Resolució
Q-03035/2010 Disconformitat amb la resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania d'una revisió del grau de dependència.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 07/07/2010
Data de l'últim moviment 23/06/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora es queixa del procediment del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés a les prestacions i als serveis vinculats iniciat a nom del seu pare. Concretament, la queixa es planteja per la disconformitat amb la qualificació assignada.

La filla de la persona interessada explica que, en data 6 d'octubre de 2008, el DASC va dictar una resolució per la qual es reconeixia al sol·licitant un grau II nivell 2 de dependència. 

La persona interessada va presentar, en data 2 de gener de 2009, una reclamació prèvia en via administrativa contra aquesta resolució i una sol·licitud de revisió, que va acompanyar d'informes mèdics. Amb posterioritat va presentar diverses reclamacions per la demora en la resolució.

Finalment, en data 6 de maig de 2010, el DASC va emetre la resolució sobre la sol·licitud de revisió, en la qual es desestimava la petició i es confirmava el grau II nivell 2 de dependència. En aquest cas, s'ha informat la persona interessada de la possibilitat d'impugnació de la resolució directament en via judicial.

La promotora planteja la seva disconformitat amb la qualificació de dependència del seu pare, perquè considera que no és correcta. Manifesta, en aquest sentit, que segons informació de la geriatra responsable del seu tractament, el grau de dependència que li correspondria és superior, ja que pateix Alzheimer.

D'altra banda, la promotora aporta un certificat de reconeixement de discapacitat emès el febrer de 2009, en el qual s'ha reconegut al seu pare la necessitat d'assistència d'una tercera persona.

Contingut

En data 13 de desembre de 2010, l'anterior DASC va trametre un informe i, posteriorment, el 7 de gener de 2011, els Serveis Territorials de Lleida també van enviar informació sobre aquest assumpte. 

En vista de les dades aportades per l'Administració i per la persona promotora de la queixa, el Síndic formula les consideracions següents:

D'entrada, observa que no s'ha rebut tota la informació sol·licitada. Així, per exemple, no s'ha concretat la puntuació assignada a la persona interessada en aplicació del barem de valoració de la dependència (en endavant BVD) en la primera valoració; no s'indica si es va fer un segon reconeixement a aquesta persona abans de la resolució de maig de 2010, i no es concreta la puntuació assignada en aquest cas en aplicació del BVD ni la puntuació assignada en aplicació del barem de necessitat d'assistència de tercera persona. Aquestes dades són rellevants per a la valoració de l'assumpte plantejat i, per tant, calia haver-hi donat resposta.

En tot cas, pel que fa a la qüestió concreta que es plantejava en la queixa, cal prendre en consideració que l'assignació de grau i nivell de dependència s'ha de fer d'acord amb el que estableix el Reial decret 504/2007, de 20 d'abril, pel qual s'aprova el barem de valoració de la situació de dependència.

Específicament cal tenir en compte les previsions de la disposició addicional primera d'aquesta norma, sobre l'assignació d'un determinat grau de dependència a les persones que tinguin reconegut el complement de la necessitat de concurs de tercera persona, segons el que estableix el Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, del procediment per al reconeixement, la declaració i la qualificació del grau de discapacitat.

Segons la documentació aportada per la promotora de la queixa, el seu pare té reconeguda la necessitat de concurs de tercera persona, mitjançant una resolució de 23 de febrer de 2009, amb una puntuació de 64 punts.

Per tant, cal concloure que el sol·licitant estaria inclòs en els supòsits previstos per la disposició abans esmentada, de manera que se li hauria de reconèixer el grau i nivell de dependència que resultés de l'aplicació d'aquesta taula; és a dir, un grau III nivell 2 de dependència

Finalment, cal tenir en compte que, segons ha fet saber la promotora de la queixa, amb posterioritat a la resolució de 6 de maig de 2010, la persona interessada ha presentat noves sol·licituds de revisió de dependència; concretament, l'1 de juliol de 2010 i l'11 de gener de 2011. 

Per tant, el Síndic recorda que cal resoldre expressament aquestes sol·licituds, d'acord amb el deure legal de resolució expressa en tots els procediments administratius.

De conformitat amb això, suggereix al Departament de Benestar Social i Família que, sense més demora: 

Primer, verifiqui la puntuació i els efectes del reconeixement de la necessitat de concurs de tercera persona a la persona interessada i, en aplicació de les previsions del Reial decret 504/2007, li reconegui un grau III nivell 2 de dependència.

Segon, dicti la resolució expressa sobre les sol·licituds de revisió de dependència que ha presentat amb posterioritat a la resolució administrativa de 6 de maig de 2010.

Posteriorment, el Departament de Benestar Social i Família ha tramès un informe, segons el qual pel que fa a l'aplicació de les previsions del Reial decret 504/2007, de 20 d'abril, no és procedent l'equiparació a un grau superior perquè en aquest cas el reconeixement de discapacitat s'ha fet ja amb aplicació del barem de valoració de dependència (BVD) i no amb el barem de necessitat de tercera persona o ATP.

D'altra banda, consta que en data 13 de maig de 2011 es va dictar resolució expressa sobre la sol·licitud de revisió de grau de dependència, i que s'ha reconegut al promotor un grau III nivell 1 de dependència, amb efectes des de l'1 de juliol de 2011.

De conformitat amb això, el Síndic finalitza les seves actuacions en aquest assumpte, tot i que recorda al Departament la conveniència que es faci la modificació del Programa individual d'atenció al més aviat possible, per tal que el promotor rebi les prestacions adequades al seu estat de dependència.

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/07/2010 Serveis Territorials d'Acció Social i Ciutadania a Lleida Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/11/2010 Serveis Territorials d'Acció Social i Ciutadania a Lleida Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/12/2010 Serveis Territorials d'Acció Social i Ciutadania a Lleida Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/01/2011 Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Lleida Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/02/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/04/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/06/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Real decreto 504/2007, de 20 de abril, por el que se aprueba el baremo de valoración de la situación de dependencia establecido por la Ley 39/2006, de 14 de diciembre, de promoción de la autonomía personal y atención a las personas en situación de dependencia. - BOE.96 (21/04/2007)