Resolució
Q-03121/2013 Manca de resposta de l'Ajuntament de Roses a diverses instàncies presentades per un grup municipal

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 29/04/2013
Data de l'últim moviment 30/07/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Roses Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament de Roses a diverses instàncies que ha presentat com a coordinador d'un grup municipal, en què sol·licitava accés a diversa documentació

Contingut

L'Ajuntament de Roses informa sobre l'estat de tramitació de les peticions del promotor i indica que en un dels casos ja se li ha facilitat còpia dels documents que demanava.

En la resta de casos, per decret d'alcaldia s'acorda donar audiència al promotor de l'actuació urbanística i facilitar-li còpia dels documents demanats,  amb supressió de les dades personals i de les dades atemptin contra el dret de propietat intel·lectual.

La fonamentació jurídica del decret d'alcaldia indicat fa referència a la Llei 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, per justificar la supressió de dades personals i l'audiència al titular de les dades. Tot i això, cal tenir en compte que l'article 11 d'aquesta llei, que determina que la comunicació de dades a tercers requereix el consentiment del titular de les dades, estableix també, com a excepció a aquest consentiment, entre altres supòsits, els casos en què la cessió estigui autoritzada en una llei.

La informació que demanava el promotor fa referència a expedients urbanístics, àmbit en el qual regeix el principi d'acció pública -article 12 del Text refós de la Llei d'urbanisme, aprovat pel Decret legislatiu 1/2010, de 3 d'agost-, de manera que cal reconèixer genèricament el dret d'accés a la informació a tots els ciutadans que siguin persones interessades, sens perjudici d'afectacions singulars a altres drets que calgui ponderar. 

Per aquest motiu, la petició d'accés a expedients urbanístics s'ha de valorar en el marc del dret d'accés reconegut a les persones interessades en l'article 35, lletra a) de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de els administracions públiques i del procediment administratiu comú, i no d'acord amb l'abast que l'article 37 de la mateixa Llei reconeix al tercer no interessat i que se cita en els decrets d'alcaldia indicats més amunt. 

D'acord amb les consideracions anteriors, i en aplicació del que estableixen l'article 12 de la Llei d'urbanisme de Catalunya, l'article 11 de la Llei orgànica de protecció de dades personals i l'article 35, de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, el Síndic entén que no és necessari el consentiment del sol·licitant de la llicència perquè el promotor pugui obtenir còpia dels documents continguts a l'expedient de llicència, ni s'han d'excloure d'accés o còpia les dades personals que figurin en aquells documents, sens perjudici de l'afectació eventual a altres drets, que cal ponderar si escau. 

Pel que fa concretament a la possible afectació al dret de propietat intel·lectual, certament l'accés a còpia del contingut concret de la documentació tècnica del projecte sotmès a llicència podria afectar el drets de propietat intel·lectual del tècnic que l'ha elaborat. 

Tot i això, també en aquest cas cal cercar una aplicació ponderada del dret d'accés del ciutadà al contingut d'un expedient urbanístic i els drets de l'autor del projecte sobre la seva obra. En aquest sentit, una opció podria ser facilitar l'accés al projecte tècnic però sense la possibilitat d'obtenir-ne còpia, o bé facilitar les dades concretes del projecte que demani el sol·licitant però no accés al conjunt del projecte. 

Les recomanacions precedents parteixen del convenciment que el reconeixement del dret d'accés a la informació pública ha de respectar els drets de tercers que es puguin veure afectats per aquest accés, però que l'aplicació ponderada dels drets en conflicte comporta que la seva protecció no necessàriament hagi de comportar un sacrifici absolut del dret d'accés.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/05/2013 Ajuntament de Roses Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/07/2013 Ajuntament de Roses Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/09/2013 Ajuntament de Roses Resolució pendent d'acceptació
12/11/2013 Ajuntament de Roses Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
11/02/2014 Ajuntament de Roses Segona reiteració / No col·laboració
21/02/2014 Ajuntament de Roses Resposta a la resolució pendent d'acceptació
21/02/2014 Ajuntament de Roses Irregularitat
30/07/2014 Ajuntament de Roses Seguiment finalitzat