Resolució
Q-03040/2009 Manca de motivació del Departament d'Educació d'un trasllat d'una línea a l'institut d'estudis secundaris Cristòfol Ferrer.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 18/06/2009
Data de l'últim moviment 08/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada es queixa perquè s'ha traslladat una línia de l'institut d'estudis secundaris (en endavant IES) Serra de Marina a l'IES Cristòfol Ferrer, aparentment sense una motivació suficient.

Contingut

El Síndic és conscient que el Departament d'Educació té discrecionalitat per decidir on s'ubica l'oferta escolar. Així mateix, considera que poden haver-hi motius que justifiquin plenament el trasllat d'una línia de batxillerat d'un centre a un altre (per exemple, per raons relacionades amb la revaloració de determinats centres, etc.). Per tant, no demana amb aquesta sol·licitud d'informe que es modifiqui la decisió, sinó que s'informi dels motius que justifiquen aquesta decisió.

L'Administració educativa exposa que tradicionalment l'IES Serra de Marina i l'IES Cristòfol Ferrer disposen de dues línies de batxillerat cadascun. En el darrer curs, i després d'algunes fluctuacions en el nombre de grups, condicionades pels canvis en la demografia educativa, l'IES Serra de Marina va tenir tres línies de batxillerat, i l'IES Cristòfol Ferrer, una línia. 

Aparentment, i d'acord amb l'evolució de la demografia educativa, el Departament d'Educació va preveure per al curs 2009/2010 una oferta inicial de dos grups de primer de batxillerat a l'IES Serra de Marina, i un grup a l'IES Cristòfol Ferrer. Quan es van comprovar les dades de preinscripció, el Departament d'Educació va constatar que la demanda era substancialment més alta que la previsió que s'havia fet, en part per les demandes d'alumnes de centres concertats. Aquest fet va motivar un increment de l'oferta al sector públic per tal de cobrir la demanda.

De l'estudi de la queixa, però, el Síndic constata tres aspectes que han de millorar-se:

El primer té a veure amb la coordinació entre els serveis territorials i els instituts en el procés de planificació de l'oferta educativa. Segons diuen, les informacions facilitades a les famílies des del mateix institut no eren coincidents amb la gestió feta des dels serveis territorials. Des d'aquest punt de vista, doncs, el Síndic demana que es revisi aquesta coordinació. 

El segon aspecte té a veure amb el fet que la previsió feta de places no s'ajustava a la demanda real. Sobre aquest assumpte, precisament, el Síndic demana que es faci un esforç més gran de planificació de l'oferta educativa al municipi en el futur. D'una banda, és cert que la normativa preveu que l'Administració educativa pugui modificar l'oferta inicial de places. En aquest sentit, el Decret 75/2007, d'admissió d'alumnat, estableix en l'article 5 que "el Departament d'Educació determina anualment, d'acord amb la programació general i escoltats els ajuntaments, l'oferta inicial de llocs escolars en cada centre i en cada ensenyament sufragat amb fons públics, per cursos i grups. Aquesta oferta inicial pot ser modificada pel Departament d'Educació en acabar els períodes de preinscripció, en funció de les necessitats d'escolarització i escoltats els òrgans de garantia d'admissió". D'altra banda, però, també és cert que aquestes modificacions sovint generen conflictes entre les famílies que no es perceben afavorides per aquesta decisió. Una planificació inicial adequada potser no hagués causat aquest conflicte entre les famílies i l'Administració educativa. 

Finalment, el tercer aspecte té a veure amb el desequilibri en les sol·licituds rebudes per part dels dos instituts del municipi. La persona interessada indica que aquest desequilibri es deu a diferències en la imatge que es té d'aquests centres. Es desconeix la raó principal d'aquestes diferències. No obstant això, i en aquest sentit, el Síndic suggereix que es desenvolupin mesures a fi de revalorar l'oferta de l'IES Cristòfol Ferrer i de fer-la atractiva entre les famílies de Premià de Mar. La mateixa ampliació de grup de batxillerat va en aquesta línia.

Tramitació

Data Administració Tràmit

29/06/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/09/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/10/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/02/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/05/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/05/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
08/07/2011 Departament d'Ensenyament Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics- DOGC.4852 (29/03/2007)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.285 (27/11/1992)