Resolució
Q-03112/2013 Disconformitat amb la gestió de l'entitat col·laboradora d'adopció internacional AAIM en la tramitació d'un procés d'adopció

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Adopcions
Data d'inici 29/04/2013
Data de l'últim moviment 02/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

Els promotors de la queixa manifesten la seva disconformitat amb la gestió de l'entitat col·laboradora d'adopció internacional (en endavant ECAI) AAIM en la tramitació del seu procés d'adopció.

Exposen que el març de 2009, l'ECAI AAIM va encarregar-se de la mediació del seu expedient per tal d'adoptar un infant a Rússia. Segons indiquen els promotors, es van decidir adoptar a Rússia arran d'una reunió amb l'ECAI en què se'ls va informar que els infants provinents d'aquest país no patien cap malaltia o problema de salut greu. 

No obstant això, exposen que durant els darrers cinc anys se'ls ha assignat fins a quatre infants però tots amb problemes de salut greus i no recuperables, motiu pel qual hi han renunciat. 

Arran de la darrera renúncia, l'ECAI els ha comunicat que molt probablement les autoritats russes donaran de baixa el seu expedient de la llista d'espera i que és també molt probable que l'Institut Català de l'Acolliment i de l'Adopció (en endavant ICAA), a causa de les diverses renúncies, revisi la seva sol·licitud d'adopció.

Contingut

Un cop estudiada la documentació d'aquest expedient, el Síndic fa les consideracions següents:

1. A l'informe psicosocial emès per l'entitat INTRESS s'inclou que, en consens amb l'equip tècnic, els promotors van proposar-se per a l'adopció d'un infant de fins a tres anys d'edat, van expressar la possibilitat d'assumir només aquelles dificultats que fossin recuperables mitjançant tractament mèdic i van deixar constància que no acceptarien disminucions físiques, psíquiques ni sensorials irrecuperables.

2. Les ECAI tenen l'obligació de traslladar a l'ICAA informació de les preassignacions rebudes a fi que l'ICAA resolgui de forma motivada la conveniència o no d'aquestes assignacions, i una vegada acceptades per l'ICAA, traslladar la informació rebuda, especialment en matèria de salut, a les famílies. Finalment, les ECAI han d'aportar al país d'origen de l'infant el document conforme l'ICAA aprova l'assignació.

Els promotors expressen que no han rebut cap document que acrediti la valoració i quina va ser la motivació de l'ICAA per aprovar les cinc preassignacions d'infants, tots amb problemes de salut greus. Per tant, caldria revisar si l'ECAI va complir la seva obligació de comunicar a l'ICAA tota la informació respecte de les preassignacions que s'anaven succeint, amb les dades disponibles sobre l'infant, especialment les relatives al seu estat de salut, a fi que l'ICAA pogués valorar la conveniència d'aprovar o no l'assignació de cadascun d'aquests infants a aquesta família. També s'hauria de revisar si l'ICAA va aprovar aquestes assignacions.

3. L'article 14 del Decret 97/2001, de 3 d'abril, sobre l'acreditació i el funcionament de les entitats col·laboradores de l'adopció internacional, estableix l'obligació de les ECAI d'assessorar i informar els sol·licitants d'adopció internacional, seguint les instruccions de l'ICAA. 

En aquest sentit, els promotors afirmen que l'ECAI AAIM no ha tractat amb suficient informació i transparència la problemàtica relacionada amb l'estat de salut dels infants que se'ls ha anat assignant.

4. L'article 6 del Decret 97/2001 indica que les ECAI no poden tenir ànim de lucre. En aquest sentit, sorprèn un correu electrònic de 20 de juliol de 2011 de l'ECAI AAIM als promotors, en què se'ls demanava que portessin 2.670 euros (1.445 del segon pagament, més 1.225 per tenir tarifa de l'any 2008, i 2.400 ?en efectiu i en bitllets bastant nous?).

5. L'article 21 del Decret 97/2001 estableix que la supervisió i el control de l'activitat i el compliment de les funcions de les ECAI corresponen a l'ICAA.

De la documentació tramesa pels promotors de la queixa es desprèn que van presentar un escrit a l'ICAA en què exposaven les disfuncions en la tramitació del seu expedient per part de l'ECAI AAIM. En data 11 de desembre de 2012, l'ICAA va comunicar a la família que el seu escrit havia donat lloc a la pràctica d'un assentament en la Secció Segona de Reclamacions i Queixes del Registre de l'ECAI i que seguiria la tramitació establerta pel Decret 97/2001. Posteriorment, se'ls ha informat que s'incoarà un període d'informació prèvia per tal d'investigar les circumstàncies en què s'han produït els fets adduïts i determinar, si escau, l'obertura d'un expedient sancionador.

6. Arran d'una queixa presentada al Síndic l'any 2011 referent a la mateixa ECAI AAIM, el Síndic va suggerir al Departament de Benestar Social i Família la revisió del model de tarifes de les ECAI. El Departament va informar el Síndic que s'havia aprovat un nou model, aplicable a partir de l'any 2012, amb el qual l'ICAA considerava que s'ordenava de forma més clara i entenedora els conceptes que calia facturar, amb la finalitat d'evitar confusions i malentesos. Tot i això, es desconeix si l'ECAI AAIM ha adequat els desglossament de totes les seves tarifes al nou model.

Un cop fetes aquestes consideracions, el Síndic recomana al Departament de Benestar Social i Família:

1. Que revisi l'actuació duta a terme en aquest cas per l'ECAI AAIM, en el sentit d'avaluar si la seva actuació s'ha adequat al Decret 97/2001, de 3 d'abril, sobre l'acreditació i el funcionament de les entitats col·laboradores de l'adopció internacional, pel que fa als punts següents:

- Si l'ECAI va oferir una informació transparent respecte de l'estat de salut dels infants que es van anar assignant a aquesta família.

- Si l'ECAI va complir la seva obligació de comunicar a l'ICAA tota la informació respecte de les preassignacions que s'anaven succeint, amb les dades disponibles sobre l'infant, especialment les relatives al seu estat de salut, a fi que l'ICAA pogués valorar la conveniència d'aprovar o no l'assignació de cadascun d'aquests infants a aquesta família.

- Si l'ECAI va comunicar a l'ICAA el trasllat de l'expedient d'adopció a tres regions diferents (Carelia, Rostov i Krasnoiarsk).

- Si l'ECAI va desglossar les tarifes que calia facturar a aquesta família per conceptes.

2. Que revisi l'actuació de supervisió de l'ICAA, com a garantia del control de l'actuació d'aquesta ECAI, i s'informi el Síndic de les actuacions empreses des que es va comunicar a la família en data 11 de desembre de 2012 que el seu escrit havia donat lloc a la pràctica d'un assentament en la Secció Segona de Reclamacions i Queixes del Registre de l'ECAI.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/05/2013 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/06/2013 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/07/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
10/09/2013 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
05/11/2013 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Resposta a la resolució pendent d'acceptació
03/12/2013 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
25/04/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
28/07/2014 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Resposta a la resolució pendent d'acceptació
15/09/2014 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
04/11/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
17/11/2014 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
03/03/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
20/04/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
26/10/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
05/11/2015 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
01/12/2015 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
01/12/2015 Institut Català de l'Acolliment i l'Adopció (ICAA) Irregularitat
02/12/2015 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat