Resolució
Q-03089/2007 Manca d'actuació del Departament de Política Territorial i Obres Públiques davant de les denúncies presentades contra Renfe Rodalies i ADIF per la vulneració dels drets lingüístics dels catalanoparlants

Matèries
Cultura i llengua
Vulneració dels drets dels catalanoparlants
Data d'inici 27/06/2007
Data de l'últim moviment 15/04/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Cultura Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de la Presidència Pendent d'acceptació per l'administració
Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Economia i Coneixement Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor es queixa de l'incompliment de les disposicions normatives lingüístiques per part de Renfe, malgrat una resposta inicial que havia rebut de l'Oficina de Garanties Lingüístiques (en endavant OGL) a la qual s'havia adreçat. Es queixa de l'actuació passiva de l'Administració davant del següent: En primer lloc, l’empresa ADIF utilitza topònims castellans en la megafonia; en segon lloc, Renfe Rodalies i ADIF, en donar informació megafònica, ho fan únicament en castellà, si bé la informació gravada és bilingüe; i finalment, amb relació a Renfe Rodalies, els avisos d'avaria megafònics que emeten els maquinistes són només en castellà i els trens no disposen de retolació fixa en català.

Contingut

El Departament de Vicepresidència informa de les gestions fetes per l'OGL que, en primera instància, va traslladar la queixa de la persona interessada al Departament de Política Territorial i Obres Públiques (en endavant DPTOP) que, al seu torn, es va adreçar a l'empresa per demanar informació sobre els diferents aspectes plantejats. L'empresa va afirmar que complia la normativa vigent, atès que els continguts de la informació oferts als clients ho són tant en català com en castellà i el DPTOP així ho va comunicar a l'OGL i aquesta, alhora, al promotor de la queixa.

També es comunica que cap dels dos departaments té capacitat inspectora i sancionadora. Per aquesta raó el Síndic va mantenir una reunió amb els representants de la Secretaria de Política Lingüística de la qual depèn l'OGL per parlar d'aquest tema. Exposades pels representants d’aquests organismes les dificultats que presenten moltes vegades algunes denúncies en matèria de vulneració de drets lingüístics, sobretot d'aquelles que tenen a veure amb incompliments relatius al deure d'atenció a les persones en la llengua que s'adrecen sense exigir-los cap mena de traducció, el Síndic informa que ha manifestat que malgrat no desconèixer les limitacions dels organismes a què els ciutadans s'adrecen i les dificultats que suposa provar determinats incompliments lingüístics, no és menys cert que la Llei de política lingüística imposa deures a les administracions i els atorga potestats, com ara la sancionadora.

El Síndic suggereix que en casos com aquest caldria que s'establís un protocol d'actuació de manera que les possibles vulneracions de drets lingüístics es posessin en coneixement dels òrgans administratius competents per investigar-los i impulsar-ne l’esmena o, si escau, sancionar-los i comunicar a les persones interessades el tractament donat a les seves queixes. 

En el cas del promotor, alguns dels incompliments a què es referia són fàcilment comprovables, atès que tenen a veure amb la retolació i amb les comunicacions megafòniques dels serveis públics prestats per l'empesa denunciada. Per a aquests incompliments, la Llei 1/1998, de 7 de gener, ha previst l'aplicació del règim sancionador establert a la Llei 1/1990, de 8 de gener. Per això, el Síndic entén que l'exercici d'aquestes competències recau en l'ACC, a la qual no consta que l'OGL s'hagi adreçat. 

El Síndic suggereix que amb caràcter general l'OGL ha de convertir-se en una eina que estalviï als ciutadans un pelegrinatge administratiu, de forma que davant les queixes dels ciutadans relatives a la vulneració de drets lingüístics, aquest organisme ha d'estar en situació de poder adreçar-se a qui té en última instància la potestat per donar resposta a les persones interessades respecte del resultat de les seves denúncies. En conseqüència, el Síndic suggereix que es traslladi la queixa del promotor a l'ACC i que se l'informi sobre la tramitació.

El passat 30 de juliol, el Departament de Vicepresidència va trametre un escrit on comunicava que davant la impossibilitat de fer més gestions de les dutes a terme per part de l’OGL, l'ACC s'ha fet responsable de la queixa tramitada contra Renfe. Atès això, el Síndic demana informació sobre l'estat de tramitació de les actuacions esmentades, i sobre el termini previst en què es pot dictar la resolució corresponent.

L'ACC va dur a terme diligències administratives inspectores per determinar l'abast de les responsabilitats per les vulneracions de drets lingüístiques dels consumidors, i diu que si es constaten proposarà la incoació d'un expedient sancionador. Atès el temps transcorregut, el Síndic demana informació sobre l'estat actual d’aquesta qüestió.

Tramitació

Data Administració Tràmit

29/06/2007 Departament de la Vicepresidència (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/06/2007 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/09/2007 Departament de Política Territorial i Obres Públiques (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/09/2007 Departament de la Vicepresidència (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/12/2007 Departament de la Vicepresidència (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/04/2008 Departament de la Vicepresidència (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/06/2008 Departament de la Vicepresidència (28/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/07/2008 Departament de la Vicepresidència (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/08/2008 Agència Catalana del Consum Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/11/2008 Agència Catalana del Consum Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/01/2009 Departament d'Economia i Finances (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/02/2009 Departament d'Economia i Finances (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/05/2009 Departament d'Economia i Finances (20/12/2003 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/07/2009 Departament d'Economia i Finances (20/12/2003 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/10/2009 Departament d'Economia i Finances (20/12/2003 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/02/2010 Departament d'Economia i Finances (20/12/2003 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/03/2010 Departament d'Economia i Finances (20/12/2003 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/04/2010 Departament d'Economia i Finances (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/05/2010 Departament d'Economia i Finances (20/12/2003 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/08/2010 Departament d'Economia i Finances (20/12/2003 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament d'Economia i Coneixement Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament de Cultura Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/02/2011 Departament d'Economia i Coneixement Resolució
15/04/2011 Departament de Cultura Resolució
15/04/2011 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució
15/04/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística a Catalunya- DOGC.2553 (09/01/1998)
Llei 1/1990, de 8 de gener, sobre la disciplina del mercat i de defensa dels consumidors i dels usuaris- DOGC.1243 (17/01/1990)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.285 (27/11/1992)