Resolució
Q-03048/2010 Manca de resposta del Departament d'Ensenyament a una sol·licitud de canvi de lloc de treball per motius de salut.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 07/07/2010
Data de l'últim moviment 28/06/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa, que desenvolupa tasques d'auxiliar administratiu en un centre d'educació infantil i primària, manifesta la seva disconformitat per la manca de resposta de la Direcció General de Recursos del Sistema Educatiu a una sol·licitud de canvi de lloc de treball per motius de salut.

Contingut

Un cop estudiat l'informe del Departament d'Ensenyament, el Síndic constata que la Secció de Prevenció de Riscos Laborals dels serveis territorials corresponents va proposar com a mesura preventiva que per facilitar la reincorporació del treballador a la vida laboral activa calia un canvi de lloc de treball diferent al lloc al qual estava destinat actualment.

Així mateix, s'informa que s'han dut a terme diferents actuacions relacionades amb aquest assumpte, com ara l'avaluació de riscos psicosocials de les escoles afectades, la tramesa al promotor de la queixa de la mesura preventiva proposada, la comunicació de la planificació de l'activitat preventiva i de la impossibilitat de compliment per manca de vacants al Comitè de Seguretat de Personal d'Administració i l'enviament a la Inspecció de Treball i Seguretat Social dels informes corresponents a l'avaluació de riscos psicosocials de les escoles afectades. 

Sens perjudici de la conveniència d'aquestes actuacions, el Síndic no observa que s'hagi fet efectiu el canvi de lloc de treball de la persona interessada ni que s'hagi establert un possible calendari o s'hagi fet la previsió temporal a aquest efecte.

Per aquest motiu, el Síndic recorda que la legislació de prevenció de riscos laborals es recolza en dos pilars, el de garantir la protecció adequada dels treballadors i el de promoure una cultura preventiva a les organitzacions.

En aquest sentit, la Llei 31/1995, de 25 de novembre, de prevenció de riscos laborals, és de plena aplicació a les administracions públiques. No es pot ignorar que la garantia de la seguretat i la salut en l'exercici de les activitats i funcions del personal funcionari i laboral constitueix el bé jurídic protegit per la normativa de prevenció de riscos laborals, i és per això que hom pot parlar d'un dret de treballadors públics a la prevenció dels riscos en el desenvolupament de les seves funcions i a la protecció eficaç en matèria de seguretat i salut.

Per aquest motiu, el Síndic recorda a l'Administració l'obligació de disposar les mesures adients per tal que es garanteixi el dret del promotor de la queixa a rebre una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball i, en conseqüència, que es facin efectives les recomanacions esmentades pel que fa a un canvi de lloc de treball.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/08/2010 Direcció General de Recursos del Sistema Educatiu Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/01/2011 Direcció General de Professorat i Personal de Centres Públics Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/04/2011 Direcció General de Professorat i Personal de Centres Públics Reiteració posterior a la primera
29/04/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/06/2011 Departament d'Ensenyament Resolució