Resolució
Q-03028/2010 Manca de resposta del Departament d'Educació a la reclamació per la inactivitat de l'institut d'estudis secundaris Fort Pius de Barcelona davant d'un presumpte cas d'assetjament escolar.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 06/07/2010
Data de l'últim moviment 11/01/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora mostra la seva disconformitat amb la manca d'actuació de l'institut d'estudis secundaris (en endavant IES) Fort Pius de Barcelona davant d'un presumpte cas d'assetjament escolar, patit per la seva neboda de catorze anys. 

La tieta de l'alumna addueix que la menor ha estat víctima d'insults, agressions físiques, psíquiques i furts per part d'alguns companys de classe, amb connivència de la seva tutora.

Segons l'escrit de queixa, l'alumna afectada va presentar un escrit davant de la seva tutora en què explicava que estava patint una situació d'assetjament, però no va percebre que la tutora fes cas del contingut de l'escrit i actués posteriorment. 

La promotora manifesta que malgrat que el centre era coneixedor dels fets, no va endegar cap intervenció a fi de reconduir la situació i protegir l'alumna.

Per això, van presentar una queixa davant del Departament d'Educació, però no han rebut cap resposta escrita. També explica que han presentat diverses denúncies policials.

Contingut

Segons l'informe de resposta de la Inspecció educativa, sembla que l'IES Fort Pius va intentar resoldre els conflictes escolars que hi va haver entre l'alumna presumptament assetjada i els seus companys. Així mateix, esmenta que la tutora va detectar que durant el curs aquesta alumna va crear conflictes molt sovint dins del seu grup classe. També indica que era una alumna poc acceptada per la resta de companys i amb una autoestima molt baixa. Segons s'explica, la conflictivitat es va agreujar a final de curs quan hi van haver baralles dintre i fora del centre entre l'alumna esmentada i altres alumnes del seu curs. La tutora i la direcció de l'institut van intentar arreglar els conflictes per mitjà del diàleg i la mediació, i ho van aconseguir en algunes ocasions. 

Si bé l'IES va actuar per resoldre els conflictes concrets, tot i que la tutora reconeix les dificultats de l'alumna per relacionar-se amb els companys, de l'informe es desprèn que no va ser fins a final de curs i arran de la intervenció de la Inspecció educativa que l'equip d'atenció psicopedagògica (EAP) hi va intervenir i que es va valorar necessària la derivació de l'alumna al centre de salut mental infantil i juvenil de referència. En aquest sentit, el Síndic considera que, si ja s'havien detectat problemes inicialment, i davant les dificultats de relació entre l'IES i la família, la Inspecció educativa hauria d'haver intervingut abans per tal de donar l'ajuda necessària a la noia, i per evitar l'agreujament dels conflictes entre els companys i entre família i centre.  

Tant en aquest com en altres casos de conflictivitat o de situacions d'assetjament dins l'aula, el Síndic reitera al Departament d'Ensenyament el recordatori de la importància de la detecció i la intervenció precoç dels conflictes dins les aules i la necessitat d'intervenir-hi al més aviat possible per resoldre'ls. La detecció i la intervenció immediates en els conflictes és important per evitar que aquests s'agreugin i per assegurar-ne una resolució eficaç. 

Amb aquest recordatori, es finalitzen les actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/09/2010 Direcció General d'Atenció a la Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/11/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/01/2011 Departament d'Ensenyament Resolució