Resolució
Q-03129/2010 Manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania d'una sol·licitud de reconeixement de la situació de disminució.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 09/07/2010
Data de l'últim moviment 20/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor va sol·licitar el reconeixement del grau de disminució el juliol de 2009 i encara no se li ha dictat data per a una avaluació. Es queixa del retard i dels perjudicis que això li comporta, atès que es troba en situació d'atur i les empreses li demanen el certificat per contractar-lo.

Contingut

Amb referència a la queixa, el Síndic explica que, pel que fa als criteris de priorització de les sol·licituds de reconeixement o revisió de grau de disminució, va iniciar una actuació d'ofici l'any passat i que, dins del marc d'aquesta actuació, l'1 de juliol de 2009 va suggerir al Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) que articulés mecanismes que permetessin una major difusió dels criteris de priorització existents i que s'indiqués, amb aquesta finalitat, al mateix imprès de sol·licitud de reconeixement o revisió de grau de disminució, la possibilitat d'assenyalar alguna de les motivacions que permeten, en cas que el cap de servei de territori dicti l'ordre motivada corresponent d'acord amb l'article 74.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, per prioritzar la sol·licitud tot aportant els documents justificatius corresponents. No obstant això, el DASC no ha donat resposta a aquesta resolució.

Per tant, el Síndic s'ha dirigit al DASC per recordar-li, d'una banda, el deure legal de resoldre els procediments en els terminis legalment establerts i de contestar les reclamacions que les persones interessades presenten davant l'Administració. I, de l'altra, la necessitat d'introduir les mesures correctores oportunes per tal que situacions com aquesta s'evitin i els ciutadans puguin veure satisfets els seus drets en els terminis legalment previstos.
Tot i les mesures correctores introduïdes pel DASC, encara persisteixen retards excessius que afecten de manera molt negativa els drets de les persones amb discapacitat i calen mesures addicionals per regularitzar aquesta situació i respectar els terminis màxims de resolució.

Al marge d'això, el Síndic ha estudiat de manera individualitzada els casos plantejats, i ha posat en relleu que el compliment dels terminis és un principi bàsic del procediment administratiu i d'una bona administració i ha recordat al DASC que l'incompliment d'aquests principis pot comportar la responsabilitat de l'Administració en cas que se'n derivin perjudicis per a les persones interessades.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/07/2010 Serveis Territorials d'Acció Social i Ciutadania a Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/09/2010 Serveis Territorials d'Acció Social i Ciutadania a Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
16/11/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
01/04/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
20/07/2011 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, de procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de minusvalidesa- BOE.22 (26/01/2000)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)