que la informació facilitada per part de les persones que van atendre la persona interessada en el moment que va presentar la sol·licitud fos o no encertada, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família que un dels principis generals reconeguts a la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques catalanes, que han de regir l'actuació de les administracions públiques és el principi de bona fe i confiança legítima, recollit a l'article 31.2 de la Llei.

En aquest cas, atès que la promotora no va presentar cap altra sol·licitud de prestació universal per infant a càrrec durant l'any 2009 quan en podia haver estat beneficiària, d'acord amb l'Ordre ASC/258/2009, de 21 d'abril, per la qual s'aproven les bases per a la concessió de les prestacions econòmiques per a les famílies amb filles i fills a càrrec i s'obre la convocatòria per a l'any 2009, el Síndic entén entenc que en aplicació d'aquest principi de bona fe l'Administració competent hauria d'haver tramitat la sol·licitud presentada com a sol·licitud de prestació universal per infant a càrrec i no com a prestació universal per part, adopció, tutela o acolliment múltiple.

L'error de la persona interessada és de tipus formal, i per analogia del que es disposa a l'article 110 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i en benefici de la persona interessada, l'Administració ha de seguir la tramitació de la sol·licitud malgrat l'error de qualificació de la persona interessada, sempre que se'n dedueixi el vertader caràcter.

Per tant, basant-se en aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família que consideri la tramitació de la sol·licitud presentada en data 15 de setembre de 2009 per la promotora com una sol·licitud de prestació universal per infant a càrrec i no com a sol·licitud per part, adopció, tutela o acolliment múltiple sotmès al nivell d'ingressos de la unitat familiar per a l'any 2009 si es donen els requisits establerts a l'Ordre ASC/258/2009, de 21 d'abril, per la qual s'aproven les bases per a la concessió de les prestacions econòmiques per a les famílies amb filles i fills a càrrec i s'obre la convocatòria per a l'any 2009.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/12/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Ordre ASC/258/2009, de 21 d'abril, per la qual s'aproven les bases per a la concessió de les prestacions econòmiques per a les famílies amb filles i fills a càrrec i s'obre la convocatòria per a l'any 2009- DOGC.5386 (25/05/2009)
Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya - DOGC.5686 (05/08/2010)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)